Oct 5, 2012

Percutian di Kampung Talang Balai Palembang, Indonesia

Assalammualaikum w.b.t

Sapu-sapu sikit habuk dan sawang.. dah clear semua baru boleh bercerita. Ok aku just nak kongsi sedikit pengalaman percutian aku baru-baru nie. Destinasi kali nie ke Palembang Indonesia. Percutian yang bagi aku lain daripada yang lain, berbanding percutian-percutian sebelum ini. Sebab itu wajib adakan entry he he...

Satu pengalaman baru bagi aku apabila bercuti jauh di luar kota. Kami menginap di rumah Pak Helmi di kampung Talang Balai, Palembang Indonesia iaitu kira-kira 60 Km dari airport Sultan Mahmud Badaruddin II Palembang, Indonesia dan mengambil masa lebih 2 jam perjalanan untuk sampai ke rumahnya. Kira macam perjalanan dari Ipoh ke Kuala Lumpur la tapi yang membezakannya, kita ada highway tapi di sana tak ada highway. Hanya ada satu laluan sahaja..Struktur jalannya pula tersangatlah kecil, betul-betul muat untuk kereta saja. Kalau ada yang naik motor, berbasikal atau berjalan kaki memang sangat merbahaya.

Sesampai di Palembang cuaca agak panas dan berjerubu kuat. Sehari saja dah buat aku rasa kering dan perit tekak seperti nak demam. Bayangkanlah dari bulan puasa hari itu sehingga sehari sebelum kami pulang ke Malaysia baru hujan. Tanaman habis mati. ye la x cukup air kan.. Kalau kita manusia ni pun x tahan apatah lagi tumbuh-tumbuhan yang sentiasa berjemur. Pape pun kita patut bersyukur kerana kita x rasa seperti mana apa yang mereka rasa di sana.

Ok masa sampai di rumah Pak helmi, kami di sambut dengan cukup meriah sekali. Tapi x de la kompang ke apa ke ye. Cuma kedatangan kami turut di sambut oleh jiran tetangga. Di hidangkannya kami pempek @ empek-empek iaitu salah satu makanan popular di tempat mereka. Setibanya kami di rumah Pak helmi, jiran tetangga tidak henti-henti datang berkunjung untuk berkenalan dengan kami yang datang dari Malaysia. Sesuatu yang sangat luar biasa. Kalau tempat kita, orang luar datang x de pun jirang tetangga nak bagi penghargaan kan.. Beza sangat di sana..

Keesok harinya.. Pukul 5 pagi dah terang menerang seperti pukul 9 pagi di Malaysia. Time tue baru masuk sembahyang subuh.Terangnya bukan seperti di sini. Ya lah di sanakan kemarau tambah jerubu, jadi paginya kita dah dapat rasa bahang panasnya. Masa malam tue pun aku sempat lihat bulan yang merah... Pukul 5.30 pagi anak-anak kecil dah mula ke sekolah. Kalau tempat kita pukul 5.30 tue masih dalam selimut lagi. Padahal beza masa kita dengan di sana hanya lewat Indonesia 1 jam je tapi rasanya seperti banyak bezanya. Rasa macam malamnya singkat je.

Rumah Pak Helmi bersebelahan dengan sekolah rendah. So pagi tue sempat la aku lihat keadaan sekolah di sana. Sekolah x de pagar tapi di sekeliling sekolah tue ada gerai orang menjual. Kalau tempat kita tue sure kena saman, ye la sebab dah ada kantin mana mungkin di benarkan orang menjual lagi. Betul tak. x sama..

Sepupu kepada Pak helmi merupakan kepala sekolah aka pengetua sekolah.Sempat juga aku bertanya berapakah gaji untuk kepala sekolah di sana. Ibu Rodhiyah sudah berhidmat lebih 30 tahun sebagai kepala sekolah. Gajinya baru dekat 3 juta iaitu kira-kira RM900 duit kita. Sikit sangat kan, kalau tempat kita pengetua sekolah tue gaji lebih dari 3 ribu.Tapi kalau di sana nilai 3 juta tu dah cukup besar..

Petang tue ada keramaian di mana Pak Helmi ada buat sedikit upacara di mana penduduk kampung di jemput hadir. Siap ada khemah kau. Makanan yang di hidangkan untuk para tetamu adalah Bonggor x pasti betul ke x ejaannya tapi kalau tempat kita panggil laksei. Makanan yang popular di pantai Timur. Ramai kau yang hadir dekan lebih 100 orang. Dari ketua kampung, ketua istiadat dan macam-macam lagi yang berpangkat datang. Mereka suka dengar kita bercerita tentang negara kita, Malaysia. Tapi dalam banyak-banyak negeri dekat Malaysia ni, hanya negeri Kelantan saja yang mereka tahu, berikutan kes Manohara. Mereka mengikuti perkembangan Manohara dan Tengku Fakhry.

Pelik masa di sana betul-betul mencabar. Tekak rasa nak makan macam-macam. Ada ke aku minta benda yang pelik-pelik.. ais krim la.. itu la.. nie la.. Tapi alhamdulillah apa yang aku nak semuanya dapat. Thanks pada Adik Padi dan Uci kerana bersusah payah memenuhi permintaan aku.

Boleh di katakan sepanjang kami di sana, rumah Pak Helmi x henti-henti di kunjungi jiran tetangga. Ada yang bawakan makanan, cenderahati kepada ayahanda dan bonda. Best sebab aku x pernah lagi merasa layanan dan percutian sebegitu. percutian yang betul-betul jauh daripada bandar dan dapat merasa suasa kampung. Masa nak balik tue, semua bagi penghormatan pada kami. Anak-anak Pak helmi siap menangis, mungkin bagi mereka tidak akan jumpa kami lagi. Insyaallah aku akan kembali lagi di sana. Thanks pada penduduk kampung Talang Balai di atas layanan yang di berikan. Ianya akan jadi satu kenangan terindah bagi aku sekeluarga.

Lapangan Terbang Sultan Mahmud Badaruddin II

Waktu pagi di sana dah macam tengahari kan..
Muka baru bangun tido terus ambil gambar.
**Baru sehari muka dah sunburn

En Hubby depan kompleks Ramayana di bandar Palembang...
**Muka sunburn teruk hu hu...

Ok tak!
Kalau bawa balik Malaysia kan best..
tapi yang x tahan kalau time parking kena bawa baterinya
Tumporrr wei, bateri dah rope bateri kereta tue..berat dowh!
**Nak balik dah nie, muka dah sunburn teruk

Kena banyak makan vitamin lagi nie...
Tunggu lagi 2 minggu pasti kembali normal.
sempat lagi promote he he..

Seronok makan camni dengan masakan kampung.. memang terbaik
En.Hubby siap bertambah-tambah lagi..

Gambar nie pinjam dari uncle google
sebab gambar yang di ambil masih x transfer  lagi
yang ada ni , ambil dari hp

Ok ini la gambar Pempek aka empek-empek
Kalau lihat sama macam keropok lekor rebus

Di buat dari ikan + sagu , ada 2 jenis
satu kosong dan satu lagi di dalamnya ada telur..
Cicah dengan sos kicap , ada cili dan campuran cuka
Best sangattttt!

jelajah tambah imu....
salam kenal

☾SHiemaCMa786☾ said...

jeles tgk amy dpt travel ke merata2 tempat.. :)

bestnye diberi penghargaan mcm tu..klu cma pun terharu..

ermm..bila la dpt pegi travel..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...