Jan 12, 2012

Terpaksa potong kaki kerana kecuaian doktor


Muka si PENIPU bernama Syarifah Nurzaihan


KUALA LUMPUR: Seorang remaja terpaksa menerima hakikat cacat seumur hidup selepas kaki kirinya terpaksa dipotong dari paras lutut akibat jangkitan kuman yang didakwa berpunca daripada pengambilan darah oleh seorang doktor pelatih ketika demam panas, bulan lalu.

Sharifah Atikah Syed Fisol, 14, dimasukkan ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani, Kedah, akibat demam panas pada 13 Oktober lalu.Dia yang turut menghidap kencing manis diperiksa beberapa doktor pelatih.Ketika hendak mengambil darahnya untuk ujian, seorang doktor pelatih cuba mengambilnya melalui urat pada tangan tetapi gagal menyebabkan doktor itu mengambil darah di pahanya.

Menurut kakak mangsa, Sharifah Nuzaihan Syed Fisol, 27, selepas beberapa kali doktor pelatih terbabit cuba mengambil darah melalui tangan adiknya gagal kerana mendakwa tidak menemui saluran darah, dia mengambilnya dari paha pula.

“Selepas beberapa jam, kaki adik saya mula kebas dan kemerah-merahan serta timbul bintik-bintik seperti ruam menyebabkan saya panik, namun diberitahu ia kesan biasa akibat pengambilan darah dari bahagian itu.

“Selain itu, dia mendakwa kesan berkenaan perkara normal bagi penghidap kencing manis,” katanya ketika ditemui, semalam.

Namun, kesan itu bertukar lebam menyebabkan adiknya tidak boleh berdiri menyebabkan dia mengadu kepada kakitangan yang merawat adiknya, namun tidak diendahkan.

“Selepas lima hari, seorang doktor pakar melawat adik saya dan terkejut melihat keadaan kakinya yang bengkak dan lebam lalu mengarahkan dia dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan lanjut.

“Lebih mengejutkan, setibanya di HKL, kami dimaklumkan kaki adik saya sudah terlewat untuk diselamatkan kerana saluran darahnya tersumbat dan perlu dipotong sehingga ke lutut. Ini kerana jika dibiarkan dia berisiko tinggi mendapat jangkitan kuman yang serius sehingga boleh membawa maut,” katanya.

Akur nasihat doktor, adiknya menjalani pembedahan memotong bahagian itu kira-kira dua minggu lalu.

“Kini, adik sering termenung dan menangis kerana kehilangan anggota badannya sedangkan dia seorang yang aktif.

“Ini memberi tekanan kepada kami sekeluarga dan tindakan saman akan diambil terhadap kecuaian HSAH mengakibatkan masa depan adik gelap,” katanya yang membuat laporan polis di Sungai Petani.


Metro..

*****************************************************************


Sedih memang sedih bila mengenangkan nasib wanita ini.Tapi bila di fikirkan balik apa yang kakak dan keluarga dia dah buat , rasa hilang perasaan kesian tue.. Aku tahu wanita ini x bersalah dan mungkin dia x tahu apa² dalam hal nie , tapi tue la kerana kakak dan abangnya yang bermasalah , nama dia terpaksa di kaitkan sama...sian kan..

Kalau dorang x ambil jalan mudah mendapatkan duit untuk membiayai keperluan adiknya..perkara sebegini x akan terjadi..orang ramai pun x akan memaki hamun dan marah x tentu pasal.. Tapi di sebabkan cara dia tue salah dan menyusahkan banyak pihak , membuatkan aku rasa hilang pertimbangan...

Pelik negara kita nie sangat prihatin..Kalau ada rakyat Malaysia yang di timpa musibah , pasti banyak pihak akan menghulurkan bantuan dengan segera tapi x perlu la sampai nak menipu orang macam nie...Tak selamat hidupnya...Tambahan duit yang di tipu tu nak di guankan untuk menyembuhkan adiknya..x berkat derrr...

Entri berkaitan sebelum ini...

http://www.sinarraudah.com/2012/01/penipuan-online-jauhi-diri-anda-dari.html
http://www.sinarraudah.com/2012/01/sinar-harian-anak-yatim-perlukan.html


Note : Insyaallah saya akan buat aduan pada sinar dan metro berkenaan hal ini.dan lagi satu kepada semua mangsa yang telah buat report polis dan rasa pihak berkuasa tidak mengambil tindakan , anda boleh la membuat aduan dia Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia..Insyaallah segala hak kita akan dapat kembali...





17 comments:

Unknown said...

yes.... saya setuju. kadang2 doktor ni igt dia dh keje jadi doktor dia adalah profesional berbanding keje lain. ini saya ckp berdasarkan pengalaman yg mana saya pernah bergaduh dgn seorang doc hampir menjadi kes polis. dan doc tya apa pekerjaan saya. hello. kes yg terjadi tak de kaitan dgn apa kerja yg saya buat. kalau kau suri rumah pun kau tetap ada hak untuk bersuara. keje tak melambangkan apa2. yg penting hak kita

Mimie said...

Bagus tindakan Amy nih....Biarkan dia rasa.kesian kat adik die yg tak tau apa2...

Apa2 pun sy sokong Amy dari belakang...

Jahirah said...

dah jadi kes....kesian tp slh ttp slh....

Kakcik Seroja said...

Matlamat tidak menghalalkan cara.

☾SHiemaCMa786☾ said...

kesian kat adik dia..
kenape la ada adik beradik pun x boleh nak harap..ambil kesempatan..

takziah utk beliau..
buat amy..sabar ye..allah sentiasa bersama hambanya yg redha ;)

eB said...

bacer sampai 3 kali tapi eB blur. adeh

Kakzakie Purvit said...

Macam-macam sekarang nie kat negara kita. Semakin licik permainan utk survive....

Fazleyatul Aini said...

ish macam2 hal la dorang ni. nak menolong tapi dengan menipu, mana nak datang berkatnya

faraherda.razalan said...

Sepupu sy salah seorang mangsa kes kecuaian doktor. Bukan cuai apa, tp lambat merawat luka tangannya. Akhirnya tangan dia kena jangkit kuman dan tangan dia terpaksa dipotong keseluruhannya.

Bygkan mcm ne?

=(

Unknown said...

emmm..nk tolong adik guna duit yg x berkat..x reti nk komen..huhu

Unknown said...

kalau nak duit biaya adik dia perlu ke dia menipu..kan???
setuju dengan amy..
laporkan pada media untuk menyedarkan dia dan orang ramai..

AtieAbid said...

manusia zaman skng. mcm2 cara nak buat jahat..bergeliga betul otak dia..

Unknown said...

ini kes beart..sama ..jgn x saman ...mana menteri ...sila jawab !!

Tea said...

Ambik kesempatan atas musibah adiknya?

kurus said...

benci ngan manusia yg suke mengambil kesempatan !! ..
wajah perempuan nie punnn nampak jahat huhuhuh

Miss PIJAOSIX said...

ler..

ini lah name nya..niat tak menghalalkan cara...:)

The awesomenessDay~ said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign