Jan 5, 2011

Sape kata rahim terbalik tak boleh mengandung


Sambungan bagi entry > Batuk yang kuat boleh menyebabkan rahim jatuh.

Entry nie khas untuk wanita yang mempunyai masalah rahim lemah atau rahim jatuh ( peranakkan ke bawah)



Bagi rawatan moden doktor tidak ada istilah mengenai rahim jatuh atau peranakkan ke bawah tapi wanita yang mempunyai masalah ini adalah di sebabkan bentuk rahim yang tidak normal seperti wanita lain. Bukan jenis rahim ini tidak boleh mengandung. Itu sama sekali tidak benar kerana aku adalah salah seorang wanita yang mengalami rahim jenis nie dan aku juga pernah mengandung sebanyak 3 kali cuma bezanya kandungan aku tidak kuat bertahan untuk menampung janin yang ada..Jadi berlakulah keguguran:(.

Kenapa rahim boleh lemah dan mengapa keguguran boleh terjadi ! Ini jawapannya

Rahim lemah dan kerap mengalami keguguran adalah di sebabkan bentuk rahim yang terbalik atau dalam erti kata modennya rahim retroverted. Actually rahim jenis ini berbentuk membengkok kebelakang ibarat orang sedang sujud tetapi rahim normal adalah berbentuk lurus dan sedikit terjungkit seakan-akan mendongak ke atas. Rahim terbalik adalah istilah yang tidak tepat kerana ia tidak terbalik same sekali. Rahim retroverted merupakan salah satu variasi kedudukan rahim dan ianya langsung tiada kaitan dengan masalah kesihatan..:)

Ramai juga yang mengatakan rahim jenis ini tidak boleh mengandung. Salah sebenarnya kerana potensi untuk mengandung tue ada cuma peratusan tue saje kurang. Nak tahu kenapa ? Sebab bentuk rahim yang membengkok ke belakang akan menyukarkan benih lelaki untuk sampai ke dalam rahim dan sekiranya berhasil ia juga akan mudah gugur di sebabkan rahim jenis ini tidak bertulang untuk menyokong kedudukan rahim. So inilah faktor utama kenapa rahim seseorang boleh lemah dan kerap berlaku keguguran.. Kalau korang tak dapat bayangkan bentuk rahim tue di sini aku ada sertakan gambaran bentuk rahim lurus dan retroverted dengan bantuan uncle google..:P



******************


Macam mane boleh terjadinya rahim terbalik ( retroverted ) nie? Next entry aku akan terangkan mengikut kefahaman yang telah di jelaskan oleh doktor aku..


Rahim retroverted ini same saje seperti rahim normal cuma yang membezakan bentuknya saje..ibarat seperti orang menulis menggunakan tangan kidal tapi ia tetap boleh menulis seperti orang menggunakan tangan kanan cuma bezanya kita yang lihat dan cuba menulis nie ada sedikit ganjal.



34 comments:

Sheherazade said...

salam

thanks for the info dear

Unknown said...

terbalik pon kalo Tuhan nk bagi rezeki dpt gak kan...
Alhamdulillah...:)

NurLailatul said...

apa tanda-tanda luaran yang menunjukkan rahim kita terbalik.?

Kak Amy said...

pia > most welcome dear

Kak Amy said...

et > yap u are right so pape kemungkinan pun kita haruslah berusaha dan selebihnya berdoa kepada allah..

Kak Amy said...

Nurlailatul > insyaallah nanti amy terangkan ye..

eima said...

tak de masalah la...ade isteri budak opis aku pun sama .. ok je ..ade je anak cuma lmbt ckit... yg 2nd baby tu tetiba je tak yah wat treatment pun... semua tu rezeki Allah ... kita hanya perlu berusaha je betui tak

white rose said...

owh...bgitu ye...
baru sy tau...

Kak Amy said...

eima > yap betul tue semua nya rezeki allah tapi tak salah juga kalau kita amek tahu sebagai ilmu..at lest untuk masa akan datang kita dah tahu serba sedikit..

CahayaCintaIlahi said...

wOw belajar ilmu baru la besh.. tanx for sharing ;)

Sarah Syazwani said...

kalo yg jatuh tu selalunya g berurut utk betulkan balik ke tmpt asal..cubala selalunya bidan2 ni pandai

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Usaha dan berserah kepada Allah untuk menentukannya...insya Allah

ibuintan said...

as salam amy,

ada juga dulu kawan ibu yang doktor kata rahimnya terbalik, tapi alhamdulillah boleh dia mengandung

insyaallah, moga amy ada rezeki juga nanti

::..dYa..:: said...

Salam

info yang bagus,
baru Daya tahu..

Yasminhamid said...

info yang bagus... baru saya tau...

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

aunty zama pnah keguguran 2 kali kot. lps tu trus die x mengandung dh.

Ati Masrif said...

good info..thanks amy!

noor said...

tq amy...
nor slh seorg yg rahim x kuat
kena ambil pil hormon tuk baby

AngahSayang2314 said...

amy thanks kongsi info

Unknown said...

thanks 4 the info

visit :)

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

semua tu rezki kan..ada yg rahim tblk blh pregnan...

Faaein Himura said...

perkongsian yang bagus untuk perempuan..

bila baca ni rasa takut plak..

niesz said...

huhu..tkut nye bile bc pasal nie..hope xde la masalah2 mcm tu..

niesz said...

huhu..tkut nye bile bc pasal nie..hope xde la masalah2 mcm tu..

@e_da said...

betul.. doc penah lukis gambar rahim saya.. tapi sebab kedudukan tak balance.. tu yg selalu gugur

kasihibu said...

batuk yg kuat boleh menyebabkan rahim jatuh?
sangat bahaya kan?

kak eina said...

Hai amy,

Saya follow blog ni kerana tertarik dengan info yang ada di sini terima kasih amy kerana sudi berkongsi. Boleh amy terangkan macam mana boleh terjadinya rahim retroverted ni dan macam mana kita nak tahu kita mempunyai rahim seperti itu.

Tq.

Kaseh NazLieza said...

good info kak..mmg bgus bkongsi pngalaman sndiri dgn org lain kn kak...

Anonymous said...

Saya mona.. Br hamil 2 bulan dan mempunyai rahim terbalik.. Pertama kali pregnant sy beria nak g scan..bila g scan doktor xnampak n suspek luar rahim.. Menagis la sy suami isteri dgn info yg diberitahu.. Cuma sy yakin sy bkn ectopic @ mgndung luar rahim sbb xde symptom sakit mcm luar rahim.. Kemudian kami suami isteri buat kptusan bertemu pakar dr fauziah hospital pakar puteri ampang..alhmdulillah dgn alat mesin yg bteknologi tinggi beliau myakinkan sy anak ok.. Jantung bby dh berdegup.. Yg scan biasa xnampak sbb rahim terbalik.. Cuma yg xselesa tu pakai scan bwh utk dpt gambaran jelas.. Sy beri smgat kpd ibu2 yg mgndung jgn putus asa.. Rahim terbalik bkn perkara yg mnyakitkan.. Malah sy bersyukur mngandung tanpa alah dan xde muntah2... Mona ' bole kongsi pngalaman dgn sy d facebook "mouna zainol isteri arzami"

Panglima7 said...

ooooh...camner rupanyer ...rahim terbalik.

Unknown said...

saya juga mengalami mslh rahim terbalik.. baru dpt tau taun lepas lepas berjmpe dgn dokter.. skarang nie berusaha dgn mengambil set kesuburan.. smoga usaha ini diberkati.. insya allah.. tq for sharing and comment yg +ve yg mengatakn rahim terbalik juga bole mengandung..

Ms Pooh said...

as'salam semua.. saya baru je pregnant tapi tak pasti brp week sebab baru sgt mungkin 3 or 4 weeks je. scan normal x nampak so, pakai scop masuk ikut bawah. pastu Doc pun ckp rahim saya kebelakang tp die tak explain details sgt sbb die ckp sy mmg pregnant cume awal lagi sbb tu x nmpk. sy sgt gelisah, risau.. x tau nak pikir apa cume perasaan tu sgt sedey sebab bila scan x nampak apa2. tapi sy yakin yg sy mmg pregnant. lagi 3 weeks baru nk pergi scan balik. harap nanti dh bole nampak la. ada tak cara special kene jaga utk org jenis rahim kebelakang ni?

Kak Amy said...

@Adeq
SAlam dear,

Adeq x perlu sirau sebab amy dulu pun macam tue.. test air kencing positif but bile scan x nampak apa.. Gelabah jugak la bila doc cakap x de apa2 kat dalam.. tapi after 2 weeks , pergi scan balik baru nampak.. so adeq x perlu risau, dalam keadaan gini adeq kena banyak rest, dah boleh mula minum susu dan pengambilan folic asid..inshaAllah semuanya akan baik2 aje sehingga melahirkan,..

Ms Pooh said...

Hi kak, sorry lambat br reply.. nk share.. 15/10 raya haji bleeding yg ke 3,esok ye tu muka semakin pucat dr ofis trs pergi GH, 2doc scan & selup tgn & test urine tp x dpt jwpn.. dia suh dtg esoknya utk jmp pakar. 17/10 pakar scan trs ckp..kandungan awak luar rahim & kn buang 1 tube.. ya allah rase gelap dunia.. dh pecah dalam sbb tu sakit, bleeding teruk,pucat. Trs naik ambulan emergency operate hr tu jgk..doc takut pecah habis sbb dh 6weeks,itu pun dh pecah dlm darah dh masuk dlm rahim.. skrg dlm pantang lagi.. adeq left ectopic pregnancy.. so adeq tinggal tube kanan utk mengharap pregnant.. my emo n fizikal sgt down.. takut.. now adeq kn tgu 1yr br bole try utk preg.. adeq nasihat kt semua hati2 & cpt2 check ok.. adeq x brani dh pegi private.. biar la g gh yg penting pakar kt sana terbaik. :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign