Jul 26, 2011

Rumah ku hampir terbakar dik kerana kelalaian sendiri



Morning..

Malam tadi adalah saat yang betul² mencemaskan aku. Tak tahu nak cakap macam mane. Tergamam! Terpaku! Tersentak! Mengelabah! semua ada. Denyutan jantung yang tadinya perlahan kini berdenyut laju seperti kereta F1 yang sedang berlumba di litar Sepang.Habis seluruh anggota badan aku jadi mengeletar seolah² baru di serang penyakit parkinson.Tak cukup dengan itu di tambah pula dengan jeritan suara en.hubby yang memecah sunyi malam memanggil nama ku yang sedang khusyuk dan tawadhu menonton tv.

Aku yang tersentak mendengar jeritan batin en.hubby sepantas kilat berlari menuju ke arahnya. Terkejut beruk , monyet , orang utan semua ada apabila melihat asap yang banyak di dapur. Ya Allah kenapa nie! En.hubby pun jawab x de pape papa saja main bakar² dekat dapur nie huhuhu.. Aduh awat dia perli aku lak nie. Aku pun melihatlah objek yang mengeluarkan asap tue.Eh! macam mane boleh terbakar lak nie sambil tangan nak menyentuh objek itu. En.hubby melarang kerana faktor kepanasan pada objek itu yang mencecah 360ºc..hehehe tipu je! ala objek kalau baru terbakar confirm la panas kan! kalau rasa jari manis yang runcing lagi halus nie nak rasa kenikmatannya memegang objek panas , di persilakan! Kalau tak hangus dan retung pun habis kuat melecur je huhuhu...

Bila lihat objek tu confirm la ianya memang ada kaitan dengan aku. Aku pun cakap la dekat en.hubby. Mama rasa mama lupa switch off kot pa.Tadi masa papa lihat switch nie on ke off. En.hubby jawab switch on. Aduh confirm mama lupa tutup..Sorry pa! so bermulalah babak cerita hindustan di antara Kajul dan Hrithik Roshan merayu meminta maaf dengan di penuhi asap² busuk berbau plastik terbakar.U all nak tahu apa yang terbakar. Rice cooker aku telah buat hal semalam. Bukan terbakar tapi aku yang lalai menyebabkan ianya terbakar.Nasib belum tamat riwayatnya lagi sebab masih boleh di gunakan.

Semalam selepas aku menggangkat periuk tu keluar dari badannya aku terlupa nak tutup switch! lepas tu tudung periuk tu pula aku tinggalkan di dalamnya. Akibat kepanasan yang melampau sehingga menyebabkan pemegangnya cair dan mengeluarkan asap hitam tanda mahu terbakar. Mujurlah pada waktu itu en.hubby ke dapur kalau tidak , x tahu la apa yang terjadi dengan kami. Sejak dua menjak ni aku lalai sangat. Hari tue masa goreng kepok lekor pun terjadi juga. Lepas dah angkat kepok dari kuali , aku terus berlalu. Sekali bila lihat kat dapur asap berkepul² , rupa²nya aku lupa nak tutup api dapur. Minyak yang tadinya warna jernih bertukar jadi warna hitam. Ada sekali tue pula aku panaskan sup tulang.Terlupa sup atas dapur sampai jadi rentung tulang tue. Periuk pun dah macam periuk zaman purba pulak.Hitam legam! Manelah en.hubby x marah.

Semalam kalau pintu dapur tu tak tertutup confirm leh bau.Nie sebab pintu dapur kering nak ke dapur basah tutup jadi x dapat di hidu la bau asap tue.Hai la! malang sungguh aku semalam. Dah la petang semalam kantoi dengan en.hubby makan cat eyes dalam bilik sebab terkantoi tangkai dengan bijinya sebijik. Konon nak menafikan sekali ada bukti huhuhu... Ni sekali lagi betul kata en.hubby , aku ni lalai sangat. Dik kerana kelalaian aku tu boleh mengundang padah.Nyaris la rumah aku tak terbakar kalau tak memang aku x maafkan diri ow huhuhuhu...

Lihatlah! tudung periuk nasi aku yang comel nie
sudah jadi apa?





25 comments:

me suya said...

eyh akak.. bahaya ni.. nt hati-hati eyh,yg penting switch off everything after siap guna..Me remind myself jugak ni :)

Kakzakie Purvit said...

Kalau dah kata lupa memang susah. Tapi kenalah berhati-hati Amy... Kalau boleh tulis dipintu nak keluar dapur. "DAH OFF SEMUA?"

ytekecik said...

alhamdulillah
nasib baik tak de ape2...fuh...

ariana said...

Salam. syukur tak de apa2 ye.. akak pun pernah juga terkena..akibat kelalaian akak sendiri..
http://arianasstorys.blogspot.com/2011/02/dapur-ku-terbakar.html

DARI DAPUR GEEWA said...

pasni take care dear...bhaye tu....

ahmad humairi said...

Terbakar tudung periuk rais kuker, nampak asapnya....terbakar di hati.......huuuuuuu sendirik tanggung.

...berhati-hati bukan hanya sekadar di jalanraya...berhati-hati di mana jua.

Unknown said...

dalam rumah ni mmg tak boleh lalai walau sekejap.

Dimana2 pun ada bahaya amy, extra carefull ya next time...:)

Hanis Azla said...

bab2 api ni memang bahaya sgt.. harap2 tak terjadi lagi.. akak pun selalu lalai dan terlupa juga amy.. harap2 kita sama2 lebih berhati2 dan beringat.. Alhamdulillah, takde kemalangan yg berlaku semalam..

biela bell said...

Huishh.bahayanya.lepas nie kne lebih peka dan berhati2..huhuhu..

azwa amani said...

Ya rabbi akak ni..kejar tgok tv lah tu sampai lpe nak tutup suis...jgn buat lagi tau.... be caution ...

Cik Puan iLa said...

Nasib baik xde ape2 yg berlaku...
yela,kdg2 kite terlupe...benda kalau dh nk jadi,bukan kira masa...
huhu...next time,hati2 ye kak ;)

sahromnasrudin said...

alhamdulillah awak tak apa2 dgn hubby..lenkali berhati tau..api masa kecil kawan kan

Munn Jaafar said...

uisy....kena beringat lain kali ok...bhya btul

norshila ibrahim said...

aduh...saspen..seb baik xda apa2...
hati2 ye..
tp mcm lwk plak..sian tdg,periuk suma..hehehe

Kakcik Seroja said...

Amy kena lebih berhati2. Kalau ada yang mengganggu fikiran, perlahan2 cuba buangkan. :)

Unknown said...

nasib baik la kak...
kene pasang semua pancaindera dgn baik...hehe

JUS DELIMA/PATI KURMA

☾SHiemaCMa786☾ said...

amy ni...bahaya nye...so..next time kena more hati2 k!

sue said...

wahhh bahaye bahaye

aanie said...

hati-hati amy....alhamdulillah xde pape..."nok geghoh" org kelate ckp....phm x?? hehe....

Unknown said...

wah akak..sudah lupe ker..nie grenty kes tuasblom masenyer kan..hehe btw, kne hati2 lepas nie..

Anonymous said...

sebab tu org selalu cakap
'malang tak berbau'

alhamdulilah takde apa2 yg berlaku

munna said...

nasib baik takde yg buruk berlaku...kak munna selalu lupa tutup suis iron..sampai berlubang baju di buatnya............

Unknown said...

ish...
bahaya la amy ni..
mujur tak de sapa yang cedera.

Panglima7 said...

Alhamdulillah...semua ada di rumah waktu tu...jadi boleh perasan, bila berbau hangit terbakar. Apa pun kita cuma manusia biasa...semua org dlm hidupnya pernah terlupa kan. Ini menggambarkan manusia sifatnya lemah. Allah jua yang Maha berkuasa.

Sheherazade said...

pia pon cuai gak kadang2,xpe jadikan pengajaran ye...hati2 tau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign