Jan 6, 2011

Tips untuk mengurangkan sakit sengugut



Firstly aku nak ucapkan terima kasih dekat cik ' Raudhah ' kerana sudi singgah dan follow di sini .. Menurut pada mesejnya beliau tertarik dengan name blog aku yang seakan-akan dengan namenya cuma yang membezakan huruf ' H ' saje. Beliau juga ada bertanyakan beberapa soalan kepada aku , jom kita lihat apa soalannya! :)

Soalan 1

Boleh saya tahu nape di namakan Sinar Raudah!

Actually soalan nie ramai yang bertanyakan pada aku sampaikan ada sesetengah blogger memanggil aku dengan name Raudah.. Mungkin mereka ingat itu name aku tapi sebenarnya ia sama sekali tiada kena mengena dengan name aku.. Aku letak name nie atas gabungan name aku dan en.hubby iaitu Amy Syaquena & Amirul Ridzuan.. Gabungan S&R jadi dapat la sinar raudah name sempena rumah kami teratak sinar raudah:P Ok nak tahu lebih lanjut boleh baca > di sini ;)


************

Soalan 2

Saya ada sengugut yang sangat teruk , saya terpaksa telan beberapa pil tahan sakit sewaktu nak amek exam.Boleh amy cadangkan tips-tips natural yang menggunakan herba untuk mengurangkan benda alah ini?


Sebelum aku jawab soalan nie aku nak kasi tahu dulu , aku nie bukan Doktor ok tapi aku ada beberapa tips yang boleh aku kongsikan. Actually aku pun tergolong dalam golongan wanita seperti ini. Jadi aku faham sangat apa yang di rasai oleh beliau..Untuk mengambil herba nie aku tak berapa galakkan sangat tapi boleh cuba kalau rasa tubuh boleh terima.Bukan apa ada sesetengah orang dia tak boleh makan herba sebab herba nie panas tapi kalau nak cuba Raudhah boleh cuba herba sengugut HPA memang terjamin keberkesananya tapi sekiranya tidak serasi awak boleh juga cuba makan BIDADARI dari dcl..Insyaallah sengugut yang di alami akan berkurangan..

Selain daripada itu aku juga ada beberapa tips yang aku sering amalkan bagi mengurangkan sengugut. Mungkin awak juga boleh cuba same..

- Banyakkan minum air panas tapi jangan la panas sangat nanti tak pasal-pasal lebur pulak lidah tue..

- Amalkan senaman kagel setiap pagi dalam 3 ke 5 minit .

- Semasa baring lapikkan bantal di belakang pinggang dan di ikut dengan sapuan minyak panas seperti balm ke , minyak angin ke dan cuba urut perlahan-lahan dengan kitaran memusing. contoh tangan kiri membuat pusingan ke atas dan tangan kanan membuat pusingan ke bawah secara serentak..Urut perlahan-lahan supaya otot rahim yang aktif mengembang boleh berkurangan.Jadi kesakitan boleh berkurangan.

- Kalau boleh kurangkan atau berhenti dari minum ais sejuk dan bergas tapi perbanyakkan minum air suam.

- Madu juga boleh di amalkan kerana madu nie adalah salah satu pengubat penyakit..


Semoga tips ini dapat membantu Raudhah.
***selamat mencuba***





19 comments:

Shafa said...

good info ^_^. thanks!

munna said...

kak munna dulu klu sengugut je selalu minum 100 plus hilang sengugut... lepas dah beranak ni tak pernah dak kenan senggugut..lagi2 makan norridays lepas je Yasmin lahir tak pernah period lagi

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

oo gitu maksud SR nie...mn umahnya nk tgk? hehe...

sy pon penah kena sgugut...tp skrg alhamdulillah x sakit dh..hehe...

penah try bidadari..tp cm x bkesan je....Herba Sgugut HPA penah try brp botol je...then stop...mls nk continue plak....

BERT said...

saya tgh sengugugt nih hehe

yanamib said...

tips yg menarik..sy pn amalkn suppliment utk kurgkan senggugut..xmo la telan pain killer je..x elok kn.. =)

Sheherazade said...

salam

so sweet ;)

pia penah jumpe doc

doc cadangkan mkn

EPO,evening primose oil

blh kurangkan masalah senggugut

~ AppLe BLosSoM ~ said...

info yg berguna..wlupun sya takde masalah senggugut yg teruk..neway..page baru awak cantik..coz i like purple...hehehe

Ayu said...

amy,senaman kagel tu camana?
masa anak dara dulu sy pun senggugut teruk sampai tahap pengsan2..
pas dah kawin n bersalin senggugut dah xde..alhamdulillah..
tapi,yg orang kata klu senggugut teruk susah nak dapat anak, itu mitos semata.. sy senggugut teruk, mengandung je, bunting pelamin lagi..hahaha..(",)

Miss PIJAOSIX said...

produk HPA memang bagus..!!!

BIONIC WOMEN said...

produk hpa x try lagi
tapi bidadari dari DCL tu memang makan pas bersalin ag...ok ler skit..
tapi lepas stop makan, me senggugut nak rak semula..huhu
ada org pas besalin ilang sakit kan, me x pun..

Usagi said...

s & r = sinar raudhah....sedap nama tue:)

ummie bonda said...

Sengugut ni susah nak lekat anak. Selagi tak berubat selagi tu kita tak boleh mengandung

kasihibu said...

kalau senggugut memang tension
semua perkara tak jadi kan?

ghost said...

wah ade tips2 banyak kat sini rupanya.hurmm...aku lelaki so tak tau sangat.hihi

noor said...

amy tq info ni
info yg bgs

Donna said...

Sy pon amalkan EPO..evening primrose oil...Bagus juga utk kulit..Lagi satu kerapkan minum luke water mase senggugut

Miss Yaty said...

thanks amy..tips ni memang menarikk...yang minum air suam dah sentiasa buat tapi senggugut masih terok...huk3

Unknown said...

salam amy,

terima kasih atas nasihat2 tu..

erm, tak sangka jawapan saya sampai dipublish macam ni..(terharu! sob2)

amy juz like blogger ben, saya tanya, dan jawapan terus diletakkan kat n3..

saya solute korg la. Gud blogger always like this. ngeee =)

cplud miera said...

wah.. sy pon amalkan herba senggugut HPA. Alhamdulillah kurang sakit. tp sejak sebulan lepas, sy bru pasan yg herba tu dh due date. sejak tu period sy xteratur. mgkin sebab sy termkn herba due date. sekrg ni tgh cuba nk dptkan herba senggugut hpa yg baru.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign