Apr 9, 2012

Sakit hati dengan seorang blogger ni yang menabur janji palsu




Aduhai sabar je la.. Asal beli barangan online je mesti ada masalah.. Padahal aku sendiri seller online , tapi x pernah pulak aku buat customer aku macam nie. Bukan nak bangga diri tapi serius aku kalau boleh memang nak jaga customer aku baik² , nak bagi service yang bagus.. Tapi ini tak salah sendiri lepas tue nak hentam kita balik , cam ner tue???

Aku faham , niat dia sama macam aku nak cari rezeki.. Tapi jangan la sampai nak tabur pasir dalam periuk nasi sendiri , kelak perniagaan sendiri yang susah. Kalau kita jaga customer kita , sure untuk masa akan datang orang akan cari kita lagi. Bukan itu saja , malah customer pun akan merekmen barang kita kepada rakan²nya.. X ke itu rezeki..

Aku agak terasa hati dengan seorang seller nie. Serius aku sangat tegas kalau bab berjanji .. Even aku sendiri kalau berjanji dan x tepati dengan customer pun aku dah mengelabah habis..Itu belum amek duit customer lagi, kalau amek duit customer x tahu la macam mane aku nak berhadapan dengan customer.. Seperti blogger suya baru nie , aku cuba nak refund duit dia banyak kali tapi x boleh.. Dari online transfer , atm transfer dan last cash deposit  x boleh.. ending baru tahu no akaun yang suya kasi salah... Sepanjang tu x tahu la risaunya aku , siap call adik suya jelaskan , risau orang fikir bukan²..

Tapi lain pula dengan seorang seller nie...Storynya macam nie ,  last week aku ada order barang dengannya tapi di sebabkan dua barang lagi tiada dalam stock maka aku putuskan untuk tunggu stock yang lain ada baru aku beli. Tapi seller macam x puas hati cakap aku bagi masalah dekat dia. Aku tanya semula masalah apa yang saya bagi , x kan barang x de dia nak paksa kita buat pembayaran kan.. kalau nak pos mane yang ada jadi rugi pulak pada duit caurier!

Bila aku minta penjelasan x di jawab tapi di updatenya di status facebooknya rasa ketidak puasan hati dia. So aku yang malas nak cakap banyak terus cakap ok , i replace barang lain.. So aku tetap beli but before aku buat pembayaran aku tanya banyak kali , barang ni semua ada ke?? dan boleh sampai before tuesday ke.. Dia jawab yap ada and sure boleh sampai.. Than aku pun buat la pembayaran sebab yakin dia cakap boleh sampai before tuesday..

Tapi hari nie lain pulak kisahnya.. Aku mesej pada dia bertanyakan status barang tapi dia x jawab. After beberapa minit dia reply just say 'are you there'... Aku pun cepat je la reply balik yap still menunggu update dari u... lepas pada tue hampeh senyap sampai la ke malam nie..

Tadi lepas isyak aku text lagi tanya status barang.. Than dia jawab bagitahu dia masuk hospital , xboleh nak inform aku sebab line dekat hospital x de.. Aku jawab pagi tadi ok je ni tiba² masuk hospital pulak! pastu terus dia bahasakan aku cakap u can expect u sakit tak?? dan bla bla bla.. Ok kalau betul dia sakit kenapa masa dia reply mesej aku pagi tadi , dia x bagitahu kan.. kalau alasan line tenet x de , habis pagi tadi dia online pakai apa..kalau x boleh nak online dia masih boleh text di hp aku pasal sebelum nie aku ada text dekat hp dia , itupun atas permintaan dia sendiri..mustahil kalau x de kan....

Ok malas nak panjangkan cerita aku tanya so macam mane coz i dah bagitahu this week i nak out station untill next week. So memang x de orang dekat rumah..Macam biasa alasan dia bla bla bla..masih nak mempertahankan diri dan cakap aku tak faham situasi dia.. x faham lagi ke , masa mula² aku cakap nak postpone barang , bukan main lagi dia cakap aku bagi big problem la , apa la..entah mane yang problemnya pun xtahu la.. tapi aku teruskan juga order last ending camni sapa x sakit hati kan..

Aku tanya lagi barang dah pos ke belum..dia jawab dia dah suruh orang pos.. Ok kalau dia dah suruh orang pos means dia tahu detail tentang diri aku , address dan fon number kan.. serius memang x leh terima alasan dia.. tapi x nak panjangkan cerita aku just minta , ok kalau dah pos just give me tracking number , nanti before i out station i pergi collect dekat post office.. lepas minta tracking number terus senyap x balas..... Kalau uollssss mesti fikir² bukan² kan...Kita bayar bukan seringgit dua , patut x boleh la dia buat camtue...

Seller ni juga merupakan rakan blogger , x de niat nak bergaduh ke apa tapi serius memang aku x leh terima.. cuba kalau aku ambik duit dia seratus dua apa dia rasa.. memang la x kaya dengan amount banyak tu tapi at least jujur la dalam berniaga, jangan kerana nak me'lakukan barang..sanggup menabur janji palsu...








25 comments:

hana said...

erm..
marah betol dgn orng perangai cmtu..
nak berniaga tu leklok sikit la perangainye...

Penjejak Mimpi said...

Tak pernah beli barang secara online sebab kurang percaya bisnes macam ni. Takut kena tipu pon ada..

Muge setel masalah Amy tu..

Unknown said...

ya Allah, moga cepatlah sattle masalah nie.
Kak tahu amy penyabar orangnya..
Klu kn kat kak ayu, boleh meletop fb...

Dik......
Lepas nie jgn berurusan dgn saller tu lagi ya,
rosak kepercayaan... Peehh

Cikrosecute said...

Tue cik rose takut nak beli barang online...takut kena cam amy huhuhu

Hanisham Ab Halim said...

Emmm macam2. Mmg tak tahan lama kalo meniaga mcm tu. Hari-hari kene maki dgn org....

Miss Na said...

salam...saya pon pernah kene macam ni...jalan cerita yang hampir sama....after 1 week baru dapat barang...mase order cakap barang ada..tapi lepas dah bank in tetibe xde plak...n terpaksa tukar barang lain...ntah2 orang yang sama...

SyuraLatif said...

teruknye perangai
risau berurusan dgn org mcm tu huhu

eelobor said...

hish...mcm2 org yg ada kan?

Kakcik Seroja said...

Semoga ada jalan penyelesaian terhadap apa yang Amy hadapi. Bagi yang menipu, sejauh mana mereka boleh merasa tenteram dengan kehidupan mereka? :(

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Unknown said...

kalau bab duit ni org boleh jadi kabur, mungkin dia terdesak masa tu nak guna duit.
nmpknya lps ni amy jd serik la dgn dia...kan dia dah rugi tu, hilang sorang customer yg tak berkira.

Anum said...

macam2 perangai manusia nie

Tieah Madian said...

Nampok beno nipunye.. Hahaha.. Kak Amy adalah penjual o9 yag terbaek!!! Hehehe..

MISS Z BERCELOTEH said...

teruknya...nak berniaga pun bgus2 la..bab1 duit ne tak leh nak bawa memain..

hope akak sabar..dia boleh lari dgn kita...tpi dgn Yang Maha Kuasa tak...

Unknown said...

buat masa nie alhamdulillah....x kena lg..cuma b4 kawen thn lepas de beli contact lens....mintak warna lain smpai warna lain..call n htr semula mintak tukar...mujur diaorg ok...

Unknown said...

mcm2 ragam kan..sy pernah tertipu..dh byar tp brg x antar..msj2 pon x balas..naseb ler 20 hinggit jek..;(

wahida said...

astaghfirullah...inilah antara sebab aku malas nak beli online...grrrrr!!

semoga cepat setel masalah ko ni...

AzianKhalil said...

bole hantar atau tak boleh hantar...bgtau la...pusing2 cakap macam kaplamyenge

eima said...

alahai mcm2 kes .. ko ni asek terkena kan je skrg ni

me suya said...

Alaaa Sis Amy.. sorry for that... menyusahkan akak.. Tapi seriously suya suka berurusan dgn akak..No biggie and fussy.. Akak jangan risau k.. :) Smile yokk.. Biarkan orang itu dengan dunia beliau

☾SHiemaCMa786☾ said...

Sian kat amy..
bersabarlah..
die betul sakit tu..

SN said...

sabar je kak :)

munna said...

inilah yg menyebabkan seller on9 dpt nama busuk klu ada seller mcm ni....

Sheherazade said...

asam geram,ujian dear

sabar byk2 ye

Unknown said...

sis , adik baca pon rasa skit ati , sah kan kakak , msti lagi skit ati kan ? btw adik harap , problem nie cpt cpt selesai la k :) insyaALLAH :)
http://akupunyecerite-mylittlestory.blogspot.com/p/tutorial_09.html

Liza Abu Bakar said...

usahkan seratus dua, seposen dua pun kalau tak halal, tak ada maknanya duit tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign