Aug 30, 2010

ROMBONGAN MEMINTA ZAKAT DARI RUMAH KE RUMAH


Salam...

Wah hari nie loceng umah aku asyik berbunyi je
bukan sebab rosak ok...
tapi sebab ramai orang datang minta zakat

Kesian aku tengok mereka
dengan keadaan uzur
berjalan kaki dari rumah ke rumah
siap ada bawa anak kecik lagi
sedihnya la..

Kalau lah aku boleh bantu mereka
dah lame aku bantu tapi apakan daya
aku hanya mampu sumbangkan
mane yang termampu je




Nasib la ada pengalaman tahun lepas
mula2 tue memang aku terkejut
mana x nya sebelum ni aku x pernah
mengalami situasi macam tue
dowang lak datang ramai2
siap duduk depan pintu lagi

sedih Ooo...
bile masing2 hulur tangan minta bantuan
rasa nak menitik air mata aku
kesian sangat..
nak kasi dekat sowang kesian pulak pada yang lain
jadi aku bagi la sikit2 sowang

tapi yang kelakarnya bile
salah seorang mak cik tue siap cakap lagi
dua riya ja sambil mengangkat duit yang aku bagi

Bile dia cakap macam tue
aku rasa nak suka pun ada
rasa sedih pun ada..

Suka sebab boleh pulak dia cakap macam tue
patutnya dia bersyukur la
nie x huhuhu...

Nak sedih pun ada bile dia cakap macam tue
sebab aku x dapat nak bagi lebih
dowang datang ramai sangat dekat 30 orang
cash pulak dalam tangan x banyak
jadi itu je la yang dapat aku bagi

Lagi kelakar selepas beberapa hari dowang datang lagi
orang yang same pulak tue tapi datang x ramai la
x di layan x baik pulak jadi layan je la
sempat jugak aku tanya dari mane
mejoriti semua dari tumpat
jauh Ooo semata2 nak minta bantuan
kesian kan...

Aku selalu terfikir
kalau la terjadi dekat keluarga aku
macam mane la..
x dapat aku bayangkan...
huhuhuhu...

p/s: sejak duduk di kelantan ni la baru aku tahu
pasal pemberian zakat dari rumah..sebelum nie aku hanya
tahu dan sedekahkan kain atau barang keperluan dapur je...
mungkin negeri lain x same dengan sini..pape pun ia satu
pengalaman manis....










12 comments:

Kakcik Seroja said...

Salam Amy..

kita beri sebab kita ikhlas.. yang jadi masalahnya, betulkan mereka itu dari kalangan yang memerlukan atau dipergunakan oleh sindiket2 tertentu? Wallahuaklam.. biarlah Dia yang menentu dan menilaikan sumbangan itu...

Kak Amy said...

wasalam kak cik...

amy setuju apa yang kak cik cakapkan..

atuk said...

Salam Kemerdekaan Amy

kat kl ni orang minta sedekah banyak le
kalau nak bayar zakat kena pi surau
atau kita cari orang yg layak di kg

Wassalam

Kak Amy said...

salam atuk...

setahu amy macam tue la tapi kat sini lain orang2 miskin akan datang kerumah meminta zakat...

AngahSayang2314 said...

salam kunjungan

amy macam tue ke diorang bagi zakat angah pun terkejut gak. tapi yg penting amy ikhlas memberi padanya bak kata org yg memberi lebih baik dari menerima kan??

Kak Amy said...

salam angah...

tue la pasal..mula2 tue pelik jugak tapi biar la janji niat amy nak tolong..walau pun x banyak tapi amy puas hati dapat juga bagi sumbangan..

Lieya said...

Tak pernah plak Lia alami kejadian seperti ini, minta zakat dr uma ke uma. Pasal kat sini masjid2 akan bg awal2, lepas tu ketua2 kg ngan tok penghulu pun akan bg jugak dr mereka2 yg bersedekah.

mrnoble said...

haha! bleh pulak kutip zakat sndiri :p

Kak Amy said...

salam lieya....

sepatutnya macam tue la..tapi ntah la katsini lain sikit...

Kak Amy said...

salam...

Pelik kan..

eelobor said...

dulu masa kecik2, teringat arwah abah bawa ke pade beng (padang mahkota) depan masjid muhammadi. di situ ramai golongan2 asnaf yang duk keliling padang tu & kuarkan zakat pada diaorang. dah jadi macam tradisi berkumpul kat situ

Kak Amy said...

ow padan la dekat sini macam tue...amy org luar so bile dapat lihat sesuatu yang baru agak pelik sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign