Dec 8, 2010

CILI VS GULA , MANE SATU PILIHAN ANDA



Cili vs Gula .. agak2 korang la , tahu x apa yang aku maksudkan dengan cili dan gula nie.. ermmm.. tiada kaitan dengan harga barang mahupun masakan tapi aku nak bagitahu pasal cili yang kita sering kaitkan dengan kepedasannya dan begitu juga dengan gula yang sering kita kaitkan dengan kemanisanya...kalau di beri pilihan antara salah satu nie , agak2 korang pilih yang mane??

Kalau bagi aku sudah tentu aku pilih pedas ..sebab apa sebab aku suka makan makanan yang pedas2 tapi malangnya selepas berkahwin aku terpaksa berjinak2 dengan gula.. padahal gula adalah musuh ketat aku..aku jarang minum air yang bergula even breakfast sekali pun aku x minum hot drink.. aku lebih banyak minum air suam , soya bean kurang gula , vitagen dan susu dutchlady...x suke gula itu x beerti aku x manis kan hehehehe(",) rasanya dah cukup manis buat en.hubby tersayang ahaks!!!..serius2..

Tak berapa suke minuman bergula tapi terpaksa makan makanan yang bergula..pelik kan tapi itulah yang terpaksa aku tanggung selepas berkahwin nie..aku suke makan pedas tapi en.hubby tak suke makan pedas.. aku x suke makanan manis tapi en.hubby dah biasa dengan makanan macam tue habis macam mane.. lagipun semua orang tahu kelantan nie terkenal dengan masakan manisnya..aku nie pulak name je orang perak tapi bonda aku orang sempadan negeri dan melaka jadi dah tentulah dari kecik bonda aku ajar makan pedas sekali bile terpaksa tukar ke manis.. cannot go!!!! serius beb tekak nie x boleh terima , bile masuk je rasa macam nak uweks...

Masalah aku sekarang nie bab nak masak kalau aku masak pedas en.hubby x sentuh kalau aku masak manis aku lak x sentuh.. habis macam mane plsss!!! bantu aku.. penat dah masak ikut selera orang kelantan nie..ada cara tak macam mane nak selesaikan masalah aku nie tapi jangan pulak korang suruh aku masak asing2 , rugi ow masak untuk sowang itu dah di kira membazir.. membazir kan amalan syaitan...







25 comments:

Sheherazade said...

salam

biasa la dear,bile dah kawen kena tolak ansur.hubby amy org kelate mmg suka mknan manis2

kalu msk gulai,amy manis kan la.utk amy asing sikit sebelum buh gule?

ardinihumaira said...

combine dua2...
manis+pedas. hehe

Aida Azryn said...

ada pilih cili.. sebab aida suka pedas... ngeeee.. :D

Sarah Syazwani said...

hehe buat manis dan pedas skalila..
samela kita suka pedas..but luckily hubby sy x kesah pun kalo pedas..mmg da ajar dr mula2 kawin..then skrg dia mmg tererla kalo mkn pedas..katanya kalo x pedas x sedap..hahaha

::..dYa..:: said...

salam...
memang payah nak masak kalau selera tak sama

munna said...

susah juga ye ... kak munna punya cik abg org kelate gak.. tapi dia tak suka manis2 ni....

amy masak 2 jenis lauk jelah klu dah masak ayam masak pedas .. mungkin satu lagi menu buat lah sotong goreng madu ...

Nik Black said...

sapo kato ore kelate suko manis,kawe suko pedas..lagi pedas lagi best

Nik Black said...

sapo kato ore kelate suko manis,kawe suko pedas..lagi pedas lagi best

Lieya said...

Yahh campurkan gula dan pedas. Pedas yg blh dimkn oleh suami amy dan manis yg boleh dimkn oleh amy. Pedas2 manis... :D

white rose said...

laaa...kesiannye akak...
ade kawan sy ni tekak dia memang bole jadi org kelantan sedangkan dia orang kedah...

suke betul dia makanan2 manis ni...

sy org perak, pun suke yg pedas2...
manis2 ni jarang la kak...

eB ezrin said...

eB suker pedas... alhamdulillah kami satu negeri... so okeyla... ;p
walopn satu indian taste... satu chinese taste... >_<

bunga_rose said...

lorr ciannye.. rasenye tak payah masak asing kot.. klu nak masak pedas, asingkan siap2 utk hubby, klu nak masak manis, asingkan siap2 tuk amy..

tp dlm masa yg sama, ajar2 la hubby telan yg pedas2.. amy pun belajar2 mkn yg manis2.. lama2 dua2 pun leh masyuk.. hihihii

ozzy said...

salam amy..

Combinekan keduanya jadi pedas2 manis ..baru adilkan hehe..

p/s-tapi mana nak pilih mulut pedas atau mulut manis?

ieda said...

memang zaman skrg nie dikk kena kurangkan gula dlm makanan .. tapi tambah gula dlm senyuman .. uikk tul ekr ayat akak tuu ahakssss

Pencacai Alim said...

cili = buasir
gula=potong kaki

hakahkahak

sukaxplo said...

erm..susah gak tuh bila main ngan selera dan tekak ek..

takde lak idea nak bagi sebab jenis saya pun leh bedal semua kecuali batu ngan kayu hehehe

Unknown said...

atok raso kan. kono bawak berbincang. since da kawen duo2 kono berkongsi. Isteri kono belajar selera suami, suami kono belajar selera isteri. Masak pedas dan manis selang-selang hari. Kompem bahagio...

ibuintan said...

pening juga tu kan, takkan nak masak dua periuk lak hari2... tolak ansurlah, jangan pedas sangat dan jangan manis sangat..

n9 komfomlah yang pedas pilihan hatiku

Dr. Amirah said...

ske sangat3 pedas n masam!

sarah-najwan said...

byk masakan klate yg tak manis2 amy..

akak kn klate..tapi akak pom xsuke masok maneh2 tau..perit tekok nok tele..hehe..

amy bincanglah ngan hubby..menu apa deh..bole tu..xdok hal lah..begheh slaluh..hehe

eiela said...

saya suka pedas, tak suka manis.

Latest Entri :
Blog Baru (2010) Pilihan
Insurans Paling Murah Di Malaysia : RM1 Sebulan

AnakPakZohar said...

give and take.... btw, thanks stopping by my blog...^^

IMANSHAH said...

maniss..ambo suko manis

Admin said...

ubat podeh tolan gulo

AngahSayang2314 said...

amy kalau angah pun lebih ke pedasss sedapppp woooo
gula kena kurangkan sebab dah naikk hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign