Dec 23, 2010

OMG AKU KELIRU NIE TOLONG AKU BOLEH




Help me !!!

serius aku confuse nie..
anyway thanks adik man yusof
di atas terguran tadi...
cume kak amy x tahu mane satu perlu ikut

Macam nie..

Sebelum nie aku suka tulis Salam
tapi selepas di tegur oleh beberapa blogger
aku tukar kepada As'salam
seperti yang dowang katakan singkatan bagi
As'salammualaikum !!!

Salam

tue x boleh guna..
so start dari situ aku ubah ke

As'salam

tapi hari nie ada pula
yang mengatakan x boleh
gunakan

As'salam dan perlu
di gantikan dengan
Salam..

Serius aku confuse
mane satu yang betul nie

pls help me!!!




p/s : nak tanya en.hubby confirm kena bancuh punya sebab hari tue dia dah tegur kenapa x letak assalamualaikum je..aku jawab nak ringkas.. OMG sekarang serius aku confuse Help me!!!





30 comments:

Shafa said...

assalamualaikum jer... ada dgr gak pasal word singkatan utk assalamualaikum ni tak elok digunakan. seperti membawa maksud yang lain. tak ingat source fa dpt dr mana. harap ada org len boleh bantu juga k...

Sheherazade said...

salam

ustaz adik pia ckp blh digantikan dgn "salam"..Wallahualam

insyAllah kalau niat kite bg salam

man yusoef said...

alamak..yeke...setau saya salam...yg As' salam tu sy tak tau plak..maaf sebab wat akak keliru..huhu

sarah-najwan said...

ada macam2 amy..
dulu ckp salam bole
pastu xle..guna as-salam yg betul

ni ckp as-salam pun xle ke??

xpe amy..meh kita guna eja penuh:

assalamualaikum amy...

Azah Rahaman said...

buat je assalamualaikum (:

Unknown said...

erkk.echah rase salam je kot.entah le sis.baik eja pnuh je..ehhehe..

Kak Amy said...

syafa > ok thanks..

pia > pasnie sebut penuh je la..

man > its ok kalau tidak sampai bile x tahu kan..so dont worry ok..

Kak zai > betul tue kak pasni kita tulis penuh2 sennag..

sahromnasrudin said...

kita serupa..saya pun konpius..

p/s: ada surau kat pasir puteh sama nama mcm blog awak...

Penjejak Mimpi said...

Salam.

kalo X silap gune word 'salam' pon ok, amy... :)

Kaseh NazLieza said...

akk nk mnghilangkn konfius..baik guna assalamualaikum version penuh mcm yg dsarankan hubby akk..sbb lieza pnh jg baca artikel psl kes2 mberi salam ni...niat kita baik nk mberi salam terjadi lain kita pulak yg ssh nti kak...

Syafiq Rosli said...

assalamualaikum..hari tuh sy pn ada terbaca sis

Tieah Madian said...

Salam tu ok je kan..
Guna je lah..
X slh pun amy..

eima said...

tak yah letak le senang.. direct je tulis ape nk tulis...
hehehe cam eima ...kan senang tak yah la pk salah tak salah guna salam ke as salam ... betui dak

sukaxplo said...

salam...

salam ertinya selamat
tiada erti lain dah...

azman

Rina Rossoneri said...

susah2 sangat bagi penuh je lah..
kena carik n selidik betul2 sbb xboleh nak kena percaya semua benda kan..intenet ni byk sgt benda pelik2..
assalammualaikum saya datang singgah dari blog cik tom hehehe

noor said...

amy...
nor pun xtau kena tanya pakar nih huhuuhu...

Zaidah said...

ustaz kat opis zai kata better gunakan penuh Assalamu'laikum...tapi boleh gunakan Assalam...klu salam ustaz kata tak betul....lagi satu klu orang kirim salam....pun kena betul2...contohnyer ...kirimkan Assalamu'alaikum kat sipolan2..bukannyer kirim salam...

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

sll sy pakai Salam or As Salam...

penah dpt info dr sapa ntah..kata As Salam tu bleh...wallahualam..

norihan said...

Salam,
amy,saya ingat guna salam jelah yang ok..sebab hari tu saya ada baca gak tentang ni..dia cakap kalau nak guna short form,guna salam je dah baik..

My Little Diary said...

saya pun salu tulis 'salam'
sekrang saya pun ikut conpuseee...

Miss PIJAOSIX said...

amy...

rasenye pakai 'salam' dibolehkan. Yang tak boleh AKUM...

walahualam...

munna said...

kak munna pun konpius sudah.. dulu selalu tulis a'kum .. tapi pernah baca tak elok tulis macam tu.. jadi kak munna ..tulis penuh je sudahnya.. assalamualaikum!!!

munna said...

kak munna pun konpius sudah.. dulu selalu tulis a'kum .. tapi pernah baca tak elok tulis macam tu.. jadi kak munna ..tulis penuh je sudahnya.. assalamualaikum!!!

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Paling baik taip sepenuhnya, kerana apa yang ditaip itulah yang kita sebut...

white rose said...

paling baik, kita sebutkan yg penuh laa amy...

ASSALAMUALAIKUM...

Lelaki Ini said...

nk kome ape ek?
sume da ckp bnde same..
haha..
yang penting NIAT asal ikhlas krn ALLAH nk doakn org tersebut...sebab maksud ASSALAMUALAIKUM tu kan "salam sejahtera ke atas kamu"..
so, lagi elok bg penuh weh..
dapat pahala lebih..
kah3!!!

Asri Alam said...

as'salam mgkn utk singkatan assalamualaikum. tapi ada yg suka taip akum dan sebagainya, akum tu aku difahamkan ada maksud lain yang dikaitkan dengan golongan yahudi.

bagi kita orang melayu, salam tu dengan niat kita sebut assalamualaikum la kan, agaknya asalkan tiada maksud yang lain. cuma dalam bentuk tulisan rumi kita jadikan ia simbol. aku rasa apa yang penting adalah niat kita kepada si penerima. wallahualam

ieda said...

salam dah cukup dik ..
janji niat kita tuu sbnrnya nak bagi salam .. :)

semua atas niat .. kalau niat kita x baik x baik juga :)

cikpuanhady said...

tak silap saya salam boleh..yg tak boleh a'kum, w'salam..

wallahualam..

Jom skodeng :Ada blog lebih dari satu?

Anonymous said...

Macamni lah..Bagi sesiapa yg belajar bahasa arab,benda ni bukan masalah besar pun. Salam itu bermaksud peace. As-salam pun bermaksud peace,beza dua2 tu adalah kerana as-salam adalah dlm bentuk Alif Lam Shamsiah,thats all. tkde sebab Salam tdk boleh digunakan.utk a'kum and such sehingga tk de perkataan "salam", elakkan sbb ia boleh mmbw maksud lain.

Wallahu'alam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign