Apr 14, 2010

KICKING MY OWN ASS

huuuu…sudah dua hari x berblog ni..rindu nak menulis, nak merapu2 kan3..tapi xtau apa yang ditulis..yela, cubaan nak membizi kan diri.. tett..syarat bahan blog yang pertama, no talking2 about kerja cannotla ahai..hahaha..but hari nie aku nak flash back tentang diri aku suatu ketika dulu..Time aku gelar workaholic gurl hahaha...gile x gile janji tercapai juga target aku.Entry nie berkenaan keje aku suatu ketika dulu..Bagaimana aku motivate diri aku sehingga aku boleh berada ke tahap nie.

Dari vacation counselor aku beralih arah ke bahagian investment.1st memang aku rasa x mampu nak buat di tambah pula dengan x ada knowledge dalam bidang insurance and investment.But aku tekad je pada diri untuk sahut cabaran.so dari situ la bermulanya karier aku sebagai seorang financial consultant di amassurance.Lame juga aku bertapak di sana..macam2 yang aku belajar..belajar macam mane nak convince orang untuk invest duit mereka.Macam2 la aku plan and atur strategi...permulaan aku agak slow coz banyak reject dari yang agree.Tapi bak kata orang kalau kita berusaha dan tidak pernah putus asa akhirnya kita akan dapat ape yang kita ingin kan. teringat pula aku pada satu story nie...actually story nie from my sifu la ayat dia lebih kurang begini ; seorang pencari harta karun berusaha mengali lubang untuk mencari harta karun...gali punya gali tetapi tidak berhasil lalu dia pun give up dan berhenti di situ saja,datang pula seorang hamba allah nie meneruskan galian tadi tanpa rasa give up...dia terus mengali hanya dengan tiga galian saja dia sudah dapat hasilnya...harta karun yang di cari..so moral of the story kenapa kita perlu cepat putus asa padahal kita hanya perlu berusaha sedikit saja lagi untuk mencapai ape yang kita ingin kan....so pada kawan2 semua ingat jangan cepat putus asa...berusahalah!!!!

Urmm...berbalik pada story asal hehehe...setelah lame bertapak dalam bidang nie aku mula inginkan pembaharuan.Aku mendapat offer bekerja di syarikat lain tetapi masih dalam bidang yang sama.Now aku dah mula jatuh cinta dengan karier aku.Di syarikat baru aku di beri gaji yang agak lumayan...position aku adalah sebagai unit manager but sebelum itu aku perlu mengikuti kursus yang di anjurkan oleh pihak company iaitu MAP program...(Management Associate Program)so bermula la aku sebagai seorang manager muda hehehehee...

Nak tahu macam mane aku mengatur setiap langkah dan percaturan dalam bidang ini marilah same2 kita baca di part 2 hehehe...lain macam je bunyinya ye hahai....

hmm..setelah berbulan2 aku mengumpul material and motivasi terkini untuk target hidup seterusnya(aku sendiri je tau hoho), akhirnya aku kembali memberi tumpuan terhadap bisness priority number one aku skrg.. so, kenela disiplin macam dulu balik.. tapi nak start tu mmg la payah, kene lak most of the time lone ranger je.. so nk cari kick starter, spark plug, sume2 tu mmgla payah.. jenuhla aku mencari-cari jalan mcm ne nk merajinkan diri..

finally, aku terjumpa satu ayat ni.. sedap bile disebut dalam bahase inggeris,catchy haha..“kick your own ass”.. hmm.. pe maksud nye?? rembat bontot sendiri? bontot ada kick? hahaha.. kalo direct translation mmgla bunyi mcm something wrong je kan..

Okay, so here is the explanation.. setelah lama berkarat x bekerja dengan rajin banyakla virus2 da meresap dalam badan ni n lama kelamaan virus ni da jadi penyakit.. penyakit yang paling parah skali penyakit MALAS!! malas doo.. pagi nak bgn awal, phone call, appointment sume la patot.. tu baru satu, tambah lagi perasaan takut, gementar, ragu2, cemas, anih, seram dan bermacam2 bercampur baur dalam diri ni.. mcm dalam filem da.. campur sume2 tu aku pon start la bisnes balik..krenggg!!!bukak pintu kedai..wa..freshh!!

masuk kedai, aku pikir ape la aku nak wat ni.. xkan nak tunggu pelanggan masuk kedai.. kawan2 da bukak supermarket da, aku baru nk bukak kedai runcit.. soo..xda jalan lain, aku back to basic.. buat ape mula2 aku buat dulu.. jumpa pelanggan2 lama, kot ada lg barang keperluan xcukup..abis round sume customer lama, conclusion nye ’so far so good’.. adoila..

then aku pikir lagi, perniagaan baru bermula beb.. xpela, cari customer baru la.. aku tolak perasaan yang bercampur baur tadi jauh2, aku ngecek la kengkawan2 customer aku yang ada so masing2 menyumbang la serba sedikit.. xcukup ngan tu, aku selak2 mana2 sumber lain then…DAMMM!!! amik ko, dapat bahan mentah gred AAA!! rezeki bukak kedai pagi aku kate..nice start..

permulaan cantik tapi perlumbaan baru bermula, yang penting finishing n macam ne kite handle sepanjang perjalan tu.. so aku figure out planning penting so aku sentiasa dalam track.. so aku plan la aktiviti seharian yang aku kene folo..

next day, aku pun start.. huu.. nak bangun pagi.. ingat perkataan tadi “lick my own ass”, so aku pun sepak bontot sendiri n bangun.. paksa kaw2, mata tutup tapi tengah mandi haha..layan.. g la opis..

otw nk ke opis, aku da decide xkire pe nk jadi as soon letak beg aku kene mcm aku yang dulu.. so be it.. smpi je, DAMM lagi.. bahan mentah aku letak atas meja, ape lagi.. RATAH!!! hahaha..

ratah bukan senang, pahit.. macam rasa ada, so tahan jela.. kat sini aku paksa diri dari satu nombor ke satu nombor..mmg orang nmpk ada flow, aggressive, tapi dalam diri ni berperang.. lama2 aku da rase stim lak, terus jadi macam xpuas ati..geram..rase nk g lagi jauh..so..mula2 paksa, lama2 da jadi habit da xyah paksa..dengan syarat aku diri aku sendiri nak buat, aku tau ape aku nak, kenapa aku buat, kemana aku nak pegi..sounds merepek, but for me its a fact la..rojak cket situ haha..

okay part one done!! then next step, jumpa bakal2 customer kedai.. dalam kepala sebelum pegi jumpa customer, still berperang.. tapi aku still berpegang pada ayat tadi, “kick my own ass”.. paksa lagi.. smpi, 1st feedback?not back..smangat da sampai..

balik je aku teruskan, supermarket2 lain makin kencang bisness.. goyah gak.. time ni aku teringat plak, satu ayat dari cite initial d ni.. ayah takumi cakap kat takumi, lebih kurang camni bunyi nye..takumi, dalam perlumbaan lawan yang sebenar bukan pelumba2 yang potong ko..tapi lawan yang sebenar diri ko sendiri, perasaan takut ko, fikiran negatif ko tu sume lawan yang sebenar..”..soo aku teruskan ape yang aku rancang.. aku percaya rezeki tu, and diorang da usaha so itu rezeki diorang..

hari demi hari aku rembat bontot sendiri, da naik lebam sume..xcukup tido, sakit pinggang..lama kelamaan, da jadi kebiasaan.. tapi kali ni aku berfikir kearah lain bisnes aku ni.. aku lebih kearah self improvement, coz aku rase aku da nampak nilai menda alah ni.. everything is long term, succes is not a sprint test, succes is an endurance race..

then after beberapa minggu(ade ke?), aku rase macam stuck..i’m learning but i need to learn more everyday.. then aku pon cari macam ne ble stuck ni.. cari punye cari dapatla jalan nak gerak laju cket, ade la mamat ni ajar aku satu theory ni.. dia kata nama theory ni ‘the more, the more’..

hm..the more, the more..dia kata senang je.. the more you do, the more you get.. so dia tanya aku, ape aku nak?? aku cakap kat dia xyah susahla, aku nk banyak appointment je wat mase ni then benda lain aku figure out kemudian.. okay, dia tanya aku..nk appointment kena wat ape? aku jawab phone call.. dia suh tambah je words ‘the more’.. aku pun tambahkanlan… jadi ‘the more phone call you made, the more appointment you’ll get’.. huh simple..ikooot je, ape lagi haha..so, bile da buat..benda di proved betul..just teruskan jela..

so, actually its a long week..busy week, aku syukur ngan ape yang aku dapat sepanjang aku all out..its a good start, more to come, more to get through..

When i married semua aku terpaksa lepaskan. But still tidak berakhir di situ aku start my own bisness alhamdulillah untill now target aku x pernah x tercapai lagi...I love my carier now...sometime aku rindu zaman aku gile bekerja dulu..Hilang penat bila tengok hasil yang kita dapat every month...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign