Oct 27, 2010

MENCARI JALAN DAN LORONG YANG....


Lorong mane yang korang nak pilih!!!!


Aku nak kongsi satu cerita nie , korang cuba baca dan fahaminya kerana di sebalik cerita aku nie mempunyai maksud yang sangat mendalam , sama ada yang tersurat mahupun yang tersirat.. aku cube ringkas kan ok..


PART 1

Aku sedang berjalan di sebuah lorong dan di tengah2 lorong itu terdapat sebuah lubang yang sangat dalam , aku terjatuh ke dalam lubang itu dan mengambil masa yang lame untuk keluar dari lubang itu tetapi apa yang terjadi bukanlah salah aku..


PART 2

Aku berjalan di lorong yang same sekali lagi dan sekali lagi aku terjatuh ke dalam lubang yang same.. dan seperti sebelumnya aku mengambil masa yang lame untuk keluar dari lubang itu . apa yang terjadi adalah salah aku.

PART 3

Aku berjalan di lorong yang same sekali lagi dan sekali lagi aku terjatuh ke dalam lubang yang same , ianya seperti sudah menjadi suatu kebiasaan..apa yang terjadi sudah tentu di sebabkan salah aku sendiri..aku keluar dari lubang itu dengan segera..

PART 4

Aku berjalan di lorong yang same sekali lagi dan aku terlihat di tengah2 lorong itu ada lubang yang dalam.. lalu aku pun berjalan di tepi lubang itu..

PART 5

Aku memilih untuk mencari lorong yang lain...



Cuba kita kaitkan cerita pendek aku nie dengan kehidupan kita..berapa kali kita perlu terjatuh dalam lubang yang same.. sekali ? dua kali ? tiga kali ? atau seberapa banyak kali yang kita x mampu mengiranya..patut ke kalau kita di katakan dungu , bebal atau bodoh (untuk diri sendiri ok ) kalau terjatuh dalam lubang yang sama berkali2 walaupun kita dah sedar akan kehadiran lubang itu ?? sejujurnya , di part manakah kita sebenarnya berada sekarang ?? boleh ke kita sampai di part terakhir ??...(",)....

Jadi janganlah kita jadi seorang yang bijak,yang terjatuh berkali2 dan menyusahkan diri sendiri , cubalah dan berusahalah mencari jalan lain yang lebih bagus.. lakukanlah sesuatu perubahan kalau kita nak berjaya dan yang paling penting ianya kerana ALLAH s.w.t , semestinya ia satu peringatan untuk diri aku juga.. insya'allah!!... amin ...(",)....






34 comments:

Anonymous said...

nice entry.. Hidup semestinya sentiasa ada pilihan..

Kak Amy said...

salam cinderlala...

u are right dear..anyway thanks ye..

AngahSayang2314 said...

amy apa yg perlu kita mesti memilih keputusan yg bernas

Anonymous said...

salam...

Sama2 sis.. :)

aibaks said...

klu diberi pilihan.. buat ler yang tbaik.. tapi klu da salah buat.. jgn toleh belakang.. life has to go on..hehe

sarah-najwan said...

betuk amy..carilah jalan yg lain yg lebih bahagia..jgn asik cari jln yg derita..

hal ini sebab kita dah tahu jln yg salah..jgn diikut lgi..cari nahas aje..

eelobor said...

lepas part 1 lompat terus part 5 boleh tak?

Anonymous said...

kalau lubang tue sebenarnya adalah peluang,berapa kali jatuh pun harus bangkit..jgn putus asa demi mencapai matlamat...cuma cara kita nak melalui nya atau menhadapinya perlu ada perubahan...betul tak?....nice entry...

nabilah_2908 said...

mungkin jalan yg kita pilih itu dirasakan jalan terbaik..sbb itu lah berkali2 jatuh masih tetap teruskan juga... :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
CHINTA

Kak Amy said...

salam angah...

betul kata angah tue..

Kak Amy said...

salam aibaks...

betul2 life has to go on...

Kak Amy said...

salam kak..

betul jangan cari nafas , nanti diri sendiri juga susah..

Kak Amy said...

salam eelobor...

itupun kalau boleh lompat , kalau x boleh macam mane..

Kak Amy said...

salam azhar...

kalau lubang tue ada peluang berusaha la sehingga tercapai dengan peluang yang ada tue...

Kak Amy said...

salam nabilah...

mungkin juga kot..pape pun bergantung la pada diri sendiri sama ada nak teruskan atau mencari jalan lain

azwa amani said...

salam..kak qna..a'ah lah..selalu berhadpandengan persimpangan....x tahu nak pilih...

SEEPOT SEEDOT said...

amy:
boleh ke panggil amy ni?
terima kaseh sudi komen blog saya.

saya pn prnh terjatuh dlm lubang yg sama dulu...bkn sekali tp berkali-kali akibat 'kebodohan' diri sndiri kot..

tp nak menggapai ke part 5 tu mmg teramat susah rasanya kalau tanpa usaha dan tawakkal kepadaNya...

Salam Persahabatan...

Kak Amy said...

salam azwa..

pasni kena bijak membuat keputusan simpang mane yang kita nak pilih..

Kak Amy said...

salam ahmad syukri..

x apalah jadikan itu sebagai pengajaran, pasni kena lebih berhati2 lagi...

Rizziela said...

Saya Setuju

Kita sendiri kena melakukan perubahan dalam diri kita sendiri kalau kita nak kan perubahan...

Buat salah boleh..tapi kesalahan yg sama tak boleh berulang untuk kali ke 2 or ke 3

Kak Amy said...

yes..you are right sis..

said...

suker n3 nih....

Kak Amy said...

thanks you ye..

alexayussida said...

salam..
bagus entri ni..buat kita smua berfikir:)
kalau sy diberi pilihan..saya inginkn part 6..melalui jalan yg sama tetapi meletakkan sign awas kat situ supaya org lain tdk terjatuh sama..atau memilih jalan lain ttp stil mmberi peringatan kpd yg lain..dlm dunia ni kita wajib mncari kebenaran dan memilih yg terbaik tapi disamping itu kita juga harus mympaikan perkara yg benar kpd yg lain agar smuanya dapat kembali kejalan Allah..

alamak..pnjg lak..sorry sis..luv u:)

Kak Amy said...

salam alexa...

its ok kita di sini untuk berkongsi...

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

sgt t'sirat wokeh....jln dipilih tu adalah bgtg pada diri sdiri kan...yg penting berusaha selagi daya..hehe

Kak Amy said...

yap betul..setuju dengan zura..

FyZa said...

apa yg berlaku kita jdkang pnegalaman dan pngjaran supaya x d ulang lg..

cikpia said...

ada pepatah kata-seseorang itu tidak patut dipatuk ular sekali lagi ditempat yang sama...... so pepandai la buat keputusan agar tak tersilap kali kedua, ketiga dan ke ke ke seterusnya.......

Seri said...

mendalam sungguh entry kali ni

setiap hari kita berhadapan dengan pilihan yang sukar. tapi kadang2 degil juga memilih jalan yang pernah buat Seri terjatuh

Tieah Madian said...

Hebat amy punya entry hari ni..
Sbg manusia yg sesat mmg sk pegi lorong yg sm je..
Ssghnya, minta di jauhkan dr sgla ksesatan..

Hanis MY said...

salam terima kasih sudi singgah, entry yg sgt bagus dan penuh makna... :)

Fazleyatul Aini said...

belajar dari setiap yg berlaku dlm hidup dan ambil pengajaran

SEEPOT SEEDOT said...

ok...thanks.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign