Apr 6, 2011

Habit yang saling berkait rapat..


Aku ada beberapa habit buruk. Ada yang telah ditinggalkan dan ada yang masih on. Mari kita tengokk siapa yang kenaaaa. :)

1) Gigit kuku. Wowowowowowo. Memang buruk okeh perangai ini. Depan-depan orang pon jadik. Selalunya aku akan khayal gigit kuku kalau tengah memikir sesuatu. Masa exam kat sekolah dulu adalah masa menghancurkan kuku jari. Agaknya, kalau exam tu berlangsung selama 8 jam, sampai ke lengan lah aku gigit. Tapi habit ini telah 'Selamat Jalan Romeo'. No more gigit kuku bila dah masuk zaman bercintan-cintun. Konon nak jaga kuku lah kannnn. :p

2) Bercakap dalam tidur. Danggg!! Memang menakutkan kalau tidur sebelah aku. Bercakap entah hape hape. Hang Tuah Hang Jebat pon boleh keluar. Partner sebelah tukang gelak aje setiap hari. Hahahahaha. Kalau nak buat surprise untuk suami pon tak pernah jadi sebab selalu terbabas dalam tidur. Hampeh kan?

3) Pemarah. Ini habit ke perangai eh? Err, aku list je lah memandangkan ini-blog-aku, aku-punya-sukalah. :p Yeah, aku memang pemarah. Cepat marah. Apa pon senang je nak marah. Dan muka aku akan terlihat marah masa aku marah. Tapi aku cepat je coool. Kalau aku rasa aku dah ter-marah orang, aku akan cepat-cepat mintak maaf (kalau perlu). Tak kisahlah aku betul ke aku salah.

4) Mudah kecil hati. Aku ni hati kuman.Badan kecik hati lagi kecik cenonet. Apa sahaja benda yang orang cakap, aku akan amik port. Cepat sangat masuk dalam jiwa raga. Pastu terfikir-fikir sampai tak boleh tido. Err, ini jugak menyumbang dan berkait rapat kepada fakta nombor 2 dan nombor 3.

Mari kita related-kan;

Kalau aku kecik hati, aku akan marah. Bila aku marah, tidur aku pon tak lena sampai bercakap dalam tidur.

Sooooo, macam mana aku nak buang kesemua habit di atas? Ianya saling berkait rapat. Macam isi dengan kuku. Kahkahkah.

Okeh. Mari berusaha meninggalkannya secara perlahan-lahan.

Chayokkkk!!


22 comments:

Sheherazade said...

3,4...same la dear

ckp dlm tido?errr hubby xpenah bgtau so far ada x pia ckp dlm tido hehe

umi pia ckp mase kecik2 ade la ngigau,hihi

Hudalatip said...

Saya ni lepas kawin, pun pemarah jugak..sampai anak2 pun kata ibu garang..tak taulah kot naper jadik cam tu..senang nak naik angin, tapi hati baik..hehe

me suya said...

hahaha macam2 habit akak yer..
Suya terfollow 1 je ni.. gigit kuku.. nak2 time menunggu.. hehehe

munna said...

habits kak munna suka sgt mengetap gigi time tido...

Noor Fatin said...

sy slalu tido smbil bcakap..waaa. dlu2 mak tegur kalau sy tido kat ruang tamu, lpas tu rumate pulak tgur masa dok asrama. haha diorg kata seram! xtau mcm mana nak ilangkan. skrg tido kat umah sorg2. haaha.. xtau la masih ada ke x

Panglima7 said...

camner nak hilangkan yer...ermmm....tak tahu laaa...hehehe, pasal Panglima pun tidur bercakap juga. Cakap Jerman mcm citer P.Ramlee...kadang2 mengaji...kadang-kadang azan..hahaha

Zaidah said...

bercakap dalam tidur tu bahaya tu...takut rahsia pecah...hehehe

azwa amani said...

huhuhuhu..entry akak ni comey lahhh..hehehe..kawan amani pun suka bercakap dlam tidur...amani jer dengar kalau tdo sebelah die, kalau org lain tdur, org tu tak dengar pun..hehehe..cepat tersdar kalau ade bunyi pelik...hehehehe....lawak plak..amani pun ade habit jugak..kalau tdur, mesti gentel cuping telinga..pelik kan..heheheheheh :)

Unknown said...

somaga berjaya meninggalkan tabiat2 huduh tu..
hahahah

azieazah said...

Kadang2 habit tu masa kecik memang buruk, bila dah tua, jadi sweet jerrrr...

Aduhai... RABBIT CARD punya kes lagi...

Kamsiah yusoff said...

salam
semua tu perlu kekuatan utk meninggalkannya..org lain takleh nak tolong..melainkan diri sendiri perlu berubah..
jika terasa nak marah...cepat2 beristigfar...mengucap byk2...atau 'lari' dari keadaan yg membuatkan tearas nak marah tu

ibuintan said...

hahaha.. macam2lah Amy ni


tapi yg gigit kuku tu memang tersangat tak baik... hapuskan terus

yang lain-lain tu taklah selalu kan.. tak teruk mana, boleh diusahakan

Bunga said...

hahaha..cam tu yek sis..bunga bila marah bunga kecik hati..n tak kan bercakap ngn sapa2..hehe..

ibu qaleesya said...

hahaha tu yang susah tu.. kikiki

sahromnasrudin said...

assalamualaikum

nak hilangkan terus mmg sukar tapi boleh secara beransur2...

Fazleyatul Aini said...

dulu room mate saya masa kat matrik pon tidur bercakap. tiba2 duduk, pastu cakap2. gila takuit. mula2 tak tau, igt kene rasuk ke apa kan.rupa2 nya mengigau

ieda said...

no 2 & 3 tuu habit yg ada pada akak huhuh :)

Anonymous said...

mase kecik2 dulu adelah ngigau sampai garu ketiak atuk..haha!

Kak Amy said...

Mak dara terdiva : akak buat lawak la gelak guling2 saya dapat bayangkan hahaha...

☾SHiemaCMa786☾ said...

cma.pemarah n hati kuman..tp besar ckit..he3..

xpe2..lama2 habit bole di tukar..take time je..

tido sambil bercakap tu sure kene baling bantal kalo tido sebelah cma..
>_<

Sarah Syazwani said...

kalau nk buat suprise mmg amy dh ckp dlm tido ehh..hehe mmg terkantoila kalo mcm tu

mizayusof said...

gigit kuku ? samalah kita kak amy. heheh :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign