Jul 13, 2011

Jom belajar cara nak update survey form Nuffnang



Ok hari nie aku nak tunjukkan sekali lagi macam mane cara nak update survey form Nuffnang. Mungkin ada di kalangan korang yang dah tahu dan mungkin juga ada yang masih blurr² , kurang faham atau tak tahu macam mane cara nak update survey form tue. Jadi aku tunjukkan sekali lagi ok. Actually sebelum nie aku dah pernah buat tutorial berkenaan dengan survey form nie kalau ada yang terlupa atau terlepas pandang entri nie korang boleh lihat di SINI. Untuk tutorial kali nie aku akan cuba buat seringkas yang boleh untuk korang mudah faham. Just ikut step dia je ok!

Bagi mereka yang kurang faham dan sering tertanya² dekat mane nak update survey form tue? Nak tulis apa? Kena update semua ke? Dah update nak buat apa? So ini jawapannya...

Ok seperti biasa korang kena la log in akaun Nuffnang terlebih dahulu. Di halaman utama korang akan dapat lihat seperti gambar di atas. Kemudian lihat pada tajuk yang aku kotakkan dan klik pada tajuk tersebut untuk menjawab survey atau update survey.

Bila dah masuk blog manager korang akan lihat seperti gambar di atas yang ada tertulis update survey atau kemaskini tinjauan. Kemudian klik`berhati² ketika klik kerana tulisan agak kecil dan takut korang tersalah klik delete pula huhu^^

Ok yang nie antara soalan² yang perlu korang jawab dalam blogger survey tue. Soalan yang memerlukan korang tick tue korang tak perlu ubah apa² just kekalkan seperti biasa tapi kalau rasa nak tukar jawapan pun tak ada masalah. Terpulang pada korang tapi yang penting soalan no 13 tue haruslah korang tukar dengan ayat² yang berbeza setiap kali korang update survey.

`Kalau macam aku² akan ceritakan tentang perkembangan blog aku setiap minggu. Sebagai contoh seperti jumlah visitor , entri yang aku hasilkan pada minggu tersebut , jumlah komen yang aku terima setiap hari dan apa saja yang berkaitan dengan blog.Kalau nak cerita pasal diri tue aku lebih suka cerita pasal aku blogwalking je.Terpulang pada korang ok tapi yang pastinya nak jawab survey tue ikut la keselesaan sendiri.Kalau rasa lebih selesa tulis dalam bahasa inggeris just tulis dalam BI tapi kalau macam aku² lebih selesa tulis dalam bahasa melayu dan adakalanya rojak juga hehe..`

Akhir sekali bila sudah selesai update dan dah rasa puas hati boleh la submit. Bila dah submit tue kira korang dah berjaya update survey Nuffnang.Buatlah dalam sebulan sekali ke tapi kalau rasa nak dapat banyak BE muncul update la seminggu sekali macam aku buat. Kalau terlebih idea dan rajin nak update hari² pun x de masalah sebab tak ada sapa nak marah.


Note: Di harap tutorial ini dapat membantu Alin Marlini , Kak Eida dan Kak Rosalinda.


22 comments:

eima said...

dpt jugak bantu aku ....
tang bio tu kena slalu update tak ??

Zura Tahir said...

xrajinlah nk update sentiasa amy..xpe kan..

aanie said...

ooo..survey yg ni ke...sy mmg jarang update survey ni...haha..pas ni kena update la...thanx amy....

Unknown said...

Semalam lepas baca entri Amy, terus je update survey tu...huhu

Dah lama juga tak update sebenarnya..hehe

Thanks Amy

Hudalatip said...

amy, terima kasih atas info ni..ia juga membantu saya..:)

Nur Hawa Mohd Zin said...

tq kak..awe lama da tinggalkan survey ni...dah update da :)

sahromnasrudin said...

ohhh...cenggitu rupanya..terima kasiih ya

Panglima7 said...

Salam Amy, Kunjungan hormat dari panglima.

Myra Jay said...

Ooo dah faham...
terima kasih ye kak syer tip :)

nurkass said...

oooo..kena update rupanya..haihhh..sib baik ada tutorial ni..tks dear..muahhh

Anum said...

good info for share
thanks sis

ibuintan said...

tq amy... jarang2 sangat up-date, lupa...

Kakzakie Purvit said...

Kakak tak ada pun nuffnang

Unknown said...

wah thnkx sis ..ayie pon baru nk tukar survey2 tu..

azwa amani said...

amani pun nak try lah kak.. :)

Unknown said...

update jangan tak update..
bagi orang nuff sedar keujudan kita..

kurus said...

thanxxxxxxxxxxxx dikk ! love uuu sgt2 membantu amy nie .. alhamdulillah x kedekut ilmu tau ! .. suke akak :))

nanti akak buat ! .. :)

Anonymous said...

tapi dah hapdet pun mcm takde kesan pun..BE pun dah berbulan2 tak masuk...tsk!

hyhhh said...

kalau BE tak tamat lagi, buleh update survey jugak tak?


Mai la lawat blog saya:
http://depalma-sp.blogspot.com/

Linda An Nur said...

Kak BE tu apa?? Maaf saya budak baru belajar... ;)

Alin Marlini said...

mekacih mi....akan dipergunakan..mudah-mudahan

Sheherazade said...

kena rajin usaha kan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign