Apr 25, 2011

Aku bukan kurang ajar ok !




Pernah tak korang mengalami situasi seperti yang aku alami nie.Walaupun korang lihat aku menulis dengan membahasakan diri AKU tapi itu tidak bermakna aku tiada adap memanggil orang yang lebih tua dari aku dengan panggilan nama. Pernah terjadi di antara aku dengan seorang blogger nie , selama nie aku memanggilnya dengan nama saja tanpa ada kakak. Sebab masa tue aku sangkakan dia sebaya dengan aku. Sampai la pada satu hari tue aku lihat di profile facebook beliau , rupa'2nya beliau lebih tua dari aku dalam 5 tahun bezanya. Lepas aku tau tue cepat'2 aku minta maaf. Ia bukan sesuatu yang di sengaja..Nasib la blogger tue jenis open dan lebih selesa aku memanggil nama saja...

Tapi hari nie aku bukan nak cerita pasal blogger tapi aku nak cerita pasal hubungan ahli baru samaada di sebelah kita mahupun di sebelah suami kita. Maksud aku sekiranya sebelah kita mahupun sebelah suami kita akan bakal menerima kakak/abang ipar yang lebih muda pada kita , apa yang harus kita panggil. Nak panggil kakak rasa macam tak sesuai sebab muda sangat.Nak panggil nama macam kasar je bunyinya.Urmmm.. Apa ya yang sesuai?

Aku mengalami dua situasi sekarang nie. Bakal kakak ipar aku iaitu tunang kepada abang aku lebih muda daripada aku. Mudanya bukan setahun dua tapi 3 tahun. Jadi terfikir gak la macam mana kalau sudah menikah nanti , aku nak panggil apa.Betul kita kena menghormati isteri abang kita dengan panggilan yang sesuai dan mengikut pangkatnya.Tapi ada rasa sedikit ralat pulak! Sebab abang aku yang lagi sorang pun tunangnya muda setahun dari aku. Tak pe la panggil name sebab jarak usianya x jauh beza dengan aku.Tapi yang nie ermmmm....

Lagi satu situasi sebelah suami. Husband aku anak kedua dari 3 beradik. So adik en.hubby nie tua dua tahun dari aku , begitu juga dengan isterinya. Masalahnya sekarang aku rasa macam ganjal kalau nak panggil nama sebab rasa macam tak hormat. Diorang pun panggil aku dengan nama je , tak ada title kakak pun. Tapi tak pe la mungkin sebab dorang rasa aku lebih muda dari dorang tapi yang tak bestnya aku la. Sebab aku lebih muda dari dorang jadi nak panggil abang atau kakak macam tak sesuai pulak. Mane ada kakak ipar panggil adik ipar dan biras abang dan kakak kan. Adoi susah jugak kan huhuhu~

Rasa macam masalah besar lak. Korang ada pengalaman tak macam nie kalau ada jom la kita sharing kat sini?


26 comments:

Unknown said...

selamat malam amy..

kak ayu ingat lagi ttg kes yang sama kak alami.. adik ipar tua 7 tahun dari kak ayu..
mujurlah masa tu... (bertunang) kak ayu dah tiak dia uda... so tiak dia uda.. anak2 panggil dia pak uda..

selamat...

atuk said...

Assalamualaikum Amy

kita hormat kepada pangkat mereka sebagai abang/kakak

Insyaallah, kita hormat orang, orang lain akan hormat kita pula..

Wassalam

kasihibu said...

amy
akk adalah sebaya dengan kakak ipar
bila kami berjumpa tetap juga panggil 'kakak' w/pun sama umur

tak jadi masalah rasanya.. (,")

kasihibu said...

amy
akk adalah sebaya dengan kakak ipar
bila kami berjumpa tetap juga panggil 'kakak' w/pun sama umur

tak jadi masalah rasanya.. (,")

Sheherazade said...

mmg segan,selalu guna saya awak je

ikut pangkat ,mule2 janggal lame2 biasa kot

adik ipa pia muda setahun dr pia,tp dia pgl akak juge hihi

dah pia kawin dgn abg dia

wifey adik ipa sebaya,pgl pia akak juge

Chenta said...

Salam ,

Abg saya no2 isteri dia muda 5thn dari saya . Abg No3 isteri dia pun muda 4thn dari saya .

Saya panggil nama jek . Tapi dlm kebanyakkan waktu saya panggil ikut anak2 buah lain panggil iaitu Mak Ngah dan Mak Uda .. hehe

Panglima7 said...

takpe...kalau ada kakak/abg ipar yang lebih muda dari Amy....panggil ajer dengan panggilan namanya. Atau ada adik ipar yang lebih tua dari Amy....sekalipun...panggil ajer mengikut namanya sahaja. Bagi Panglima tak ada hal.....kerana ini soal pangkat atau kedudukan dalam keluarga....terlebih atau terkurang....tidak menjejaskan apa-apa pun atau melanggar keagamaan. Kerana jika kita memanggil namanya sahaja..kita sebenarnya mengambil pendekatan yang tengah-tengah. Sekadar pandangan Panglima shj. Panglima pun ada abg ipar...tetapi umurnya muda dari panglima 3 tahun. Panglima panggil nama timangannya sahaja.

sarah-najwan said...

bg akak..skrg org lebih terbuka kot..jika dia muda dr kita..xsalah kalu kita bahasakan nama dia dan berckp..bahasakan diri kita saya atau kite (oghe klate salu ckp kito..kito)..heheh

nk paggil kak..aiikk..rasa cam janggal pulak..hehee

eelobor said...

hahahaha....memang masalah besar nih. umur mak saya ngan arwah abah beza hampir 10 tahun. tapi adik arwah abah yang lebih tua dari emak saya tetap memanggil dengan gelaran "kak". saya pernah bertanya semasa kecil dan mak saya jawap itu hanya gelaran sahaja....

Cyda Acme said...

ehmmm pada mama plak, mama tak kesah kalo org nak pggl mama akak atau tidak. sebab kekadang kalo bahsekan akak nih cam ader jurang sket. mama lebih selesa guna nama or panggil aku kau pon takpe. rasanya lagik mesra camtuh. kalo amy nak tau ms zaman sekolah dulu pon junior2 mama yg rapat ngan mama dorg tak pggl akak pun. mama tak kesah pun dear. tp mama tau ader sestgh yg sensitif sgt bab pangkat nih. cube tgk org lelaki. jarang sgtlah kita nak tgk dorg sesama sndri bahsekan 'abang' walaupon ada dikalangan dorg tuh lagik mude or tua heheheh

Unknown said...

janggal la amy!!
ade ke ganjal..
heheheh...

bagi akak,
kita tanye dia nak "panggil apa ye??"
kalau dia kata panggil nama je..
ok..kita panggil nama je..
kalau dia kata panggil akak/adik
terserah dia..kan??

AtieAbid said...

2 orang kakak ipar saya muda dalam 5 tahun mcm tu la dr saya. saya panggil nama aje. dorang pun x kesah sgt. dah rapat dah. diorang pun faham jgk.

kakak ipar yg lagi sorang tu plak, muda banyak tahun dari kakak2 saya. dia bini kepada abang sulung saya. 3 orang kakak saya mula2 pun tak tau nak panggil apa. nama je ke, atau kakak sekali. last2 tu diorang panggil aje la kakak. memandangkan abg sulung tu mmg jauh beza umur. tpi sejak dah ada baby, gelaran tu dah jd bertukar plak. anak dia panggil mummy, kitorang suma pun ikut panggil kakak ipar tu "mummy".

yang penting keselesaan orang itu sendiri. cuba tanya dia, dia selesa yg mcm mana? ada orang dia x selesa kalo kita panggil dia nama saje. saya pernah jumpa orang mcm tu. dia marah saya sebab x panggil dia kakak memandangkan dia senior saya time study. dia kata saya kurang ajar. saya tau dia lagi muda dr saya, sebab tu saya panggil dia nama aje.last2 saya bgtau dia saya tua 3 tahun dr dia. malu sendiri dia jadinya.

Yasminhamid said...

berlaku pada diri saya. dalam keluarga sebelah suami...diorang panggil saya nama jer...sebab kes sebaya..kalau ikutkan saya ni kakak ipar diorang..tapi saya tak kisah..tapi sebelah saya.. walaupun dia lebih muda.. bila dah jadi kakak or abang ipar mak tak bagi panggil nama. sebab katanya tak hormat.so.. tetap kena letak title abang or kakak kat depan tu..

azwa amani said...

errmmm...hehehehe, kakak amani dengan kakak ipar amani same tua, tapi dia pnggil nama jer kak..

Monahiryanti said...

hmm, situasi kita sama.. dlm family my hubby dia ada 14 beradik.. my hubby anak no 11.. adik2 dia semua lagi tua dari mona.. wlupun kita sebagai kakak ipar, tapi diorg panggil nama je.. ye laa, mungkin kita ni muda dr dia kot.. tapi yg bestnya, anak kakak dia yg sulung tu pun umur tua 2 tahun dr mona.. maknanya mak sedara lg muda dr anak sedara.. haha.. time raya, dia cam serba salah nak salam cium tngn ke tak..

Hudalatip said...

amy, bukan ganjal tapi janggal..amy, kita pun sama jugak, tapi adik ipar kita lelaki la, dia lebih tua dari kita dan suami kita, tapi dia panggil kita kakak dan suami kita abang..so kitaorang ok jela..amy panggil diaorang ikut yang amy senang jelah ye..:)

Unknown said...

herm, sesutu yang perlu dipertembangkan mengenai pangilan nama..hehe penting gak tu..lala

Kakzakie Purvit said...

Kalau dlm family kakak siapa yg menikah dgn yg lebih tua walau muda kenalah panggil abang/kakak. Macam Hubby kakak lebih muda dari suami adik kakak tapi tetap kena panggil hubby kakak abang...

Begitulah sebaliknya. Memula rasa kekok tapi lama-lama dah biasa....

Mek Rose said...

mmgla dunia blogging camtu. kita tak tahu umur masing2 kan..then once kita tahu..leh la panggil kakak/panggilan yg selesa dengan tuan pnya nama..

then dalm posting sy pon guna 'aku'. pernah jugak nak bahasakan 'saya' tapi tunggula bb kuar nanti..ahahaha boley?

pasal ipar duai tu..sy dulu masa ngan ex-bf pon pernah la hampir2 mengalamai situai cam amy ni..then tak jd kawen ngan dia..so suami skang mmg sy takde masalah langsung sbb kami sama2 anak bongsu..so yg ipar duai atas kami mmg semuanya lagi tua ehehh

if lebih muda dari amy, sy rasa panggil nama tak salah kot. sbb kakak sy panggil kakak ipar dia ngan nama je sbb lebeymuda dari dia..

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe tak da la ipar duai..tapi pakwe adik awe ni la..dia tua daripada along..tapi dia panggil kau aku je ngan abang..laki tak da masalh..tapi awe panggil dia abng jugak...adik awe marah...hahah...tak kan awe nak panggil nama plak..

aanie said...

sy pun sama...adik hubby sy lebih tua dr sy...tp dia panggil sy nama je...sy pun x kisah..sy pun xde masalah nak panggil dia sb dia guna nama panggilan angah...

tapi bab salam tu xde la cium2 tangan...hehe...

dairiibu said...

assalamualaikum.

Pada pendapat ibu , adat org kita kena panggil ikut pangkat bukan ikut umur. Tgk dia pangkat apa pada kita
kalau kakak ipar walaupun dia lebih muda lebih elok panggil kakak dari panggil nama. Bukan apa nanti jd ikutan generasi seterusnya.

Sarah Syazwani said...

mcm sarah pulak..situasinyer anak-ank sdr lbh tua dari kita..tua byk pulak tu..nk xnk pgl nama je atas dasar sarah ni mak saudara..tp kalo mcm amy ni rasanya cuba minta pendapat hubby..x kesahla muda sket ke muda byk ke mungkin ada yg selesa pgl nama saje kan

☾SHiemaCMa786☾ said...

amy minat apa??kalo dah penat sgt bekerja why not bukak biz sendiri??

munna said...

kak munna ada kakak ipar yg lagi muda pada kak munna..tapi akak panggil dia dgn panggilan kak di depan ... walaupun dia muda dah pangkat dia kakak kak munna panggilah kakak

ozzy said...

Assalam..

Bab panggilan ni kdg2 serba salah juga terutamanya kalau beza umor tak jauh...ada yg boleh terima ada yg x boleh terima..so tengoklah penerimaan org tu mcm mana.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign