Jan 5, 2011

Batuk kering , berdarah , terkena santau !!



As'salammualaikum..

Hari nie terdetik di hati aku nak share something dengan u all.. Suatu pengamalam yang sangat mengerikan dalam hidup aku.. Kisahnya begini 3 tahun yang lepas aku pernah mengalami batuk yang berpanjangan.. Dari berminggu sehinggalah berbulan tapi still tak ok.. Ubat batuk jangan cakap la dari ubat yang jenis sirap , pil sehinggalah petua-petua orang lame semuanya aku cuba tapi tetap mengecewakan.:(Sehinggalah sampai satu tahap tue aku dah mula batuk berdarah..OMG! what happen to me.. Bila dah semakin teruk aku pun pergi la jumpa doktor..Alhamdulillah lega hati bila doktor beritahu aku just batuk biasa je.. Kena kurangkan makanan berminyak , ais batu dan banyakkan minum air suam..

Aku cuba la ikut nasihat doktor tapi batuk aku still berlarutan yang pelik sepanjang aku batuk tak ada sedikit pun mengeluarkan kahak.. Bonda dah semakin risau coz kalau dengar pada bunyi batuk aku nie macam batuk kering.. So atas nasihat keluarga aku dapatkan pula rawatan di hospital.. Tapi malangnya keputusanya tetap sama just batuk biasa.. Orang kata batuk paling lame pun 100 hari tapi kalau dah makan berbulan batuk apa pulak tue...

So bila batuk aku nie dah semakin kerap mengeluarkan darah aku jadi semakin cemas.. Efect juga pada kerja mane taknya bile sekali batuk mesti sakit dada dan nafas pun tercungap-cungap je.. Bila dah tak tahan aku ambil keputusan untuk berubat secara kampung.. Berjumpa la aku dengan seorang ustaz nie yang pernah menetap di Mekah selama berbelas tahun..Apa yang ustaz tue beritahu sangat mengejutkan aku..Ya allah aku kena santau...Aku tak pernah bermusuh mahupun menyakiti hati siapa-siapa pun tapi kenapa aku jadi mangsa ilmu hitam nie..

Bila dah di jelaskan barulah aku faham rupa-rupanya santau yang aku kena nie bukan la di hantar oleh orang tetapi aku tersalah pilih kedai makan..Mungkin orang dengki dengan kedai makan tue jadi pelangganya pun turut terkena tempiasnya.. Alhamdulillah selepas berubat segala darah-darah kotar dalam badan aku dapat di keluarkan dengan cara memuntahkanya.. Selepas pada tue batuk aku beransur-ansur pulih.. Kalau kena pun just batuk-batuk biasa je selepas seminggu dua sembuh la..Tapi :(...

Selepas demam hari tue aku mula batuk-batuk balik sehinggalah ke hari nie.. Batuk tidak berkahak dan cuma ada masa-masa je akan batuk.. Aku mula risau takut kejadian lame berulang..Bukan apa menurut kata ustaz tue dulu orang yang terkena santau nie tidak di benarkan memakan makanan yang berbisa seperti nenas , rebung dan cuka tapi baru-baru nie aku ada makan gulai rebung sebab mengidam sangat.. Lepas pada tue batuk aku makin menjadi-jadi tapi nasib baik la tak berdarah.. Makan ubat batuk pun tak berkesan .. aduh risau sangat.. Kalau korang ada pape petua yang dapat menyembuhkan batuk nie please kongsi dengan aku..:(


p/s : Kalau boleh aku tak nak batuk berpanjangan nie kerana ia akan beri kesan buruk pada diri aku.. nak tahu apa kesannya tunggu di entry seterusnya...






43 comments:

Sheherazade said...

salam

btl,ape2 pon pegi jumpe dokter buat pemeriksaan

azwa amani said...

isshhh..sedihnyer adik dngr kak...teringat arwah mak, hosp kate sebb cancer cevix, tapi, ade pun family yg ade kanser ni, tiba0tiba mak ade, n masa die ssakit tu, bukan macam kene kanser, tapi kena santau...and, beberapa hari nak meninggal, kanser tu hilang secara tiba-tiba...bila berubat kg, memang mak kena santau....tahu siapa yg buat, tapi kami adik beradik, just diam kan jerr..biar ALlah balas kejahatan yg dia buat pada arwah....

akak jaga kesihatn elok2 tau.. :) syg akak

Faaein Himura said...

tu la yang bahayanya kalau makan kat luar.. macam2 benda yg tak sangka boleh terjadi..

makcik sy ada bagi petua..
salah satu nak ilangkan batuk..

setiap kali bangun tidur..
sbelum kumur buatlah air madu..
jgn lupa selawat juga.. =]

amalkan slalu minum air madu tu.. mudah2an sembuh nanti.. sy dah cuba... Alhamdulillah batuk sy dah makin kurang.. =]

Noriz said...

semoga cepat sihat...noriz x ada petua nak tolong cuma leh amalkan minum air kosong yg banyak dan baca ayat2 al-quran..ada ayat2 nya, nak kongsi jer la..mmg klu sekali kena..x leh salah makan..sikit jer pun mesti datang balik batuk..and lemah badan..mak noriz dah berpuluh tahun sakit nie..tp kena pantang banyak la...salah jer makan mesti penyakit tu datang...limau ngan cili api..benda makanan yg tajam2 mmg x leh usik...

Fazleyatul Aini said...

santau?? takutnya
harap2 takde apa2 lah

Alin said...

My..dah try makan madu + perahan limau?

noor said...

seram lak dgr kena santau kat kedai makan...
amy take care

Sricahaya said...

Pelik la org yg dengki2 ni...
biarla org tu berniaga..ni org berniaga pun nak iri hati bl tgk pelanggan ramai..pelik tul..manusia..manusia..

sarah-najwan said...

bahaya gak santau nih..

berdosalah sesiapa yg terlibat itu..ingatlah pada Allah..

semoga kita dijauhkan dr musibah gini..kita hendak sihat selamanya..

eima said...

la ye ke ...
aku pun penah dgr santu tuju nih ...santau angin ...

ade org pandai gak penah bgtau ..klu nk tau ade org santau ke tak ...
rasa kat lelangi...klu rasa cam kesat je dr biasa maknanye ade santau ...

1 lagi pegang cawan yg bwh panas tp tu air berais ...ade santau

lauk jgn dicampur atas nasi ...
bubuh dlm bekas berasingan ...klu berbau cam basi tuh tp masih elok tak dak tanda basi .... tu ada santau ....

petua hilang batuk aku takda k ...
risau nye dgr mende cam ni ..
YA ALLAH juahi aku dan keluargaku dari perkara sebegini ....laknat la mereka yg mengamal ajaran selain dr ajaranMU ...

Affan Ruslan said...

penah gak dulu batuk sampai sakit dada. memang perit lah setiap kali nak batuk tu. huhu.
Alhamdulillah dah sihat.

Owh, baru tau pasal santau tu. Macam2 kalau orang dengki ni. Minta dijauhkan.

www.affanruslan.com

Zaidah said...

alamak amy...cuba tanya ustaz tu balik macam mana sebab amy dah termakan rebung tu....mungkin ade jalan penyelesaiannyer...

ozzy said...

salam...

Zaman moden mcm skrg pun masih ada lagi yg amalkan ilmu mcm ni..hmm

me suya said...

take care sis..
Suya selalu lepak area parit buntar, tapi parents kawan2 kat sni selalu pesan jgn pergi makan ade 2-3 kedai sebab die kata area perak ni mmg glamer sikit ng santau ni.. arap sis amy sihat kembali

norihan said...

amy,
riso jugak dengar santau2 ni...ni mesti santau angin...saya fikir gilah berubat kat ustaz tu balik ataupun cek kat doktor dulu ke...apa2pun semoga amy cepat sembuh ye...

::..dYa..:: said...

salam
semoga akak amy sembuh
nak kongsi petua bukan tahu sangat

bunga_rose said...

takutnya bace.. ermmnn hati2 ye amy.. dulu kecoh kat perak kan ada kes santau angin sebab nk kuatkan ilmu dia ++ dengki sama.. take care k.. bunga pun tengah batuk gak ni, tapi sebab makan limau bali banyak sangaat huhu

Kak Amy said...

pia > ok i'll do thanks dear..

Kak Amy said...

amani > Oh really , pity to hear that.. hope di jauhkan la dari perkara tak di ingini..

Kak Amy said...

faaein > thanks ye akan amy buat nanti..

Kak Amy said...

noriz > thanks dear..

Kak Amy said...

Lya > amy pun harap begitu..

Kak Amy said...

Noor > thanks ye..

Kak Amy said...

Sricahaya > tue la orang melayu kalau kita tengok india gan cina tak ada pun macam tue..

Kak Amy said...

kak zie > betul tue kak , kalau boleh kita nak tubuh badan kita nie sentiasa sihat je.. nak pakai lame.

Kak Amy said...

eima > thanks for the info amy akan cuba nanti..

Kak Amy said...

Affan > amy pun lepas dah kena baru la tahu.. boleh pulak kena tempias tue yang pelik?? sabar je la tapi memang betul pun perak terkenal dengan ilmu santau nie..

Kak Amy said...

zaida > insyaallah balik kampung nanti amy pergi jumpa..wisau gak

Kak Amy said...

ozzy > tue la yang peliknya zaman moden macam nie pun masih ada manusia macam nie..dunia2x..

Kak Amy said...

suya > thanks suya..

Kak Amy said...

norihan > insyaallah , thanks dear

Kak Amy said...

diya > thanks ye x pe adik dah mendoakan akak pun itu dah cukup bagi akak..

Kak Amy said...

Lierose > tue la perak nie terutama di gopeng memang kuat ilmu santau nie.. apa la faedah yang dowang dapat ye..

munna said...

takutnya amy.. tak pasal2 amy yg kena... bahaya betul lah skrg ni.. harapnya batuk amy cepat sembuh ye

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

ya Allah sgt2 riso le ngan santau2 ni...minta2 dijauhkan.....thks amy sharing..

Kak Amy said...

kak munna > tue la x sangka pulak boleh terkena tempias so amy sarankan kalau nak makan dekat area perak nie hati-hati la..

Kak Amy said...

zura > most welcome dear..

Sarah Syazwani said...

jgn biar lama2..baik p berubat cpt

Kaseh NazLieza said...

kesian akk..mcm2 dh lalui kan..semoga akk trus kuat ea..

ieda said...

doalah selalu agar kita sentiasa di lindungi allah .. akak selalu amalkan selawat nabi bila mul2 nak jamah makanan yg di masak di luar :)

saricapot316 said...

kak..masalh akak ni mcm masalah mak sya jugak..cek g hospital dktr ckp xda apa2..batuk xhenti2 n keluar darah jgk..kalau xsilap saya dah setahun dah mak saya batuk..sesak nafas dan sakit dada..xda selera makan..hari tu dia da scan n masih tunggu keptusan 12.8 ni..takut lah dgr perkataan santau ni sis...huhu..

saricapot316 said...

kak..masalah akak ni macam masalah yg mak sya alami jgak..batuk xhenti2..dah setahun mak sya batuk..g jumpa dktr,dktr ckp dia xda2 apa2..dah lah masa dia batuk da kuar darah..mula2 hari tu dktr ckp dia mngidap TIBI,p pas makan ubt tu sya tgk mak saya semakin lemah..batuk pun semakin menjadi2..kalau batu jer mesti kuar darah..dgr mslah sis ni teringin nak bawak mak sya g ubt secara kpg..mana tahu dia terkena benda ni..takut dgr perkataan santau ni sis,jauhkan benda2 ni dari kita kah...huhu..

skycry28@yahoo.com said...

bole ubat law nk , sy nye pakcik ley tlg , tapy kita kna ubat dan tawakal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign