Apr 3, 2012

Safee Sali Sah Bercerai Talak Satu & The Secret Allah taala



Hari nie semua orang dok memperkatakan mengenai kisah penceraian pemain Bola Sepak Kebangsaan iaitu Safee Sali dan bekas isterinya Sabarina Yusof...Nak buat macam mane, sudah tertulis jodoh mereka sampai takat tu je...redha atau tidak, takdir tetap datang...Takziah buat mereka berdua..

Actually perceraian ini sangat subjektif..Kalau tengok dari segi punca pun kedua² belah pihak ada salah , baik lelaki mahupun perempuan. Kadang kala ketebalan ilmu agama yang tinggi pun , masih belum menjaminkan kebahagiaan rumahtangga..ada juga golongan ustaz bercerai berai.

Dalam alam perkahwinan semua orang inginkan kebahgiaan , berkekalan hingga akhir hayat , sampai keanak cucu .. Ada setengah² keluarga tue sangat sederhana dalam agama , tapi boleh kekal bahagia dalam perkahwinan...ada jugak family yang naif segala perkara pun boleh bahagia dalam perkahwinan..Tapi itu tak bererti kita abaikan didikan ilmu agama , kalau tengok pada majoriti golongan beragama ni memang kurang la kes cerainya nak di bandingkan dengan golongan lain..

Perceraian ni memang di bolehkan tapi ianya di murkai Allah SWT.. kalau boleh cuba sedaya upaya untuk selamat kan rumah tangga.. ada setengah² orang tue , bila dah bercerai katanya "dah takde jodoh nak buat macamana" ?.. sepatutnya bila ada sesuatu perkara berlaku ada musibah pengajaran Dia nak beritahu pada kita .. itulah perkara yang biasa dari pencipta kita memberi petunjuk pada kita supaya kita berubah .Belajar dari kesilapan mencari puncanya dan semua itu dah tertulis sejak kita dalam kandungan lagi ..

Itulah rencana Allah SWT yang diluar jangkauan permikiran kita ..dalam erti kata lain The Secret Allah ta'ala.Dia melihat hamba²nya yang mana mentaati pada perintahnya dan tabah menghadapi dugaannya..Kita nama jer khalifah dimuka bumi , tapi sebenarnya kita zerO , takde apa² pun .. semua ni hanya pinjaman sementara ,tak de sebesar zarah pun hak kita..Semua ni hak Dia .. roh kita ni kalu di campak ke ayam .. dengan kuasa Allah.. ayam itu la sipolan ..tak de yang mustahil bagiNya ..

Tentang perceraian ... itulah hak dia sebenarnya , Dia sebagai Pencipta , Dia Maha mengetahui apa kita dok tercari² .. apa yang perlu kita buat? .. minta petunjuk dari Nya .. semoga perkahwinan kita semua bahagia hendaknya , rajin² lah kita bersyukur salah satu tanda kita tak lupa pada Nya ...
amin .....


14 comments:

eima said...

mcm2 hal...dah gaya artis plak dah .... mentang2 dah glemer

Liza @ Adzriel AB said...

anak sulung kak liza kata pemain bola sekrg dah mcm artis. glamour sangat, hal peribadi semua org nak tau. sabar je lah.

Ahmad Aziz Shah said...

Penyampaian TERBAIKKKK i like it. Apa pun semuanya sudah ditentukan mengikut kadar dan waktunya. Pada kita ianya baru sahaja bermula, hakikatnya pada Allah semuanya telah berakhir.

Sheherazade said...

btl tu

semoga rumah tangga kita Aman bahagia hingga akhir hayat,Amin

cheqna said...

jodoh ajal maut semua ni rahsia allah
doakan yangbaik2 saja utk kita semua

Aziela said...

Nice entry. Pengisian yang bernas. Itu yang sebenarnya. Bukan melemparkan tuduhan bersalah pada sang suami atau sang isteri. Apa yang berlaku di dalam kelambu perkahwinan mereka, hanya Allah s.w.t. jer yang tahu...

bunga_rose said...

terkejut buka paper bila tengok Safee cerai... ermnn dah bukan jodoh kot.. harap diorang still berbaik demi anak2..

Unknown said...

semoga masih ada sinar kebahagiaan untuk mereka

-Sara- said...

aah kecoh hal ni kak! ehehe

Kakzakie Purvit said...

Perceraian sesuatu yg dibenarkan tetapi percayalah sekali perceraian berlaku bergegar tiang arasy...

Bersama muhasabah kearah kebaikan..

[sutera kasih] said...

ada hikmah semuanya tu...huhu

☾SHiemaCMa786☾ said...

Huhu..xde jodoh.. :(

kurus said...

dah berakhirlah jodoh mereka kan .. sedihhh sgt2 ... x sangka pula ..
anak kecik layie huhuhu

norhidana said...

hanya mereka yg tahu kenapa jd camtu... manusia kalau dh jd terkenal susah jugak semuanya jd perhatian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign