Jun 21, 2011

Hidup ini indah sekiranya kita percaya bahawa


Hidup ini indah, sekiranya kita percaya bahawa kehidupan kita ini penuh dengan keindahan.Hidup juga penuh dengan kebahagiaan jika kita percaya kebahagiaan boleh kita perolehi di mana-mana sahaja. Hidup ini penuh dengan kekayaan jika kita percaya bahawa kehidupan ini sudah pun tersedia untuk kita. Pokok pangkalnya ia berpunca dari kepercayaan yang telah kita tanam di dalam diri kita. Besarnya impak kepercayaan yang wujud di dalam hidup kita.

Kepercayaanlah yang menentukan samada kita berjaya atau gagal dalam kehidupan. Dengan kepercayaan yang berbeza, kita dapat melihat tindakan yang berbeza kerana tindakan itu datang dari kepercayaan yang ada di dalam diri kita. Dengan kepercayaan yang berbeza juga kita dapat melihat pelbagai jenis kehidupan yang berbeza,kaya dan miskin, sedih dan gembira ianya juga impak dari kepercayaan.

Impak dari kepercayaan jugalah kita dapat melihat penganut agama yang berbeza beribadat di rumah ibadat yang berbeza dan menyembah Tuhan yang berbeza. Itulah hasil dari kepercayaan.

Terdapat kepercayaan yang sangat bermanfaat, konstruktif, suportif, dan membawa kita semakin dekat dengan apa yang kita inginkan dalam hidup. Ada juga kepercayaan yang tidak bermanfaat , kuno dan menghalang perjalanan kita dalam mencapai impian. Untuk belief seperti ini kita perlu segera memodifikasi, merekonstruksi, atau bahkan menggantinya dengan belief baru.

Ketahuilah, sekiranya ketika ini anda berada di dalam keadaan yang tidak anda inginkan, ianya adalah berpunca dari kepercayaan yang tidak bermanfaat mungkin tertanam tanpa anda sedari. Namun berita baik untuk anda anda dan kepercayaan adalah dua entiti yang berbeza. Jadi anda akan dapat mengubah , dan menggantikan ia dengan kepercayaan yang baru

4 comments:

azwa amani said...

percaya pada diri sendiri itu sangat penting... :)

Unknown said...

selamat tengahari sayang

setuju dgn entry ini
sebab tu kepercayaan teras kemajuan

so, walau pelbagai bangsa kena percaya apa jua yang kita anuti

Sheherazade said...

thanks dear

insyAllah :)

azieazah said...

Thanks berkongsi. Setuju, bahawa kita kena yakin pula dengan kepercayaan itu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign