Apr 15, 2010

EXPLANATION OCD





War within my head and my brain is working overtime


Duh.. Finally,ada gak masa untuk aku explain pasal story petang tadi berkenaan "OCD"... Seharian aku dok sibuk mencari bahan untuk aku elaborate panjang lebar pasal ocd ni.. u all bole juga search dekat you tube.. mcm2 video ada berkenaan ocd ni tapi.. ape ke benda ocd ni..!! urmm... OCD adalah singkatan bagi "OBSESSIVE COMPULSIVE DISORDER"... nak tahu dalam bahasa melayunya tengok di bawah....




Hmm.. pernah x korang terfikir.. ape yang aku sedang fikirkan haha... mesti peningkan..lain macam je soalan ni... mungkin korang tidak... tapi aku kadang2 terpikir, apela orang2 yang ‘normal’ pikir bile mase termenung(idle) tu.. ke xpikir pe2,kosong je.. xpun sama je.. hmm..ntah.. Kadang2 time drive tu punyela banyak pikir sampai melelong2 aku bawak keta,tapi yang paling best tau2 je tengah gigit kuku haha.. Pe2 pon jadi agent pekerja asing ni banyak membantu,dari benda2 yang aku belajar hari2 tu.




In case korang nak tau mcm ne rase OCD ni, aku list kan la benda2 yang aku lalui and aku akan buat. Nampak macam xda pe2, tapi kadang2 jadi serabut gak kalu xbole kontrol. Sometimes, ada gak member2 nk cuba tiru n rase mcm ner ocd ni..tapi,sumpah la diorang nampak mcm ngada2 n buat2..and..aku nyampah tengok.,ape ingat this thing seronok ke..kene betul2 baru korang tau..




Cuci Tangan:


Aku ni kalo makan pakai tangan atau tersentuh ape je ngan tangan, mule la cari sinki nak cuci. Pastu kalo agak xda sabun je kat sinki tu, sanggup pusing2 cari sabun dulu baru cuci. Time cuci pon jadi hal lagi, da cuci ngan sabun aku akan makesure segala bau, warna, ke ape segala nenek moyang kat tangan aku tu betul2 xda hahaha.. Kalo la darurat, xda sabun nak cuci tangan memang xsenang duduk la aku sampai aku dapat cuci ngan sabun smpi bersih..









Barang2 Favourite/Penting/Mahal dll:


Ni pantang larang la kalo sape2 orang sekeliling aku tu.. Wat mase ni barang2 berkaitan kasut and perhiasan akan menjadi perhatian dalam idup aku..So untuk taknak tambah serabut, aku kene la hidup sederhana supaya xterlalu taksub ngan banyak benda.. Macam kasut ni, banyak orang ingat aku ni lepas pakai aku akan letak camtu je.. sori la beb, gua lap dengan kain lembab dulu n pastikan x de ape2 yang terlekat pada kasut aku tu..finally aku akan susun dengan teratur dalam almari..


Kalo bab perhiasan plak, yang ni selalunya menyumbang serabut paling banyak coz mostly keje aku duk umah almost sehari..and bile ada pasir, habuk, bau pelik,hiasan di ubah dan sebagainya..selagi xbalik kepada normal, aku memang serabut .. Lagi serabut kalo tetamu yang datang ada yang gatai dok usik itu ini...pas tue x reti nak letak tempat asalnya balik...aduhaiii!!!!


Kalo bilik aku, aku paling xsuka orang masuk suka2 hati tanpa kebenaran..pastu kadang ada yang nk tolong kemas ke xpayahla susah2..aku lebih suka macam ne aku tinggalkan,mcm tu aku masuk balik..kalo berselerak,berselerakla dia..sebab kalo kemas nnt aku xingat mane aku letak barang aku..tapi sepanjang hidup aku x pernah lagi berselerak hahaha....




Jerawat / Kulit / Kuku / Berat Badan:


Bab ni aku rase ramai orang perasan tapi aku malas nk explain da. Bile orang tanya dalam ati aku akan jawab ‘fuck you and you don’t know nothing about me so mind your own bisness. Bile da ‘Obsessed’ paham2 la, lagi bab 4 benda kat atas tu. Dulu masa jerawat aku banyak macam2 orang la tengor..x bole tu la x bole ni la..produk tu la produk ni la..ape dowang ingat aku ni bahan uji kaji ape nak soh test tu test ni...marah tol aku ahak..da mcm singa.. Lame2 jerawat tu hilang sendiri je..masa tu mcm2 andaian la org kat aku..gi dapat khidmat kecantikan ke..jumpa pakar ke..mcm sial la ada je nak bersuara.. hahahaha..kan da carut bahasa german..


kalo kuku/kulit/berat badan tu memang aku jaga.kuku aku xpernah panjang..kulit pulak kalau mandi x pernah aku x guna shower gel..selepas mandi aku akan pastikan pakai losyen badan ataupun tangan.Berat badan pulak aku x de la sampai nak diet2..bagi aku makan makanan seimbang dan banyakan minum air...




Dan lain - lain :


Sebenarnye banyak lagi la, and aku rase xperlu nak share kat sini.. Pendek kata kalo aku xbuat something atau duduk melepak kat mana2 memang aku kan berfikir dan gelisah.. dats y la aku dok merepek kat sini atau main gitar, coz aku terbaca kajian kata music ni bole cure benda ni..albert einstein pon ada ocd ni, tapi dia nk elakkan menatang ni dia solve banyak2 problem math and main music(violin) lastly lama2 jadi genius…kaw2 terer..hahahahuaha..









Orang2 fames yang mengidap OCD..




Last but not least, banyak benda lagi aku ble cite pasal menatang ni.. Tapi tula, karang ade orang kate aku proud, ade kata nk mintak simpati..macam2la kan.. pe2 poon..ade aku kisah hauhauhauha..to the hell what they gonna say..







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign