Mar 28, 2013

Cervical Cerclage.. Mengikat pangkal rahim/peranakan buat sementara waktu


As'salammualaikum w.b.t...

Hurmm.. hari nie aku nak kongsikan sedikit info mengenai Cervical Cerclage atau mengikat pangkal rahim mengikut pemahaman aku. Mengikat pangkal rahim/peranakan, bukanlah beerti menutup kilang dari terus beroperasi tetapi sebaliknya menutup kilang untuk buat sementara waktu.

Kes begini selalunya terjadi kepada mereka yang mempunyai masalah rahim terlalu lemah seperti aku. Kebanyakan orang yang mempunyai masalah rahim terlalu lemah nie akan berdepan dengan risiko keguguran. Tambahan pula kalau ianya kerap kali berlaku. Selain daripada masalah rahim lemah, ia juga berpunca daripada masalah rahim yang pendek dan terlalu banyak mengangkat barang berat sehingga menambah tekanan pada perut dan menolak baby kebawah.

Pangkal rahim yang kuat hanya akan terbuka apabila baby sudah cukup matang tapi berbeza pula dengan orang yang memiliki pangkal rahim yang lemah. Apabila baby sudah membesar, akan ada tekanan berlaku dan menolak pangkal rahim tersebut..Pangkal rahim yang lemah akan mudah terbuka. Jadi bagi mengelakkan perkara yang tidak di ingini berlaku ke atas baby, maka pangkal rahim yang lemah akan di ikat/di jahit buat sementara waktu sehingga kandungan betul-betul kuat..

Kebiasaanya pangkal rahim akan di jahit dalam minggu ke 14 - minggu ke 18 kandungan. Ini adalah untuk menampung berat baby daripada turun ke laluan. Jahitan dan ikatan tersebut akan di buka semula apabila kandungan telah mencecah minggu ke 36 - minggu ke 38 dan bergantung juga pada keadaaan baby dan ibu.

Hrmm..begitulah yang harus aku lalui apabila prof. sebelumnya menyarankan aku agar mengikat pangkal rahim sekiranya aku di sahkan hamil lagi bagi mengelakan perkara yang sama berulang kembali. Tapi tue la kuasa Allah x siapa tahu. Setelah menjalani pemeriksaan di pangkal rahim. Ternyata aku tidak perlu mengikat pangkal rahim, malah aku dapat meneruskan kehamilan ini seperti biasa. Syukur alhamdulillah.
















19 comments:

Nurmala Mazlan said...

Alhamdulillah dik
Semoga semuanya selamat ye

Wonderful Life with Mary Kay said...

Adui la, nyilu rasa tgk benang kt rahim tu. anyway, congratsAmy...

dear anies said...

tq..sy pon br tahu sbnr nyer...

Unknown said...

macam ngeri je proses nya..mujur Amy tak payah ikat..

Sheherazade said...

Alhamdulillah

semoga dipermudahkan kehamilan dan waktu melahirkan...Amin

norhidana said...

demi bby dlm perut tu apa pun pengorbanan sanggup di bt ... kwn dana dulu ada kes mcm akak, kene ikat pangkal rahim sbb rahim dia lemah... dia kene duk kt ward dlm masa 3bln sblum kene caesar masa bby umur 7bln... katil kt ward dia pun melengkung.... tp skrg anak dia dh bsr n alhamdulillah sht...

☾SHiemaCMa786☾ said...

salam Amy..
huhu..seram baca.. alhamdulillah.. klu amy terkecuali dr melakukan jahitan rahim ni..

take a good rest ye dear.. :)

Nina Mads said...

salam pagi..selalunya org ikat utk menjarakkan kehamilan. semoga kandugan sihat :)

azhariahzuber said...

Tahniah n jg dr k

Unknown said...

syukur xikat.

Allahuakhbar..

munna said...

alhamdulillah..... semoga semua ok

sumi said...

salam saya nak tanya dari pengalaman puan sekarang ni saya pregnant 2nd time first pregnancy dulu saya pregnant twin tapi abort di 17 wks, sekarang ni pun pregnant twin 10 wks dan doctor nak ikat saya rasa takut puan tahu tak apa apa petua atau mana mana perubatan alternatif yg boleh menguatkan pangkal rahim saya rasa takut la nak ikat

sumi said...

salam kawan kawan sebenarnya saya nak bertanya jika ada yang ada mengalami masalah seperti saya,saya sudah berkahwin 5 tahun tapi belum menerima cahaya mata, pada 2012 saya telah mengandung kembar tapi malangnya gugur pada 17 minggu saya amat sedih sampai saya dapat meroyan waktu tu sekarang saya mengandung balik juga kembar dah 10 minggu dr pakar ingin mengikat pangkal rahim saya takut sangat sebab ada tak kawan kawan yang ada pengalaman seperti saya atau ada tak sesiapa yang tahu amalan perubatan alternatif lain yang boleh saya lakukan untuk menguatkan rahim dan kandungan saya harap dapat bantu saya assalamualaikum

Kak Amy said...

@sumi Waalaikumsalam... Maaf agak lewat reply komen awak.. Hurmm saya x berapa pasti, sebelum ni saya just amalkan makan folic asid.. kiranya sepanjang saya merancang untuk hamil memang saya ambil folic asid.. Bila dah tahu saya hamil, doctor suruh saya makan dhupaston tapi saya makan sampai kandungan 12 weeks je berikutan saya x tahan ubat tersebut... perut mudah berangin..

Ikat rahim adalah jalan terakhir bagi mengelakan sesuatu berlaku pada janin... cuba minta pandangan doktor..Insha Allah pasti ada jalan penyelesaian...

Qaseh Vee said...

nice sharing ... klu tak baca entry nih , saya mmg x tahu ...

ainie M. said...

Salam amy...boleh tau awk refer dr doctor hospital mana..sy skrg pn mengalami masalah yg sama b4 this pernah miscarriage 2x..this time doctor suruh jahit..

adriana said...

Sy dah buat ikatan pangkal rahim 4kali.sblum ni keguguran 3kali..baby twin pun ada yg gugur.alhamdulillah smua baby slamat lepas bt ikatan servik.pembedahan akn dibuat time pregnant 16week.bius half jer mcm bsalin caesaran.then ckup 36week kna p hospital utk buka ikatan 2.part ni yg x brapa best coz sakit ckit..yer la...buka ikatan serviks tanpa bius.

Unknown said...

Sy dah buat ikatan pangkal rahim 4kali.sblum ni keguguran 3kali..baby twin pun ada yg gugur.alhamdulillah smua baby slamat lepas bt ikatan servik.pembedahan akn dibuat time pregnant 16week.bius half jer mcm bsalin caesaran.then ckup 36week kna p hospital utk buka ikatan 2.part ni yg x brapa best coz sakit ckit..yer la...buka ikatan serviks tanpa bius.

mademoiselle duya said...

Salam. Boleh saya tahu puan jahit pangkal rahim di hospital mana, under doktor mana? Sebab dari yg saya tahu kena make sure doktor yg jahit pangkal rahim tu betul2 arif..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign