Nov 21, 2011

Tutorial : Cara tukar email blog akibat di bannet oleh google adsanse


Tutorial oh tutorial!

U all perasan tak dah lame Sinar Raudah x buat tutorial.Kalau tak silap kali terakhir masa kak diana minta link tutorial tapi tutorial tue x dapat di kesan ke mana. Last² aku buat yang lain. Hari nie baru aku nak post tutorial baru atas permintaan blogger NISA AZMAN.

Menurut katanya , beliau mengalami masalah dengan gmail sehingga tidak dapat log in ke belognya.Di sebabkan masalah teknikal yang tidak tahu puncanya dari mane , jadi blogger ini telah create satu lagi belog. Rugikan kalau kita dah lame menantang belog kita tiba² mengalami masalah memang rasa nak meroyan di buatnya. Sabar ye dearrr amy cuba bantu dengan tutorial ini harap sedikit sebanyak ia dapat membantu awak..

Cara ini kalau tidak silap , aku pelajari dari forum.Masa tue heboh di perkatakan yang sesiapa tiada akaun google , belognya akan di delete. Maknanya sesiapa yang menggunakan akaun yahoo secara tak langsung akaun belog anda akan di delete tetapi ianya hanya khabar angin semata².Masa tue jenuh aku bertanya orang tapi biasa la x semua orang dapat memenuhi permintaan kita sehinggalah aku jumpa satu forum yang membincangkan soal ini.Jadi dari situ aku cuba buat satu tutorial tapi malangnya tutorial itu sudah hilang entah ke mana,huhuhu!

Tak mau sedih now kita teruskan kepada tutorial. Sebelum itu harus di ingatkan cara ini hanya untuk pengguna blogspot saja. Sekiranya anda menggunakan hosting sendiri sorry sangat memang tak boleh guna.

Cara ini juga sangat sesuai di gunakan bagi mereka yang baru di bannet oleh google adsanse kerana setiap email yang sudah di bannet tidak akan di terima lagi oleh google adsanse kecuali anda menggunakan email yang lain.Lepas nie anda x perlu risau lagi.


Step 1
Sekiranya anda masih belum ada email lain selain email sekarang, anda harus mendaftar satu lagi akaun email dengan masuk ke mail.google selepas anda siap mendaftar. Kemudian logout (email) dan selepas itu singin semula ke blogspot dengan menggunakan email lama.



Step 2
Selepas sign in anda akan jumpa dashboard terlebih dahulu , kemudian pergi ke setting > permission. Di sini anda hanya akan dapat lihat ada satu je admin iaitu anda sendiri..selepas itu anda lihat di bawah nama anda tue ada tak tertulis ADD AUTHOR , sekiranya ada..anda boleh klik di situ dan masukkan email anda yang baru dan kemudian submit. Boleh rujuk gambar atas dan bawah.




Step 3
Dah submit , anda perlu logout terlebih dulu dan kemudian login semula dengan menggunakan email yang baru.Di inbox anda akan menerima satu email dari email lame anda dan email tersebut berupa message invited dari email lama untuk join ke blog.Anda hanya perlu klik link tersebut untuk confirmation. Masukkan password dan di ruangan terakhir isi apa yang di perlukan oleh blogspot dan kemudian tekan tab continue.

Step 4
Selepas anda klik continue , anda akan jumpa dashboard belog semula.Masih belum siap lagi ye , selepas anda login anda masih belum menjadi admin sepenuhnya di belog anda tapi anda cuma boleh membuat posting sahaja. Function² lain masih tidak boleh di gunakan , maka anda perlu signout lagi dan kemudian signin semula dengan email lame anda.

Step 5
Bila dah signin di dashboard dengan berstatuskan bigadmin di belog ,maka anda perlu menukar kepada smalladmin dan menjadikan admin yang anda baru saja jadikan admin itu menjadi bigadmin. Anda hanya perlu masuk ke setting > permission ( caranya sama seperti gambar di atas). Di sini anda akan dapat lihat ada dua admin. Pada admin yang kedua itu anda just klik teks admin yang ada pada hujung nama admin dan pilih admin kemudian SAVE. Sekiranya anda menggunakan interface baru blogspot , anda tidak perlu lagi klik save kerana ianya akan save secara auto.

Step 6
Dah selesai , anda perlu signout lagi dan kemudian signin semula dengan menggunakan email baru.Ok now email baru anda sudah menjadi bigadmin yang sah!

Note
Untuk memadam admin yang lama anda perlu masuk kembali ke setting > permission dan delete lah admin lama.Harus di ingatkan ia wajib di lakukan bagi mereka yang baru di bannet oleh google adsanse.Ini bagi memastikan email baru anda selamat dari di bannet untuk kali kedua.
Ok dah siap , selamat mencuba!!!
*kalau ada yang tidak faham jangan segan² bertanya...























10 comments:

Nisa Greennnpanda said...

Thanks amy... sgt2 b'manfaat... XP

eB said...

tq amy. psl aper kena banned eh?

Anum said...

good entry

Kakzakie Purvit said...

Bagulah Amy... kakak tak tahu pun tentang ini...

Jahirah said...

baru tahu....tertanya2 gak selama ni.amy, kalau xdibanned tp saje2 nak tuka admin pun boleh la ye?

Kamsiah yusoff said...

pening jugak nak faham hehe

eelobor said...

serba boleh

☾SHiemaCMa786☾ said...

cma pun kene gak sebelom ni..dah pakai gmail...rupanya nk verify account..fuhhh....
selamat.~

Unknown said...

thanks dh berjaya tukar email dgn bantuan tutor ni..

kak tie said...

salam..akaun adsense akak telah dibanned oleh google,email baru pun akak dah buat,tapi masih lagi dibanned,adakah cara lain yg boleh digunakan untuk mengembalikan google adsense...harap admin dapat tolong akak yer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign