Jun 21, 2011

Cara mudah untuk check blog dari kena hack




Morning..

Semalam masa aku blogwalking ramai juga yang aku lihat buat entri pasal blog yang bakal di hack. So aku nie pun pergi la skodeng sama. Mana tahu kot² blog aku tersenarai sama ke. Sekali lihat perghhh!!! punya la banyak senarai nama blog. Naik juling biji mata aku scroll satu².Last terfikir apa kata kalau aku gunakan cara mudah seperti mencari coding di edit HTML.

Jadi aku pun gunakan la akal aku yang waras nie menekan keyboard Ctrl + F.Kemudian keluar la satu kotak kecil di sebelah kanan atas. Di dalam kotak tue korang taip la nama blog korang. Tak sampai seminit akan keluar keputusannya samaada blog korang tersenarai atau pun tidak. Kalau tiada apa² keputusan itu maknanya blog korang terselamat. Tapi kalau ada korang jangan risau , jangan mengelabah dan jangan meroyan. Just releks tarik nafas panjang² dan hembuskan perlahan².

Bila dah rasa lega tue apa lagi pergi la tukar password blog korang.Kalau boleh biarlah password tue susah sikit , masukkan nombor , huruf atau simbol dalam password korang tue.Kalau nak lagi selamat korang buat la password yang pelik² sikit. Kalau lagi panjang lagi bagus. Tapi jangan la terlampau pelik atau panjang sangat sampai korang sendiri boleh lupa. Kalau macam tue boleh dapat susah pulak! So make sure catitkan di mana² dan simpan di tempat yang selamat.

Actually isu hack blog nie cuma khabar angin saja. Kesahihanya belum dapat di kenal pasti sama ada blog² ini akan di hack. Jadi untuk langkah berjaga² baik kita backup apa yang patut dulu. Check dulu samaada blog korang tersenarai atau pun tidak.Kalau x tahu nak check di mana korang boleh klik SINI. Selamat mengecheck ye...

19 comments:

eima said...

kena blocked la web tu .. tak leh nk check

Unknown said...

jahanam lah kalau kena hacked.....
happy blogging

Tieah Madian said...

Rasanya tak betul ni.. Aiyooo..

eB said...

eB pn carik g2 gaks.. xder maknaernyer la nk taip satu2...
tapi alhamdulillah, eBnyer x der... maklom blog xpems.. hik3

eB said...

eB pn carik g2 gaks.. xder maknaernyer la nk taip satu2...
tapi alhamdulillah, eBnyer x der... maklom blog xpems.. hik3

Mrs.fRss said...

owhh tiku da infomension ini..saye bru bukak ..n terbace kat ur blog.. da chek.. n selamt xde dlm snrai.. fuhhh

Unknown said...

wah tersenarai gak nie,,hehe,,bhaya la cmnie

Zura Tahir said...

jenuh nk check...panjang nau listnye

Scha406 said...

so far, alhamdulillah..xde dlm list tu...

ytekecik said...

hah ada la.. nak wat cam ner amy..tlong slmatkan blog saya

dwatyKNY said...

thax 4 the info... nak check juga...

nurkass said...

alamak..bahaya nih..kena check..

Liyana said...

selamat... hehe

norhidana said...

mmg takde keje org yg meng hack nih... ampeh su ngguh

Bionic women said...

blog glamer2 jer kot kena hack..hahaha..
tapi eily x check pun ag nih..
harap xder ler

Unknown said...

selamat..tapi takut jugak..huhuh..

anyway, pnjam nama akak ek sebab nak share pasal ni kat blog..bole?

Jieda said...

blog saya tersenarai hu3

ct N honey said...

blog cikai mcm saya ni..ada ke kena hack?

Panduan jika mengandung luar nikah
‘Antara Kita’ lagu tema Stanza Cinta versi asal

Sheherazade said...

hadoi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign