Feb 14, 2012

Sensitif sangat ke tarikh 14/2 ni


Hari nie 14/02/2012 .. rata² orang semua dok bercerita mengenai hukum , haramnya menyambut valentine days.Sedangkan aku langsung x pernah amek port pun pasal hari kekasih nie dan seumur hidup aku tidak pernah sekali pun menyambutnya.Tapi tue la , agak pelik juga bila sebut je 14/02 semua orang dok fikir valentine days.. Apa ingat tarikh tue hari kekasih je ke , perkara lain x ada dah berlaku.. Kalau gitu maknanya tak ada orang la yang lahir atau berkahwin  pada tarikh tersebut..

Mentality orang kita macam tue la , asal sebut je tarikh tue terus nak menghukum orang..nak hentam ikut suka hati..Padahal kita langsung tak pernah fikir pun pasal valentine² nie sebab memang dah tahu hukumnya haram kalau kita menyambutnya...Kalau menegur dengan cara baik x pe la jugak ini sesedap rasa je melemparkan perkataan yang agak sensitif pada aku..

Islam ke tak??? 

Mungkin ia tidak sensitif bagi sesetengah orang tapi tidak bagi aku , ianya sangat sensitif..seolah² macam aku nie jahil sangat..macam aku tak tahu langsung bab agama dan hukum halal haram..Kalau ia pun nak menegur , tegur la dengan cara baik tapi bukan terus hukum begitu..bila kita dah jelaskan , boleh pulak bahasakan kita balik..adoi sabar je la :(..

Sebelum ni pun aku ada buat silap juga.. Ada blogger yang sedar akan kesilapan aku lalu menegur dengan cara baik..Aku boleh terima cara dia menegur sangat kena..sebelum menegur dia bertanya dahulu kemudian selepas mendapat penjelasan dari aku baru dia terangkan part mane yang salah dan x boleh di lakukan.. Dengan hati terbuka aku terima tegurannya dan berterima kasih kerana masih ada yang sudi menegur aku dan memperbetulkan kesilapan aku ;)..

Malam semalam aku ada postkan pasal 14/02 , aku mencari hadiah untuk di berikan pada seseorang.. apa yang aku tulis langsung x de sentuh pasal valentine days pun dan x terfikir langsung pasal hari tersebut.. cuma mungkin cara aku tulis buat orang salah faham.. mane yang komen memberikan respon mengenai hukum haram menyambut valentine days.. ok aku boleh terima dan betulkan dengan menjelaskan agar mereka tidak salah faham ;)...

Cuma ada satu komen nie agak pedas la jugak. Tersentak mak Noq! bunyi komennya lebih kurang begini.. haram sambut valentine days..islam ke x?? wah kau masuk tempat orang , tanpa bagi salam pastu membabi buta nak sound orang macam tue..macam x de adap je kan..kalau x tahu cerita bertanya dulu..baca dulu apa aku respon pada komen sebelumnya..ni tak , baca tidak terus sembur..siap bahasakan aku lagi fikir dulu sebelum tulis.. Auwww aku yang kena fikir ke atau dia yang kena fikir..

Dia kata tarikh tue terlalu sensitif..tapi bagi aku tak ada apa yang sensitifnya kerana x semua orang akan fikir macam dia fikir..aku langsung x amek tahu pasal hari kekasih yang tak penting tue..tapi kalau orang yang dok fikir pasal valentine saja akan merasakan tarikh itu sensitif ...

Uollsss rasa sensitif ke tarikh 14/02 nie...

** Di kesempatan ini aku ingin mengucapkan selamat hari lahir buat kekanda ku , semoga panjang umur , murah rezeki dan cepat² kahwin hehe...i love you so much ALONG..



15 comments:

Anum said...

for me biasa je date tue

dear anies said...

mereka yg bnr2 patuh pd hukum pasti nyer sensitif.. yelah ianya berkait dgn keimanan... nk celebrate tu pd sy bleh tp niat tu kn tkr la

Mieza said...

Assalamualaikum Amy,
Apa yang diluahkan mencerminkan diri yang di dalam, semoga kita semua melihat segala sesuatu dengan mata hati bukan dengan mata nafsu. Paling penting mencari Redha Allah.

Maaf bicara, mungkin kita sudah dipropagandakan dengan tarikh tersebut, jadi agak susah untuk merubah sesuatu yang sudah menjadi rutin kehidupan. Tapi insyaAllah, tiada yang mustahil dengan kasih sayangNya.

Unknown said...

jgn d layan 14/2 ni

Lieya said...

Adoyaiii... perit tu bile kene sembur mcm tu... tak selidik tak hape tiba2 sedap2 je nak menyembur orang. Ape kes!!! Sabar jela Amy, kat luar memang ramai manusia2 yg suke menyembur orang tanpa memandang perilaku sendiri...

sisdee said...

ada org yg lahir tarikh nie kan...hehehehehe tak de sensitip apapun dah mcm tarikh2 biasa jek pun sbb ai pun tak pnah smbut valentine tu...

emmm...pentingkan tauhid dulu dari melenting tak tntu pasal..dlm islam nk menegur pun ada cara ;)

happy bday buat ur along ;)

aanie said...

tarikh tu biasa je...

tp sb tu tarikh perayaan org kristian yg diharamkan islam, tp org islam pun sibuk nak celebrate gak....

mesti dia salah paham amy cari hadiah besday utk kakak amy....huhu...

uncle gedek said...

uncle pon rasa sensitif... sebab 14hb gaji dah habis...

huhuhu

Unknown said...

yalah, ramai je yang lahir pada 14hb2, berkahwin pada tarikh 14/2. Kenapa bila sebut 14/2 terus ingat valentine. Faham kenapa Amy marah dan terasa hati.

Pepatah ada kata, kalau tak tahu baik diam, dan bila kita terus serkap jarang, lagi buruk padahnya bila benda yang kita serkap tu salah sebenarnya kan...

sabar ya amy..

happy birthday untuk along amy..

Unknown said...

Adakalanya niat kita baik, tapi mungkin kita kene berfikir tentang masyarakat sekeliling yg sensitif isu ini...biar kita tak tulis..nak elak sangka buruk.....dan pihak yg sound tu plak, kene la bijak mengomen dan tidak sewenangnya melontarkan sangka buruk..InsyaAllah...

☾SHiemaCMa786☾ said...

salam amy..bagi cma..xde hal mana pun...
tu lah manusia kalau main serkap jarang je...

Cyda Acme said...

Takde sensitifnya pon lah tarikh nih. yg akan jadik sensitif kalo kita sama2 meraikan valentine day nih. well member seblah meja mama kat opis nih plak, bagi dia tarikh nih sangat keramat. sebab apa? sebab tarikh nih merupakan tarikh dia dilahirkan. so katalah, kalo dia nak sambut besday dia harinih, takkanlah tak boleh kan? ^_^

eima said...

aku tak penah kisah pun ngan tarikh tu ... tp bila kite kate nk beli hadiah org cop kite nk sambut valentine ... tu mmg hangin klu tatau tujuan kite kan ...

amiey lee said...

betul tu amy..ramai aja yang lahir 14 feb tuh

Sheherazade said...

happy b'day to ur Along :)

CEO pia pon b'day 14.02

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign