Jan 18, 2012

Ang pow ke rasuah nie..



Chinese New Year bakal tiba..perkara yang sungguh menyeronokkan aku bila tiba perayaan ini adalah Ang pow sama dengan limau..Wahhh!! dah macam mata duitan pulak ahkak nie hehe...jangan salah faham ye , bukan aku harap pun duit ang pow tapi tue lah yang terjadi setiap kali tahun baru cina tiba...

Client aku memang semua berbangsa cina.So setiap kali perayaan dorang , telifon aku pasti x henti berbunyi mendapat panggilan dari mereka..Minta datang amek limau dan ang pow. Kalau dapat limau sepeti x pe la  , nie sampai berpeti² dowh..duit ang pow pulak macam x masuk akal je bagi..mesti atas rm200.. Tahun lepas punya ang pow je aku dapat dekat rm800...sapa x suka kan hehe...

Macam baru nie pula client aku nak pergi kemboja untuk celebrate chinese new year di sana..Dia siap bank in duit ang pow lagi kat aku takut nanti x sempat nak kasi..adoi kelakaw kan...Tadi pulak dua tiga panggilan telifon aku terima tanya amoi bila mahu mari angkat limau sama ang pow..

Hurmm...macam mane nak gi, sedangkan nak balik kampung pun belum tentu boleh lagi.Doktor x kasi aku travel jauh buat masa nie..So aku pun inform la staff aku untuk suruh mereka pergi. ada ke dorang leh cakap nie amek limau gan ang pow nie rasuah ke apa??? Ceit agak² la , x de maknanya aku nak terima benda² macam tue...dah selalu pun dorang kasi kan..hari tue siap dapat sepeti udang , kalau ke cameron pulak confirm penuh kereta dengan sayur..So itu bukan rasuah ok , kita baik gan dorang 1000x lagi dorang baik gan kita...





15 comments:

Sheherazade said...

kagum la amy ade ramai client org cina,mcm mane amy blh tackle mereka impress btl

nak sikit limau,hari tu kat umah dpt sekotak hehe

Unknown said...

tak mungkin la tu rasuah kan??sebab nya setiap kali raya cina depa bagi..kan??

qemaishak said...

Dapat gak limau & angpau dari boss..sakit tekak makan limau banyak sgt:)

Azlan Strider said...

rasanya ikut atas niat kita terima...kalau kita terima n still maintain standard procudure xpe kot..hehe..rasanya chinese memang jadi amalan dia untuk memberi angpow ketika CNY so that rezeki dorang bertambah...tapi kalau nak sure kena rujuk pd yang pakar...hehe

Regards,
-Strider-

Panglima7 said...

Alhamdulillah. Murah rezeki Amy. Semoga Amy sihat walafiat hendaknya.

☾SHiemaCMa786☾ said...

haha..angpau sempena CNY tu..nak sebijik :)

me suya said...

betul tu kak..xsalah langsung buat baik ng orang kan.. Sama je ng Suya.. Tahun ni seronok sebab dah kerja, bnyk contractor bagi ang pow sebab die kata suya masih budak2.. Dan diorang mostly dah uncle2.. Yeay!

apdm said...

salam..

orang memberi kita mrasa.hehehe

eelobor said...

orang bagi.... belasah jer....

ozzy said...

keliru sikit, diaorg tu client atau supplier?..kalau client (pelanggan) rasanya diaorg x buat mcm tu tambah lg kalau bangsa ni..
Apapun anggap je itu semua sebagai hadiah dan rezeki kita..dah org bagi ambik jelah kan.

norhidana said...

anggap jelah rezeki cny kan kak... tp kalu kt gomen nih lain skit... ada bos jenis yg ngada2 tu takmo amik konon nyer tkt rasuah... tp kalu jns yg ok... dia siap suh bg2 sama rata sume orang... hehehhe

Kak Amy said...

@ozzy mereka client saya kerana mereka ambil pekerja asing dari saya...

munna said...

KAK MUNNA TAHUN NI KURANG DPT LIMAU LAH AMY...

L said...

ada 2. 1 rasuah. satu taktik.. mmbuatkan duit tu jadi syubhah.. huhu. bila dia bagi kat kita duit, tber, ada satu masa dia nk mai berurusan ngn kita, dia mintak kita cepatkan..or apa2.. jadi kalau kita dah terikat so susah laa kan.. huu

eima said...

betui tu ...kite buat baik dibalas baik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign