Feb 15, 2012

7 Tanda anda sukar Melupakan Mantan Kekasih





Ramai orang yang mengalami putus cinta dan sehingga kini tidak dapat melupakan mantannya dengan cepat. Bahkan terkadang memerlukan waktu lama untuk menyembuhkan sakit hati yang mungkin masih melekat di dalam hati.

Ada yang cuba berusaha untuk melupakannya, tapi ingatan tentang sang mantan tidak mampu hilang dari ingatan. Mungkin kerana anda terlalu menyayanginya. Di mulut mungkin kata tidak tapi di hati tidak siapa yang tahu dan ada kemungkinan juga anda masih mengharapkan si dia.. Berikut adalah tanda² anda sukar melupakan mantan kekasih dan cara mengatasinya..

1. Fikiran terus mengingatkan tentang si dia.
Apapun yang anda lakukan, bayangan sang mantan seolah terus meghantui anda. Setiap kali mendengar lagu kenangan anda dan dia akan membuatkan air mata menitis. Apapun perlakuan yang pernah anda lakukan bersama pasti mengingatkan anda pada dia.

Cara mengatasinya : Mungkin agak sukar jika anda menceritakan perasaan yang tengah anda alami kepada ibu, tapi ibu lah orang yang terbaik dan tepat sebagai teman baru anda. Cubalah untuk menceritakan masalah anda dengan ibu dan cubalah untuk melupakan segala apa yang pernah anda dan sang mantan lakukan semasa bercinta.

2. Selalu membuat status tentang dia di berbagai forum publik.
Anda mengatakan bahwa dia adalah ‘sampah’ dalam status di twitter dan facebook. Ini membuktikan bahwa anda masih menyukainya.Bak kata orang mulut kata benci tapi di hati ada sayang..                            
Cara mengatasinya: Hindari dari berfacebook atau jejaring sosial lainnya, agar anda tidak membuat status yang mudah diketahui banyak orang.
3. Anda sering bersolek dan berharap bertemu dengannya
Anda sering berdandan dengan harapan anda akan dapat bertemu dengannya dan ketika anda melihatnya, akan membuat hidup anda tampak benar² mengagumkan. Jika Anda melakukan hal ini, jelas bahwa kehadirannya masih sangat anda nantikan.

Cara mengatasinya : Elakkan dari bertemu atau terjumpa dengannya..berdandan lah untuk menampakkan diri anda lebih yakin untuk meneruskan hidup tanda si dia di sisi..

4. Merasa panas telinga dan hati setiap kali mendengar namanya
Selalu merasa cemas dan terkejut jika mendengar nama yang sama dengan sang mantan.

Cara mengatasinya:
Cuba mencari kawan baru untuk di dampingi. Pilih topik yang menarik untuk perbualan dan buat suasana lebih menyenangkan.Anda tidak akan tahu apa yang akan terjadi.

5. Selalu membandingkan sang mantan dengan orang lainKetika anda berfikir dan bersedia untuk bercinta dengan orang lain, tanpa anda sedar anda sering  membandingkan orang baru dengan sang mantan.

Cara mengatasinya: Hindari dari melakukan perbuatan seperti ini, kerana anda boleh  membuatkan teman baru anda rasa tidak selesa. Lebih baik, usahakan untuk tidak membicarakannya agar anda lebih menghargai pasangan baru Anda.

6. Tidak mampu melupakan kenangan Anda dengan si dia
Banyak pemberian darinya yang mungkin membuatkan anda tidak dapat melupakannya. Semua barang yang diberikannya, pasti bukan sekadar hadiah, namun ia juga sebagai tanda kenang²an yang membuat Anda selalu teringat padanya.

Cara mengatasinya: Cuba bungkus dan simpan atau buangkan saja agar anda tidak melihat kenangan² itu lagi. Ini boleh membantu anda melupakannya.

7. Saat bertemu dengannya membuat lutut Anda terasa lemah
Terkadang ada wanita yang merasa lemah ketika melihat mantannya ada di depan mata. Jika melihat atau bertemu dengannya, pasti Anda akan merasa malu, bahkan terkadang kesannya membuat anda hilang mood.

Cara mengatasinya: Jika tidak ingin merasa malu di depannya, cuba menghindar secara perlahan, sebelum dia melihat anda terlebih dulu.


7 comments:

*SiRibenMerah said...

tepat sekali..

saya setuju... :(

Anum said...

semua di atas anum pernah lalui

norhidana said...

uhuhui... nsb gue udah ngak ada mantak kekasih lg... udah lama ngak ada kekasih ahak2... (camne blh ckp indon tak kak?)

atuk said...

Assalamualaikum Amy

atuk mukin tak lagi kut...he he

Nur Fajariah said...

betol2.dulu pernah lh jadi camni,tapi sekrg,dh tk ingt dh kt si dia.:)

Liza @ Adzriel AB said...

tak de maknanya... cinta dunia pinjaman semata. bercinta yg di depan mata lebih afdal..ha..ha..

☾SHiemaCMa786☾ said...

hehe..sudah lama si mantan dihapuskan dari ingatan..

tp apa yg tersenarai tu pernah juga laluinya. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign