Feb 9, 2011

Malware dan cara untuk mengatasinya





As'salammualaikum..

Memandangkan hari nie aku just tunggu budak-budak aku medical so kira releks la sikit kan. Hari nie aku nak share sikit dengan korang berkenaan dengan malware yang durjana nie. Balik dari bercuti baru nie , aku baru berkesempatan buka SR sekali lihat , blog aku di serang malware la.. Mengelabah jugak la sebab baru nie dah pernah kena serang , jadi aku tak rela di serang buat kali kedua..Jadi apa lagi cepat-cepat la aku settlekan sebelum menjadi lebih parah. Alhamdulillah Malware durjana dapat di clearkan dari flag tue secepat mungkin.

Bukan blog aku sorang je yang terkena serangan malware nie malah blog rakan blogger yang lain pun turut sama terkena. Bukti serangan malware di blog mereka yang sempat aku print screen kan adalah seperti di atas *blog kak eida , aibaks dan ellen*. Nak tinggalkan satu komen pun punya la payah sebab time aku tengah menaip tiba-tiba hilang dan kuar pula amaran malware tue..Sakit hati ow! So apa lagi tak kan nak di biarkan kan jadi clearkan flag ini secepat mungkin supaya kita tidak kehilangan pembaca. Kenapa aku kata begitu kerana tak semua orang celik IT dan kalau ada amaran malware nie aku yakin kebanyakanya orang akan takut untuk buka website atau blog itu. Ini kerana mereka takut serangan itu akan terkena sama pada mereka . Jadi ketakutan ini adalah sangat bahaya silap-silap hari bulan mau sampai bila-bila di orang tak mahu singgah ke blog kita.

Selalunya serangan ini akan terjadi di kalangan pengguna blogspot.Blog-blog yang menggunakan *icon* di dalam menetapkan senarai rakan blogger adalah yang menjadi penyebab pada masalah ini.*favicon.ico*merupakan sebuah fail yang menjadi sasaran utama serangan malware dan sebarang pengaksesan akan menghasilkan tanda amaran.Selalunya ia terjadi pada pengguna google chrome.So di bawah nie aku ada sertakan langkah cara untuk mengatasi masalah ini.


Step 1

Dashboard > Design > Page Elements > My Blog List

*Pastikan korang tidak memilih tanda "icon" semasa menetapkan penyenaraian blog rakan-rakan korang semasa "Configure Blog List".. pastikan korang tidak meletakkan tanda semakan di kotak icon 'biarkan ia kosong' kalau tak faham boleh rujuk gambar di atas.*

Step 2

Klik SAVE

*Dengan langkah ini dapat clearkan blog korang dari di jangkiti malware yang terhasil dari fail "favicon.ico" berkenaan*

Step 3

Setelah selesai korang perlu clearkan "cache" dan "cookies" di browser korang dan kemudian tutup browser korang dalam beberapa minit dan kemudian buka semula dan cuba lihat blog korang.Tanda amaran malware itu sudah tiada.

Bagi komputer yang sudah terkena serangan malware nie pastikan korang menggunakan perisian malware yang baik.Di antara perisian anti-malware terbaik ialah Malwarebytes Anti-Malware dan juga Ad-Aware Free Internet Security 8.3.1. Selamat mencuba ok..








29 comments:

Shafa said...

last year dah diserang malware. tahun ni pun dia wat lagi eh... adeh2... nway, thanks amy utk info tu..

Anonymous said...

thx amy..

akak dah buat dulu..
tp pg ni, bila nak bukak dashbord terus kuar lagi menatang ni..

ingat nak try clear cache tu dulu..

Karisma Izzah said...

blog saya tak kena malware, tapi saya tak boleh akses blog orang lain sebab dikategorikan Adult...padahal saya rasa takde pape tu...

blog ni yang saya tak dapat akses:
http://hafidzahhafidz.blogspot.com/

notification tu tulis block webcat bla bla bla...universiti memang cenggitu kot...tapi Hafidzah hafidz tu pelajar sini juga...

eima said...

TQ dear ./...

apezs shah said...

salam

naseb adek tak pilih icon hehe.. mcmtu sekali ke serangan dia kak amy.. hish carefull la camni.

sarah-najwan said...

tenkiu amy..
harap2 blog akak xkena makwer ni..hehe

yg bloglist tu..nk buanglah yg icon tu..

Nazz@Purple said...

thanks..memang ade terkena gak..

Tuan Penasihat said...

hahahahaha
blog TP pun kena jugak.
infomationofskincare.blogspot.com.
pening jugakla dok kodek2 cari masalahnya. pastu ok camtu ja.
TQ nice sharing.

eelobor said...

hehehe, tahnx berkongsi info. berguna buat orang yang buta IT mcm saya....

belia bangkit said...

hohoho..pernah mengalaminya!

Zura Tahir said...

thanks amy...perkongsian yg baik nie...sbb xpnah th pun b4 this..

Kakzakie Purvit said...

Salam Amy,

Kriteria yg ditakuti. Bagus tunjuk-ajar diberikan. TQ.

Zaidah said...

terima kasih amy atas info tersebut...

A.s.t.i.n.a said...

tengkuu Amy.. for sharing..

Effi Rahmat said...

thanks amy.. very good info.. tp bz.. tak smpat nak try.. balik nih mesti wat.. tq..

::FAIZ:: said...

tq 4 the info

SHAFIDA said...

oh..tq amy....aritu kena..tapi xpandai nak buat mcmmana....biar ajer....lame......bukak balik dah xder alamaran tue...dia balik kampung kot?

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Terima kasih berkongsi matlumat...

sicKo^ said...

tips bagus ni.. tu lar .. aku slalu nampak gak menatang ni bila berblogwalking...

cik beLLanan said...

thanx sharing the info. mmg nak tau sgr how nak buang malware neh. eh, cne nak tw malware da serang lptop kte ye?

Lieya said...

Fuhhhh mmg sangat berguna info yg amy berikan. Bagus3 thanksss a lot..

ardinihumaira said...

;) dni ada ikut tutorial yang sama semalam kat blog teman blogger

Yasminhamid said...

ermm.. terima kasih.. kadang2 saya pun takut nak buka bila blog ada sign malware ni..

munna said...

tak pernah lagi kena serang dengan malware.. harap2 jgnlah kena

ozzy said...

salam..

Tips yang bagus & boleh dicuba atau disimpan sebagai panduan..thanks

ibuintan said...

Tq, info yang baik

☾SHiemaCMa786☾ said...

entry yg berguna sekali...prepare awl2 utk diri snediri..
thengs amy~

☾SHiemaCMa786☾ said...

entry yg berguna sekali...prepare awl2 utk diri snediri..
thengs amy~

lalink7 said...

interestinng sbb sudi berkongsi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign