Dec 3, 2010

APA ITU SPAM ???

As'salam...

Baru2 nie aku ada post satu entry berkenaan sinar raudah di serang spam kan dan di sebabkan post itu jugalah ramai yang mesej aku minta jelaskan apa itu spam dan apa keburukanya pada blog serta komputer kita..so hari nie , aku tolong jawabkan mane yang aku tahu ye dan kalau masih ada yang tertinggal boleh tolong tambahkan same.. kita sekadar berkongsi dan membantu mane2 blogger yang masih kurang faham dengan spam komen...

Spam? Actually spam yang aku tahu ada banyak jenis dan tak tahu kenapa sejak akhir2 nie spam begitu banyak menyerang same ada di email mahupun di blog..Aku yakin ramai di antara korang dah tahu spam nie sangat la menyusahkan dan ramai juga blogger yang sudah terkena seranganya termasuk la aku yang menghadapi masalah spamming nie..Sebelum nie email aku yang paling kerap menjadi mangsa spamming dan kini blog aku pula telah menjadi mangsa terbaru spamming..kalau dulu 1'2 je tapi sekarang sehari dekat 5 ke 20 mesej spamming yang terjah di ruangan komen .. ada sekali tue 20-30 mesej spam menyerang ruangan komen di blog aku dalam tempoh sejam!! gila kan naik kejang jari jemari aku yang comei nie hu3...:(

Itu baru sejam , macam mane pula kalau sehari , seminggu , sebulan.. perghhhh!!! bernanah wei jari aku nak deletenya dan memang semak gile..jadi nasihat aku jangan tinggalkan @ tunjukkan email atau url blog korang di website yang mencurigai.. Jangan tinggalkan email korang yang original maksud aku korang tambah la simbol nie ke ( ") atau @ tue di gantikan dengan (at) jadi spam durjana tue tak dapat la mengesan email korang...

Spam nie ibarat orang yang kita tidak kenali yang cube menceroboh hak kita..dia tidak akan berhenti dari menghantar mesej2 spam nie jadi kalau korang dapat mesej spam je sila delete dan tak perlu la nak gatai publish..kadang2 ada spam yang beserta virus jadi tak pasal2 komputer atau laptop korang mendapat serangan jantung atau sakit mengejut , jadi berhati2 ok...


p/s : buat masa nie , tue saje yang aku boleh share tentang spam nie , nanti aku buat research sikit kalau ada maklumat terbaru aku inform korang ok....





30 comments:

Miss PIJAOSIX said...

tadi ade member semua komen die dkt blog masuk spam....!!!

Cik Liyana said...

kalau kat belog hati getah, yg masuk spam biasanya komen dari anonymous jek.

TERBARU : CUTI SEMESTER NI KITA KAHWIN TAU !

Sheherazade said...

pendekan citer,SPAM menyemak n ngarut

IMANSHAH said...

Tq Amy, memang cikgu tak tau pasal spam menyepam ni

AngahSayang2314 said...

ye la angah karang2 pun macam tue pelik gak kan???

azwa amani said...

ooo macam tu ye kak..macehh..:)

ana said...

blm pernah kena lagi...harap2 tak kena la.

sahromnasrudin said...

spm tau la huhuhuhu

sarah-najwan said...

tq amy...
emel akak ada gak spam
kat blog belum ada lagi kot..

eelobor said...

ingatkan spam tuh macam tilam...hihihi.

Zaidah said...

selalu dapat kat email....boring betul nak mendelete...

aibaks said...

yeke? aibaks tak tahu plak pasal spam ni.. ingatkan msg2 yang tak berguna.. camne die serang blog?

noor said...

nor pun cam ana..
hrp xderlah spam menyepam nih

Lelaki Ini said...

oooo.
bru aku tau..

Lelaki Ini said...

thx weh...

Khairy said...

ramai pulak yang kena spam...takat ni saya tak de la kena pulak...minta2 dijauhkan....insyaAllah

CIK TOM said...

sejak akhir2 ni byk spam masuk...rs menyampah jgk la...


p/s; seminggu cik tom tak online..skang sesi balas jejak entry+komen :)

munna said...

takutnya klu kena spam..

p/s : nanti kak munna jawab tag tu ye...

Padin said...

haha aku bukan SPAMMER.. ye lah, banyak sangat masalah SPAM sekarang nih,

azieazah said...

Thanks info.

Email spam ni biasanya datang dari orang yg selalu nak bagi duit juta-juta tu.. atau soh kita warisi harta orang yg billionaire tapi tak berwaris tuh.. Memang tak buka, delete terus jer.

Panglima7 said...

Assalamualaikum Wbr...

Amy...mungkin Anonymous juga boleh dikategorikan sebagai spam blog jugak kan...hehehe

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said...

tengs sbb sharing ! !
tapi sy x penah kne spam ! !
tapi kne sepak bnyk kali la !

apdm said...

salam..

spam bukan span...ehehhe...
apakah itu...

niesz said...

niesz br tau sal spam ni..thanx for d info ye sis.. :)

Cikbelog said...

selalunya dapat kat emel.nyampah tul nak mendelete nye

Ruziawati Bukhari said...

salam.. menyemak je spam ni semuakan? usaha betul dia ingat kita ni bodoh sgt nak percayakan emel2 dia..

kak t dh privatekan blog, THE UGLY TRUTH.. ingat nak ur emel add nk invite u nanti

ruziawatibukhari@yahoo.com

tq & take care

cikpuanhady said...

ooo, tak terpikir laks utk letak [at] kat emel kan..bagus cadangan tu.. ^_*

New entri :Maila Vote Saya..^_*

Pencacai Alim said...

lama tk mai sini..br balek dr kursus..argh!!!

ZahaZikriZiey said...

Salam..hai amy beli barang nk niaga?amy wt bisnes ape lak?lehla zie beli ngn amy...hehe..
apepon thnks coz amy sudi baca entry zie..sekadar nk berkongsi kesedihan ..Zie sntiasa tabah harungi dugaan mendatang..akan sentiasa kuat disamping org yg tersyg dan teman seperti amy..thnks a lot dear..

aanie said...

thx for sharing..
sy pun ada byk gak dpt spam..semak tul...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign