Feb 16, 2012

Cerita di sebalik cek 60 ribu ++




Acummm!!! tumpang lalu lagi ye.. Hamboi² kalau sebut pasal RM pastu di kaitkan pula dengan Nuffnang.. berdoyon² orang nak taw kan..Pape pun aku nak ucapkan terima kasih di atas ucapan kalian. Moga murah rezeki aku lepas nie.Tapi ada tapi ye.. Cek tue bukan kepunyaan aku , uollsss jangan salah faham pulak cuma amount yang berada di dalam cek itu saja mungkin ada bahagian aku. Cewahhh!! itu pun kalau si polan ingat hihi ;)..wink..wink..sambil kenyet mata dekat si polan..

Let straight forwards la erk! Kalau uolsss masih ingat akan post aku hujung tahun 2010 yang bertajuk x jadi kawen , patah tangan , tempurung lutut lari.. Post tue mengenai kekanda aku yang di timpa musibah dan cek ini adalah miliknya.. saja kasi panas line ahaks! santai friends:P..


Setelah di timpa musibah , hampir setahun lebih kekanda aku tidak bekerja. 2 pembedahan sudah di lakukan.. Pembedahan pertama membetulkan semula tempurung lutut yang dah lari ke peha..Time tue doktor bagitahu agak sukar kerana daging sudah mula mencengkam tempurung lututnya.. Tapi alhamdulillah ia berjaya di letakkan kembali ke tempat asalnya..Pembedahan kedua pula , bagi membuka semula klip yang di pasang di lutut..Dan alhamdulillah sekarang nie kekanda aku dah boleh berjalan semula..Mujur juga la ayahanda pandai mengurut..so jangka masa untuk pulih cepat berbanding dengan apa yang doktor jangkakan:)..


Bila sudah jadi begitu makin tertekan la kekanda aku. Manekan nak bergerak x boleh , nak bekerja apatah lagi..Tambah merunsingkan bila tarikh perkahwinan terpaksa di tunda.. Bermacam² yang dia fikir..mane nak cari duit nak kawen , macam mane keadaan diri dia lepas ni. Setiap kali aku balik atau aku menelifon dia , pasti dia akan merungut dan meluahkan rasa hati dia pada aku..Sebagai seorang adik pasti aku akan tersentuh bila abang meluahkan macam tue.

Selalu aku akan bagi kata² semangat dekat dia..Pasal masalah yang lain aku cuba selesaikan mane yang termampu.Syukur alhamdulillah tahun lepas aku dapat banyak projek dan dari duit projek tue aku cuba bantu mane yang termampu dengan harapan dapat la abang aku mendirikan masjid..Setelah mendapat persetujuan semua , akhirnya di putuskan bulan 6 tahun nie kekanda aku akan mendirikan masjid :P. Dan segala urusan di serahkan kepada aku. jadi rujukan keluarga la..

Seawal tahun hari tue aku dah mula buat persediaan untuk kekanda aku.Alhamdulillah juga kerana en.hubby tidak pernah melarang aku untuk membantu..Thanks papa..Sikit demi sedikit persediaan aku buat alhamdulillah hampir 70% siap.. dari segi catering , khemah , hantaran dalam proses dan yang lain²..

Kekanda aku ni pulak suka buat ayat sedih.. Aku x de duit na nak beli tue nak beli nie..yang ada cukup untuk hantar sebelah perempuan je..mane yang ko dah beli ko catit la nanti bila dapat duit insurans dan socso aku bayar balik. Perghh!!! time ni kalau dengar memang tersentuh la.. tambah dia tau aku ni memang cepat touching...

Alhamdullillah semalam perkhabaran gembira ni aku terima dari kekanda sulong aku. Along menelifon aku dan memberitahu akan cek yang di terima oleh angah.Time tu angah x tau lagi , kira aku orang pertama la.. So lepas habis perbualan aku terus menelefon angah dan beritahu x perlu risau lagi coz cek dah dapat... dia yang x tahu pape macam blurr² , than aku cuba jelaskan..apa lagi suka la dia sambil ucap alhamdulillah.. Dalam masa yang sama aku sempat juga bagi nasihat , bagitahu jangan boros , duit ni perlu buat apa.. x sempat habis aku cakap dia potong..ko nak bagi nasihat petang nanti telifon balik sekarang gah ada keje.. boleh pulak sambung² bagi nasihat :P..tapi aku tahu kekanda aku ni jenis makan nasihat aku sebab kalau pape dia lebih suka rujuk pada aku..

Terjawab sudah!
jangan marah taw , saja kasi panas line
santai friends





18 comments:

Anum said...

oooooo baru anum tahu kisah di sebalik ceq

eMMe said...

hahahaha.... kalo duit kamu Amy, ape kamu nak buat? kalo saya...matcham2! hahaha...

munna said...

alhamdulillah... en abg munna pun pernah accident dah dpt insurans mcm ni....

Sheherazade said...

semoga abg amy sembuh seperti sediakala..Amin

Alhamdulillah,urusan bina masjid dipermudahkan

Chekgu Azrine said...

alhamdulillah..rezki boleh dikongsi2..kata adik beradik.. hehehe

Unknown said...

Terima kasih Amy kerana sudi komen kt blog akak tu merudum tu...hehe..wah, acik kayo! Tapi nasihat kt along tu, duit ni nak dpt bukan senang, nak mengabiskan sejam boleh lesap.

Hudalatip said...

untung kekanda amy tu, mesti senang hati nak menikah ni..

Dee said...

moga abang awk tu pandailah menggunakan imbuhan tu dgn sebaik mungkin ye..dan jgn pula lupa jasa2 org yg pernah tolong dia waktu kesusahan..hehehe..

wahida said...

phewwwww....60k tuh...geram je aku tgk cek neh...ekekek...

boleh lak org tgh bg nasihat, dia suh kol balik...sabor je lah...hahaha...

perjalanan pulang said...

kalaulah kita dapat menumpang tuah

Liza Abu Bakar said...

duit insuran ke... kesian dia.. pengubat duka tu.

eelobor said...

nati ambo kelik kelate.... belanjo make deh

Unknown said...

tengahari tadi singgah sekejap, nak bertanya, tapi risau jadi penyibuk..hahhahahaha

alhamdullilah, abang amy dh sihat.. pasti wife dia skrang tersenyum sbb kes dulu2 sattle...

so, adalah bahagian u adiknya pula..kannn

Myra Jay said...

Mesti happy kan, itu orang cakap bersakit-sakit dahulu dan ada hikmah semua tu..

Unknown said...

bestnye,..boleh mintak 5o% ni..hehe..sy kalo dpt,beli rumah terus..ahaaa..

eima said...

alahamdulillah.... seb baik kaki tu elok balik...

bunga_rose said...

ooooo... ok, suh kekanda belanje makan besar hihihi

☾SHiemaCMa786☾ said...

hohoh..cek utk kekanda upenye..
ape2pun alhamdulillah kekandanya dah oke..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign