Jul 22, 2012

Perkara yang sama terjadi setiap kali datangnya Ramadhan



Salam 2 Ramadhan,

Seperti tahun² yang lepas, aku di duga lagi..Ya Allah berikanlah aku kekuatan untuk mengharungi semua  ini.. Kurangkanlah kesakitanku ya Allah, agar aku dapat menjalani ibadah puasa seperti para muslimin dan muslimat yang lain..Amin..

Setelah sekian lame aku tidak di serang sakit seperti ini, hari ini Allah menarik nikmat kesihatan aku dan memberi aku sakit. Alhamdulillah semoga ia menjadi kifarah dosa dan menyuruh aku untuk lebih menjaga kesihatan..

Hari pertama Ramadhan, alhamdulillah sempurna puasa ku.Tapi lepas berbuka puasa semuanya bertukar menjadi mimpi ngeri.. Dari niat nak pergi terawih bersama hubby lastnya hampeh.. Lepas berbuka, aku dah rasa kurang enak.. Solat maghrib dan terus baring di atas katil..Time nie x rasa sakit sangat tapi lepas solat isyak baru aku rasa semakin kuat sakitnya.. 

Inilah yang aku alami setiap kali datangnya Ramadhan. Minggu pertama puasa pasti aku akan di serang gastrik yang teruk.. Even makan ubat pun still x jalan.. Badan jadi lesu dan lembik kerana x cukup tido dan asyik muntah² sehingga x ada apa yang nak di muntahkan lagi.. Kira apa yang aku makan masa berbuka semuanya habis keluar balik...

Semalaman aku x tido menanggung kesakitan. Minyak panas dah habis satu botol aku sapu seluruh badan.. Di sulam pula dengan gaviscon dan eno halia still x jalan.. Last telan ubat gastrik yang dosnya paling tinggi pun x jalan... Sahur tadi gagahkan diri untuk masak dan makan untuk alas perut.. Lepas solat subuh, aku cuba untuk lelapkan mata sebentar tapi tetap x boleh.. Habis satu badan menyucuk², sakit ulu hati sampai nak bernafas pun x boleh.. Dari baring, aku mengering.. dari mengering, aku menerap pun tetap sama...Kaki tangan habis sejuk...

Now masih terasa sakit.. Aku hanya mampu sapu minyak panas dan menahan diri daripada muntah.. Moga Allah permudahkan urusan aku hari ini. sob sob sob...







17 comments:

anyss said...

Assalamualaikum,
Saya akan alami gastrik teruk minggu terakhir nanti. Jam 4 tu kena baring je, boleh rasa asid mengalir dlm perut.

Moga cepat ok ya...biasanya awal2 kena paksa diri utk tahan, esok lusa oklah sikit.

Selamat berjuang ya

Kakcik Seroja said...

Kesiannya. Semoga Allah SWT memberikan Amy kekuatan dan segera menghilangkan kesakitan yang Amy tanggung. InsyaAllah.

miss ice said...

dugaan tu :) tp xpe la..sakit kn phapus dosa. smoga diberi kekuatan utk mghadapi kesakitan & dpt teruskan ibadah puasa :)

Fazleyatul Aini said...

salam ramadhan kak. semoga di beri kesihatan yang baik

SN said...

sabar , doa banyak2 . sahur jangan lupa makan ubat .

Edrina Zulkafli said...

semoga sis kuat menjalaninya . be strong, sis :)

kurus said...

aloor kesiannya amy
harap amy bersabar ye ..
insyaallahh 1st day aje kan

selamat menjalani ibadah puasa dik ..

Atie Zieya said...

sabar ye sis...dugaan nih

Unknown said...

Kasihannya adikku...
Kak kurang ariff ttg gastrik. Tapi faham....
Ianya menyakitkan.
Tabah sayang. Moga kamu cepat sembuh

eRiNsZ said...

smoga urusan yg baik dipermudahkan dear.... tabah yer

☾SHiemaCMa786☾ said...

Sian Amy..
sabar ye, cuba cari penawar utk gastric tu..

eima said...

kena pi spital ni amy .. bahye la .... mudahan ko ok dah dpt berpuasa penuh ye ... klu dah tak daya tu berbuka je jgn paksa diri ....ISLAM ni agama yg mudah tak de paksaan ...

farahazyanti said...

banyakkan sabar ye..
be strong :)

ahmad humairi said...

Ko xyah pose la amy....sebab dah masuk dalam golongan orang yang tak berdaya menjalankan ibadah ini. Ko boleh bayar fidyah je....

(Maaf kalau aku salah.....maaf zahir dan batin)

Unknown said...

take care yer

AzianKhalil said...

ala kesiannya...mudah mudahan Allah permudahkan urusan ibadah awak yer..

Sheherazade said...

amy take care ya.
semoga puasa Amy dipermudahkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign