Oct 17, 2011

Tutorial : Gantikan dashboard lame kepada yang baru atau yang baru kepada yang lame

Selamat malam...

Setelah sekian lame mencari punca masalah belog aku nie akhirnya aku menemui jalan penyelesaiannya. Now bloglist aku sudah kembali seperti sebelumnya. Alhamdulillah! Lagi buat aku teruja dan happy gila babas , apabila dashboard belog aku sudah boleh di adjust ke dashboard yang lame. Dashboard lame means dashboard yang mudah di faham dan bukan dashboard yang baru nie , yang agak fenin² lalat di gitu.

Mungkin anda semua dah mengetahui cara ni dan mungkin juga aku ketinggalan ke belakang tapi tak kisah la sebab sebelum nie , masa aku dok sibuk bertanya kepada beberapa orang rakan blogger mengenai masalah ini, mereka juga tidak tahu macam mane nak membantu.terutama sekali kak Diana siap buat entri lagi tue.Terharu sangat.. Kepada C'ma juga thanks sebab dia pun salah seorang yang cuba membantu masalah aku nie tapi tidak menemui jalan.

Hari nie setelah aku mengodek² isi perut belog aku nie , akhirnya aku temui cara dan langkah untuk ubah dashboard belog ke dashboard lame. Kalau u all x faham dashboard yang di maksudkan , u all boleh lihat pada gambar. Aku tak tahu nak sebut apa jadi aku sebut je dashboard hehehe.. Jangan ketawakan aku ok..

Tapi x kisah la u all nak cakap aku ni ketinggalan ke , perkara mudah macam tue baru nak tahu ke janji yang penting aku dapat belajar sesuatu yang baru. Ala orang yang dah pandai tue pun sebelum nie macam aku gak. Masih tercari² dan cuba belajar. dan akhirnya mereka boleh pandai segala²nya hehehe..ayat cover malu hahahahaha!

Ok kepada yang masih tak tahu tue meh aku tunjukkan caranya..bila dah tahu tue lebih baik di kongsikan.Ilmu tak baik simpan² sorang diri..lebih afdhal kalau di kongsikan hehe...



Step 1

Ok ni dashboard lame! ramai blogger lebih suka menggunakan dashboard lame nie berbanding yang baru, kerana ianya lebih mudah dan tidak memeningkan kepala.Biasa la kalau benda baru mesti amek masa untuk pelajari kan!



Step 2

Ini pulak dashboard baru yang aku rasa sangat x best menggunakannya. Agak pening dan serabut! Mungkin aku je yang rasa begitu tapi anda² semua mungkin selesa..Tapi bagi mereka yang tidak selesa , anda boleh menukarnya sekarang.. 

Step 3 

Dengan cara click perkataan yang bertulis switch back to the old interface. Setelah itu dashboard anda akan berwajah seperti sebelumnya. Mudah kan!

Selamat mencuba..


Note: Post ni mesti korang akan ketawakan aku , sebab perkara ni simple je tapi aku baru nak tahu. huhuhu! macam aku cakap tadi x kisah la janji aku belajar sesuatu yang baru...





16 comments:

Unknown said...

entry kita lebih kurang sama la malam ni..
tapi akak publish jam 9 nanti..hehehe

kurus said...

dikk akak selama nie x pernh nak cuba yg baru tuu
bila baca entry amy nie , baru sat akak cuba .. x nak lahh x sesuai lah ngan akak .. nampak cam serabut jekk ekekek :)

ahmad humairi said...

biar kita undur ....untuk ke depan!

Bardboo said...

sy punya xboleh tukar pun..nape ek?

Bardboo said...

eh dh blh plak..thanks! =)

azieazah said...

Belajar dari kesilapan, kemudian mengakui kelemahan itu untuk dijadikan panduan...

itu lebih manis....!

Hana Soffelia said...

Hahaha Hana pun tau mcm mana nk tukarkannya.. Tq Amy..

Fazleyatul Aini said...

saya pakai dashboard lama. senang sket and dah biasa. malas nak tukar2

ct kektus said...

Msh gne yg lme. Tak tringin pon nk gne yg bru. Tkut serabut. Hehe

attyfir said...

walaupun entry ni simple..byk info..pada yg tak tau..

cheqna said...

cheqna memang tak pernah nak amik kisah bab2 gini..selagi boleh menulis n3..selagi boleh approve komen no hal..tapi bila hari tu blog cheqna ada poblem tak leh bukak..cuak gak..=)

sahromnasrudin said...

alhamdulillah..saya amsih menggunakan yg lama...

p/s: trime kasih bertanyakan khabar akan blog saya..saya sgt menghargainya

Kakzakie Purvit said...

Kakak masih guna yg lama juga

SoLy SoLicious said...

suke lg dashboard yg bru ha

JunAina said...

kak aina selesa dengan yang lama...serasi...terbiasa. tapi penting jugak tahu benda ni manalah tahu tetiba jadi magic tertukar yang baru dah tahu stepnya nanti...

thanks amy...

aanie said...

mmg memeningkan dashboard yg baru...suka yg lama gak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign