Mar 31, 2011

Permintaan Mat Bangla ...


Di rumah sudah , alhamdulillah semua urusan hari nie selesai juga. Walaupun ada beberapa kesulitan di bank tadi tapi berkat kesabaran aku menunggu akhirnya selesai juga. Now perut ada terasa sakit sikit coz tadi lapar sangat. Aku lihat jam di tangan baru pukul 11 lebih tapi perut dah terasa pedih sangat.. Biasa la orang yang ada gastrik macam aku nie memang cepat lapar.. Di sebabkan berada di bank so x sempat nak menjamah makanan yang telah di beli. Nie baru makan dan telan ubat gastrik supaya sakit tidak melarat. Padan la perut aku rasa pedih sangat tadi , rupanya jam tangan aku dah habis bateri.. Mati-matian aku ingat baru pukul 11 lebih , padahal jam dah 1 lebih , tertipu aku hampeh punya jam!!!

Sampai di rumah aku terima satu panggilan dari salah seorang bangla aku. Serius panggilan nie betul- betul buat aku tersentuh. Tidak di nafikan bangla nie lain sikit daripada bangla-bangla yang lain. Teringat pula masa mula-mula aku hantar dia bekerja di daerah Gopeng dulu. Tengah makan dengar azan zohor dia sanggup tinggalkan makanan dan pergi menunaikan solat. Sampai kan pekerja aku jadi malu bila bangla tue bersikap begitu. Nie tadi dia mengadu minta aku cakap baik-baik dengan majikan dia. Ikuti perbualan aku dengan Mat bangla tue...

Bangla : kakak saya sini Inayatuallah..

Aku : ya , ada apa Ina...

Bangla : kakak saya masalah juga ada. Bos tarak kasi saya masjid pigi lagi ladang juga duduk.

Aku : apasal dia tak kasi , u mau pergi sembahyang sana masjid ka..

Bangla : saya masjid pigi , bos tarak kasi suruh ladang juga duduk kerja

Aku : Iye faham..

Bangla : Kakak saya tolong minta cakap sama bos. sana masjid sembahyang.. sini ladang tarak bagus anjing juga ada..lagi bos cakap saya sana pigi , gaji kasi potong..

Aku : tak baik itu macam x pa nanti saya cakap sama u punya bos , u kerja baik-baik nanti sikit jam saya telifon u punya bos

Bangla : Kakak cakap baik2 , saya sana masjid juga pigi.. sini tarak bagus

Aku : iye saya faham..

Bangla : terima kasih kakak


Apa perasaan korang kalau pangilan ini korang yang terima. Tak tersentuh ke hati , mat bangla pun tahu memperjuangkan hak dia untuk menunaikan solat sedangkan kita yang bebas untuk ke masjid langsung tak nak pergi menunaikannya..Budak bangla nie muda lagi baru 22 tahun. Tapi sangat rajin bekerja untuk membantu keluarga. Pernah suatu ketika ada pihak yang tidak bertanggungjawab datang meminta wang dengannya. Bila tidak di beri , mula mencari kesalahan mereka. Sampaikan masa aku pergi untuk mengutip duit permit , duit mereka di tanam di dalam tanah semata-mata tidak mahu di berikan kepada pihak yang tidak bertanggungjawab nie.. Betapa susahnya mereka di sini , sampaikan nak sembahyang pun terbatas.. Jadi renung-renungkan la..








36 comments:

::Budak Degil:: said...

bgusnye mat bangla ni...boleh jadi suami yg baik ni...hehee

Sheherazade said...

MasyAllah,btl2 niat dia dtg sini nak cari rezeki halal

tersentuh hati

boss dia bkn muslim?

Kak Amy said...

budak degil : amboi ke situ fikrinya hehe..

Kak Amy said...

Tue la pia memang dia betul2 cari rezeki , klu dengar cerita dia memang sedih sebab kuarga dia susah sangat.. kadang terfikir kita yang bebas kat sini pun x de pun nak ke masjid mereka yang terbatas ni bersungguh2 nak mempertahankan hak dia untuk menunaikan tanggungjawab kepada Allah

azwa amani said...

akak...baiknyer die kak...semoga ALlah permudahkan segala urusan dan berkati setiap kerja yg dilakukan..

Dr K said...

-kita yang free utk keluar solat pun, malas solat jemaah di masjid!

-saya dah menyampah dan meluat dengar cerita pasal polis/imigeresen makan duit haram nih. Tanggung lah kat akhirat sana, dosa makan duit haram & dosa menindas orang

ibuintan said...

assalamualaikum Amy,

canteknya pic Amy..


tersentuhnya akak, betapa baiknya akhlak budak tu.. moga Allah permudahkan urusannya dalam mencari rezeki dan beramal

boss ladangnya, mesti non-Muslim kan

Kak Amy said...

amani : ya semoga allah permudahkan urusan dia di sini..

Kak Amy said...

wa'alaikumsalam ibu..

ya majikan dia cina , dia bekerja di sektor perladangan dia gopeng...

atuk said...

Assalamualaikum Amy

moga bangla tu dipelihara/bantu olleh Allah

Wassalam

Rina Rahamat said...

eh ada juga mat bangla yg baik akhlaknya..ingatkan salu x baik ajer..yerla salu baca psl mat bangla buat keje dgn minha indon pehtu pegi gugurkan anak..

jemputla singgah:
NUR ZUHAIRAH BATRISYIA

Misz-ella said...

biar la dia nak gi masjid sembahyang. apa da ..

noor said...

baiknya dia amy...hrp amy dpt settlekn problem dia tuh

Kak Amy said...

noor : alhamdulillah dah settle , amy dah cakap dengan majikan dia ( cina ) sekarang dia dah faham dia kata dia ingat bangla tu tipu , ingat dia bukan islam sebab kawan2 dia ada yang tak islam...amy pun dah telifon dia balik , habis suka dia..

Rizziela said...

Bagusnya dia..tapi tu lah..orang suka betul ambil kesempatan atas orang yg baik kan?

Kak Amy said...

rizziela :betul tue kak , kadang kesian juga , bukan semua bangla teruk pun..ada juga yang baik dan sedar diri

eelobor said...

sama2 kita ambil pengajaran. tersentuh hati....

suhaina laui. said...

mula2 bc ape la bangla ni...bl tukar skit cr sebut br la paham hehehe...bgus btol la mat bangla ni..

☾SHiemaCMa786☾ said...

tersentuh hati cma..
malu nya diri ni...

suri solehah said...

salam..akak pernah nampak org tempatan kita buat main ngan bangla ni..dalam hati terpikir..sungguhpun mereka datang ke negara kita..jd kuli..tapi mereka tetap saudara seagama yg wajar dihormatikan...

Rara Farah said...

payah jugak nak cari mat bangla yang macam nie..sanggup perjuangkan hak dia..betul2 ikhlas cari rezeki...sobs..terharuuuu

aza ni said...

salam amy
alhamdulillah, orang yang memudahkan orang lain berurusan dengan Tuhan,Allah akan mudahkan urun mereka pula.

No name said...

aku pun ada gastrik.. baru tahu.. huhuhu.. bkn saja sakit perut., tp nafsu makan pi holiday coz gastrik.. hehehehe
Cian nya Abg Bang tue.... apa lar boss dia tue.. klu org islam mna pi hati perut dan agama dia???

marinahunny said...

betul tu amy, sebilangan mereka sgt bertanggungjawab dan kita x patut pnadang serong. ada pekerja ladang saya dulu pun bangla yg ada degreetp sbb tmpt dia xde keja jadi dtg la ke msia mencari rezeki

white rose said...

bagus laa bangla ni...
tetap memperjuangkan agama islam...

malah sanggup mintak pertolongan semata2 tuk bersolat...

mudah2an dia diberikan rahmat dari Allah...

niesz said...

kesiannye dorang, kadang2 niesz tgk, mat bangla ni ade yg betul2 jujur, smpai kan meniaga tu pun jujur, layanan baik..hrp nasib dorang terbela..

Panglima7 said...

Assalam Amy, Bangla kalau baik..baik betul. Tapi kalau jahat...jahat bebenor. Lebih2 lagi kalau bangla nie merenung pompuan lalu...mcm nak telan jer. Tapi kalau ikut adab Islam..kalau tengah makan kemudian dengar azan....habiskan makan dulu, kemudian baru cepat2 pergi solat. Itu baru betul. Adab Islam...kalau sedang berpuasa...tiba2 sahabat datang rumah, kita jamu die...kita digalakkan berbuka puasa dan makan bersamanya kerana menghormati tetamu. Adab Islam...tengah nak habis solat...tiba2 tetamu datang...jgn sibuk nak baca doa lepas solat...terus sambut dan muliakan tetamu.
Seseorang itu masuk syurga Allah bukan kerana Amalannya yang banyak...tetapi ada sifat dalam dirinya...yang Allah taala suka..hingga Allah berikan rahmatnya kepada hambanya itu. Mcm Saidina Umar Al-Khattab. Bukan kerana amalannya Saidina Umar masuk ke Syurga....tetapi kerana semasa hidupnya...Saidina Umar pernah membebaskan seekor burung yang dibelinya dari kedai...semata-mata kasihan dengan burung tersebut. Maka Allah cukup suka dengan sifat Saidina Umar itu maka Allah Taala...kurniakan syurga untuknya. Kisah ini diceritakan oleh sahabat Nabi....Panglima dah lupa namanya...ketika sahabat ini bermimpi dia bertemu syaidina Umar di dalam kubur...dan di tanya....atas sebab apa engkau dimasukkan Allah ke dalam Syurga....maka Umar Al-Khattab menjawab...Aku dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurganya bukan sebab KEADILAN aku...bukan juga kerana Ibadah aku yang banyak...tetapi kerana semasa hidupku aku pernah membebaskan seekor burung yang aku beli dipasar semata-mata mahu membebaskannya. Atas rahmat Allah itulah aku dimasukkan ke Syurga. Oleh itu kepada semua sahabat.....buatlah suatu kebaikan yang mengundang rahmat Allah untuk kita masuk ke SyurgaNYA...Tanpa meninggalkan perkara yang wajib dan Fardhu seperti Solat dan yang lain-lain. Alamakkk....dah terlebih sudah.....Panglima menulis. Maafkan Panglima yea...Amy. Sekadar berkongsi dengan Amy dan sahabat semua. Dipetik dari kitab-kitab lama.

Kak Amy said...

panglima : terima kasih ye di atas perkongsian ini.. sangat jelas dan mudah di fahami..

Mama Zharfan said...

memang ada jer bangla yg baik dan alim..cuma mcm tak ramai

Unknown said...

selamat malam amy...kak ayu kalau BW time ginilah..jangan terperanjat yer


sebenarnya, kes bangla nie,.bukan dia sorang jer...ramai yang kena..lagilah kalau majikan kafir...

namun, seperti yang amy katakan, berapa susah mereka? bergitu juga hak kita orang melayu/islam bile berkerja kilang..tak dapat tunaikan solat

subhanallah...sedih bukan?

ieda said...

aduhh tersentuh hati akak nie dikk bila dia guna perkataan KAKAK tuuu .. sungguhhh rasa sayu ..

x baik tul majikan tuu .. gile lah tuu .. x kasi sembahyang kat masjid .. sah2 situ x elok dan bersih .. org luar boleh nampak .. kita org mesia x nampak .. majikan dia butee agaknya .. huhhu geram ..

mereka org luar leh ingat tuhan .. nak jugak gi semayang huhuhu

amy tolong dia ya .. dpt pahala dikk huhuhuh

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

saya cadangkan amy repotnya pada SPRM pasal pihak berkuasa yang makan duit haram tue..biar ia jadi pengajaran

Kakzakie Purvit said...

Amy... sekarang ada satu tanggung-jawan yg mesti dituntaskan. Kena ada penyelesaian. Kalau tidak Amy akan tanggung sama.

Sekiranya tidak dibenarkan ke masjid utk solat mesti majikan sediakan tempat solat yg sesuai. Itu adalah syarat. Hari jumaat pula (kalau lelaki) mesti diberi ruang waktu utk solat.

Boleh diadukan ke JTK. Mesti Amy!!
Doa dari kakak moga masalah ini selesai.

Myra Jay said...

Betul tu kak.. Kita perlu malu bila anak rantau punya smgt cenggitu..huhuu..
Tp betul kak, mat2 bangla nie mmg qhajin keje...

Kak Amy said...

kak zakie : alhamdulillah semuanya dah settle , amy dah minta penjelasan dari majikan dia.. ada sedikit salah faham di sini..alhamulillah sekarang dah x de masalah...

Kak Amy said...

sahrom : Mungkin satu hari amy akan ambil tindakkan juga..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign