Feb 11, 2011

Mengawal minda tapi bukan mengunci minda

Aku yakin setiap orang pasti mempunyai impian tersendiri.Sebagaimana aku yang mempunyai cita-cita dan impian tersendiri begitu juga dengan korang semua. Tidak kira betapa hebatnya impian kita , perkara penting yang perlu ada dalam diri kita ialah percaya pada diri sendiri dan yakin kepada kebolehan diri kita.Tidak kira apa jua saiz badan manusia , allah telah menganugerahkan manusia dengan anugerah yang sama iaitu minda. Dan setiap minda itu memiliki fungsi yang sama dan tiada perbezaan , yang membezakanya ialah cara kita menggunakannya..

Ada manusia mengawal minda untuk menjadikan dirinya yang terbaik namun ada juga yang mengunci minda mereka sehingga membiarkan minda yang menguasai diri sendiri. Ingat! Minda terletak di dalam salah satu tempat yang di miliki tubuh manusia iaitu otak dan manusia bukan salah satu daripada organ minda. Jadi siapa yang lebih patut dan layak untuk di kuasai dan di kawal? Sudah tentulah diri kita sendiri yang patut mengawal minda kita tapi bukan kita yang di kuasai oleh minda..

Ramai manusia yang tidak sedar akan kebolehan diri sendiri . Ada yang membiarkan diri sendiri di kawal sehingga tidak dapat membezakan yang mana boleh membawa kebaikan atau keburukan.Itulah adalah satu realiti dan aku juga pernah mengalami..Aku pernah mengalami penyakit kurang keyakinan diri dan yang boleh di katakan agak kronik juga la sehingga menjejaskan karier pekerjaan aku.Pantang bila nampak seseorang atau pun orang tue berada di sebelah aku , pasti perasaan gugup aku datang , badan mengeletar dan akibatnya terlalu banyak kesilapan yang aku lakukan sehinggakan menjejaskan tumpuan aku kepada pekerjaan.

Alhamdulillah dengan sedikit ilmu yang aku perolehi dari pembacaan dan panduan dari seseorang. Aku berjaya mengubah kehidupan aku ke arah yang lebih positif . Cuma satu yang aku kesalkan , aku terlalu mengambil masa yang lama untuk berubah.Itu hanya sedikit pengalaman aku yang boleh di kongsikan.Mungkin pengalaman tersebut korang juga pernah alami dan mungkin juga ketika ini masih mengalaminya.Cuma satu pesanan aku , cara penyelesaian cuma satu iaitu unlocked minda kita.Keluar dari belenggu atau kawalan minda..Kitalah yang patut mengawal minda kita.Semoga kita sama-sama berubah ke arah kehidupan yang lebih positif.


26 comments:

A.s.t.i.n.a said...

andai mampu kt menangani minda dan emosi.. kan best.. :(

imyours7879 said...

muker cantek, badan solit molit pun kalu minda hampeh... takde guna jugak kan.. hehehe

niezzareenamemory02 said...

eh awak... yg komen pakai ID imyours7879 tu saya tau... niezzareenamemory02. hehehe... silap masuk paswed plak..

Kakzakie Purvit said...

Salam Amy,

Dah balik belum? Moga sihat....

Minda kena sentiasa bersih dan sihat baru segalanya berjalan lancar....

My Little Diary said...

salam,

sometimes we need to think out of the box....
bir lambat melakukan perubahan itu, drpd tidak berubah langsung...

peace no war *_*

ytekecik said...

salam
kak amy boleh ajar cam ner nak lock gambar2 dlm blog kite.
supaya tak ada copy picture tanpa kebenaran.

My Life My World said...

Bukan senang nak melawan nafsu dalam diri. Susah sangat. Kena ada kekuatan dalam diri.

bunga_rose said...

wahhh.. info amy sama la yg macam bunga dapat masa kusus penerapan nilai murni last month.. cuma... praktik dgn idok aje bunga ni hihihi

sicKo^ said...

btul tu.. kita yg menentukan hidup kita sendiri.. klau kita lawayz think positive, insyallah, perkara positiv yg akan berlaku kat kita

Zaidah said...

minda yang positive akan melahirkan generasi yang positive....

Anonymous said...

assalamualaikum

kita juga pernah mengalami nya... sekarang ini tengah berusaha bersungguh2 utk mengawalnya... kita berdarah gemuruh... =) ~

nunama said...

yeaayyhh!! insyaAllah. perubahan kearah yang lebih baik dan sihat.

just think out of the box.hehe. (n_n)

Anonymous said...

samalah mcm MDT ni..kurang keyakinan diri bila berdepan dgn public..rasa unsecure jer..

ibuintan said...

as salam Amy,

berubah ke arah positif seeloknya jangan ditangguhkan..

AngahSayang2314 said...

jika ingin berubah bukan sekajap mengambil masa yg lama gak...

Tieah Madian said...

Kan..
Kadang2 orang terdekat memang ceat je mempengaruhi kite..
Hahaha..

Latest entry : Lagi Sambungan 5 Masalah Cinta Terhangat

☾SHiemaCMa786☾ said...

setuju ngan amy..~~

Sheherazade said...

pia btl apa yg Amy tls ni

pia suke sgt entry ni

ytekecik said...

salam
kak amy, saya dah terima voucher KFC dn voucher2 lain
terima kasih ye

http://ytelife.blogspot.com/2011/02/salam-semua-ingat-tak-contest-yang-ibu.html

Penjejak Mimpi said...

as-salam

da lame tak drop komen kat SR. bese bace dan terus ke blog lain.. :)

pe pun, time kasih utk entri ni. sy pon kekadang gabra gak. kene lak kalo bos kat sebelah, serba serbi tak menjadi.. hehehehe

ibu qaleesya said...

AMIN

Mel said...

Setuju! Kawal minda bukan kunci minda! :D

me suya said...

akak, dah 2 hari ni tak update.. hehehe missing U :)

ieda said...

setuju sgt2 ..
salam maulidur rasul dikk :)

apdm said...

salam

hem...sy suka letak target, jika si A tidak capai sasaran yang saya nak maka, saya terus set dia tidak layak.huhu..mungkin ini juga yang dikatakan kunci minda.huhu.,

Misz-ella said...

berubah ke arah positif?? kakchik sokong amy!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign