Jan 21, 2011

Cara meningkatkan keyakinan diri



Morning all..

Hari nie punya post aku nak share tips , tutorial dan review blog je:). Hope semua nie dapat membantu rakan-rakan blogger. So untuk first entri hari nie aku nak share berkenaan dengan tips untuk meningkatkan keyakinan diri. Tips nie aku dah amalkan dan ternyata sangat berkesan sekali. So di sini ada sedikit story berdasarkan pengalaman yang pernah aku lalui;).

**********************

Sejak kebelakangan nie , aku dapat rasakan sedikit perubahan dalam hidup aku. Perniagaan aku sekarang menjadi lebih terurus.Setiap apa yang aku lakukan dapat di selesaikan. Walaupun adakalanya ia mengambil masa kerana apa yang di lakukan di luar kepakaran aku..Sebelum nie , masalah yang paling besar yang melanda di dalam kehidupan aku adalah kurang yakin pada diri sendiri.Itulah kelemahan yang paling nyata dan sedikit demi sedikit aku cuba belajar mengatasinya;). Alhamdulillah berkat dengan usaha , aku dapat mengubah diri aku kepada lebih berkenyakinan dan aku sudah merasakan hasilnya:P.

Apa yang pasti , semua masalah pasti ada jalan penyelesaiannya dan yang paling penting sekali kita tidak takut untuk terus mencuba dan belajar:).Tapi kita juga harus ingat kalau belajar saja itu tidak mencukupi jika kita tidak mengamalkan apa yang kita pelajari. Ingat , teori dan praktikal adalah sesuatu yang berbeza walaupun ianya saling berkaitan tetapi ianya akan menghasilkan sesuatu yang berbeza:P.

Di sini aku kongsikan apa yang telah aku praktikan sehingga dapat merubah tahap kenyakinan yang terdapat dalam diri aku;).

  1. Perancangan adalah penting
  2. Sanggup mengambil risiko
  3. Disiplinkan diri
  4. Sentiasa mencari ilmu dan mengamalkannya.
  5. Sentiasa berfikiran positif tentang diri sendiri
  6. Bertanggungjawab terhadap risiko yang di ambil
  7. Mencipta kejayaan kecil dahulu sebelum mencapai kejayaan yang lebih besar
  8. Sentiasa set dalam otak yang kejayaan adalah pengembaraan tetapi bukan destinasi

Note : Harap tips nie dapat membantu sedikit sebanyak kepada mereka yang mengalami masalah kurang yakin pada diri.



14 comments:

::FAIZ:: said...

no 6... yeah

apezs shah said...

Salam

Kak Amy. Tips yg menarik, alhamdulillah jika ia dah berkesan pada kak. Insyallah saya akan cuba ikuti jejak ini. Thanks.






*Kalau free jemput dtg JOin contest kat blog. ;)

Fazleyatul Aini said...

apa2 pon, perancangan yg baik dan teratur mesti ada
kalau perancangan pon dah kucar kacir, step seterusnya akan jadi sukar la

Misz-ella said...

Betul Amy. Setuju sgt2 100%.

Izan Ishak said...

mekasih amy utk tips hari ni... bukan senang nak tingkatkan keyakinan diri kan~

Penjejak Mimpi said...

as-salam.

thankz 4 the info. insya allah dapat membantu teman2 blogger yg lain.. :)

eima said...

TQ amy ...nice tips

apezs shah said...

aits kak dah awal2 ngalah yea..:p

Kakzakie Purvit said...

Boleh ikut semua pasti berjaya....
Tak boleh ikut semua ikut sikit-sikit...
Tak boleh sikit memang pemalas.

Tuan Din said...

i loikee 7

Normaliza said...

terima kasih atas info ni.. :)

azieazah said...

Terimakasih tip dan panduan.

Semoga kita sama-sama meningkatkan keyakinan diri.

Boleh buat kursus ni.

sarah-najwan said...

jika ikut tips tu..mmg berjaya..xle kurang dari tips itu..

atuk said...

Assalamualaikum Amy

kira2 tazkirah jumaat ler ni
terima kasih

Wassalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign