Jun 23, 2011

Panas hati betul la dengan minah nie , Jangan bangga sangat la wei



Tidak seronoknya bila kepuasan berfacebook dan berblogging terpaksa dihadkan kerana kita harus menjaga hati-hati manusia lain. Status di facebook di salah erti. Entri di blog pulak, menjadi buah mulut orang.

Okey, memang sangat tidak best.

Itulah masalahnya bila dunia ini tanpa sempadan. Apa sahaja pendapat, teguran dan luahan seringkali menjadi tatapan mata-mata asing. Ada pulak nantinya membalas dengan kata-kata 'indah' yang membikinkan hati panas.

Pendapat aku mudah. Kalau engkau tak setuju dengan status aku dekat facebook, engkau buat bodoh aje lah. Tak payah bakar-bakar line dan membuatkan seluruh hari aku jadi tidak best. Perkara mudah. Engkau faham kan?

Aku bagi contoh.

Ada beberapa kawan-kawan kat facebook yang suka sangat post status bla bla bla. Malas lah nak describe macam mana status dia. Hal rumahtangga ada. Hal dalam kain pon ada. Apa aku buat? BUAT BODOH SUDAHLAH. Paling-paling tidak pon, aku hide kan sahaja. Senang.

Takdelah sampai aku nak komen kat status dia dan bagi syarahan free. Itu kerja bodoh namanya. Selain memikirkan silaturahim yang bakal renggang, confirm lah hati kita jadi tak syok lepas bagi ceramah tidak berbayar berkenaan.

Lagi satu contoh.

Si Polan upload gambar. Aku pon terajin lah nak pergi tengok. Ada beberapa keping yang ala-ala MySpace. Siapa pernah ada MySpace, mesti tahu punya. Tapi, aku takdelah direct nak pergi sound cakap gambar ni tak elok bla bla bla. Tak senonoh bla bla bla. Macam hape je bla bla bla. Aku ni takdelah bodoh sangat nak pergi sound macam gitu. Aniaya kawan sendiri tu wehh.

Jadi, apa aku buat?

Aku cuba mesej si polan dengan tujuan untuk menegur dan dalam masa yang sama untuk mengingatkan diri aku sendiri. Tidaklah sampai aku open dekat wall pulak kan. Macam aku cakap, AKU MENGINGATKAN DIRI AKU SENDIRI. Tidak ada sedetik pon niat dalam hati untuk mengata. Apatah lagi untuk mengumpat.

Kita ni hamba Allah yang lemah lah okey. Apa sahaja tindakan dan tindak tanduk kita, ada sahaja yang melihat. Tapi cuba ENGKAU ambil cermin dan letak depan muka ENGKAU 24 jam. Apa yang ENGKAU nampak?

Nampak tak aku tengah bakar line sekarang??

APA YANG PALING MEMBUATKAN MUKA AKU BERASAP, BILA ENGKAU MEMPERTIKAIKAN SESUATU TENTANG KENAPA DAN MENGAPA ALLAH TIDAK KURNIAKAN AKU ZURIAT. DALAM MASA YANG SAMA ENGKAU BANGGA BILA STATUS AGAMA ENGKAU SUDAH DI TUKAR.

Itu yang buat aku hilang sabar.

Aku rasa inilah entri paling tak beretika yang pernah aku buat. Korang pun tak pernah tengok aku panas macam gini sekali kan? Biasalah. Hati tengah hot.

Note : Lepas ni confirm dapat komen panas lagi...Nak tahu story selanjutnya tunggu bagi aku sejukkan diri dulu.Panas sangat nie! Kalau korang baca pun pasti korang akan rasa panas macam aku. double hot mungkin..

29 comments:

me suya said...

akak..sabar taw..ignore je.. cool k..:)

ibu qaleesya said...

sabar jelah.. setiap apa yang berlaku ada hikmah..
di sekeliling kita ada saja benda xkena orang perhatikan.. ada je apa yang kita buat disalah ertikan..
sabar kak.. diam lebih baik dari bercakap.. kalo tersalah cakap nanti lain jadinya kan..

harap akak boleh bersabar lagi

arituarini said...

kurng kasih syg org tu...ada plak ckp mcm tu ...bangangnyeeee...

BeloG MTT said...

Hati sendiri pon kadang susah nak puaskan Amy..Apetah lagi hati orang lain knknkn? ^^

-✿Ayu✿- said...

huhuhu...citer psl apa ni kak...cm panas je...huhuhu... ape2 pn...cool je k..xmo panas2....

Tieah Madian said...

Huhh.. Sabar kak amy.. Cool~ Tu lah kan,, serba salah jugak bila hidup ni bagai takde privasi.. Kalau tak suka tu tak payah komen,, buat dont know sudah lah kan??? Ermmmmmm.. Sabar ye even masih tak tahu crita sebenar ni.. Hehehe..


Entry Terbaru : Penyelesaian Isu Laman Web Disekat

Unknown said...

Eik,
ayu pulak yang mengigil sebab tahan marah bila amy syer tentang kawan amy!! eik.. kawan ker??? tak sesuai

okey amy.... cool...cool...
tapi.. alamak kak pula tak leh slow...
em....
sebenarnya kak pun tak suka bila nak diret tulis ttg apa yang terbuku kat FB kawan2
mengaibkan..
so.. mcm kamu..
akan cuba mesej..

tapi bila jadi mcm nie..
sorry berlori.
kita remove jer

buat sakit hati...
puh!!!
lega...

PS: lagi2 bab zuriat.. sensative sangat2

Hudalatip said...

kenapa mesti nak dibangkitkan bab zuriat eh? diaorang tak tau nak jaga hati amy ke? ermm, kalau saya kena pun sakit hati jugak, tapi banyakkan sabar ye..Tuhan sentiasa bersama amy..

Penjejak Mimpi said...

sabar je lah Amy.. manusia ni kan memacam? kite sendiri tak buleh nak puaskan hati orang lain. so sabor ajelah..

Cute MuM said...

biasalah tue..
cute mum pon siap kena sound dgn family lagi jgn cerita apa2 kat blog.. nanti buat salah paham orang lain.. sedangkan kita cuma cerita pasal diri sendiri jer.. tension..

ozzy said...

Assalam..

memang ramai yg sengaja buat mcm tu utk sakitkan hati org lain..tak payah fikir sangat just klik delete atau unfriend..tak rugi apapun rasanya kalau x de kawan mcm tu.

Unknown said...

setuju..
sebaiknya hantar mesej untuk menegur sesuatu yg tak elok.

Scha406 said...

uits awak...sabar sabar...Sha x tau pucuk pangkal nye..ape yg Sha boleh ckp, bykkan bsabar....

♥SyilaSyira♥ said...

sabar amy..yg suka mempertikai zuriat tu bermakna mereka tidak mempercayai kuasa Allah...semuanya Allah yang tentukan...ada hikmah disebaliknya...sabar ye

AiniHalim said...

Just ignore what they are trying to say.. One day they will get wht they deserve.. BE tau amy seorang yg CooL.. (^_^)

zura_habibhaariz said...

i tggu citer selanjutnya...br leh komen...

Unknown said...

sabar ya amy...

Mrs Nageb said...

sabar ek dear~..orang ni susah nak cakap...hishhhh

Sarah Syazwani said...

panas..panas..ni ng bg sejuk sket..emy dpt no 3 dlm contest sy..nt bg add ok..:)..peace

RHI said...

ok ok sabar sabar...nanti dah ok, dah rede..sambung balik...

eima said...

sbb tu tak suka FB ...

tak pandai langsung nk jg hati org lain ... semua tu kerja ALLAHH kite sape nk pertikaikan rezeki die .... kuang ajo ..mencik

marinahunny said...

sejukkan hati dulu baru buat entry baru ye amy...sabaaarrr ;)

munna said...

sabar amy... jgn panas-panas.. karang ada pulak kita bakor je minah tu....

kurus said...

sabar ya dikk .. tu lah perangai manusia nie .. kita x leh jangka .. tapi bila kawan sendiri mempersoalkan tentang zuriat nie sakit ati gak .. bukan budak2 yg x paham kan , masing2 ada ati dan perasaan ..

pada akak kalau cakap cara baik dan berbincang topik2 bb nie dan utarakan cadangan2 utk mendapat zuriat tuu lebih baikk kutt dari "menganjing nie " upssssss sorry akak dah guna perkataan nie .. sbbnya .. sama panas ngan amy lah nie huhuhuh

Bunga said...

lau bunga pun panas cam ni..mmg menhina kita ni sis..

nurkass said...

salam dear;
istighfar byk2..

minah itu berkata2 mengikut nafsu dan hasutan..sesungguhnya kita telah dikurniakan akal..maka gunakanlah ia dgn sewajarnya..

azwa amani said...

sabar kak.....adik percya akak kuat.

Sheherazade said...

pia pon berhati2 ber FB sekarang

fasal zuriat manusia xberhak nak tnya melampau2!!keje Allah

Bionic women said...

biarlah dia amy..
amy dah cuba tegur,dah jalankan tanggungjwab tapi hati dia dah Allah hitamkan..

so biarkanlah dia..jangan hidup amy terganggu oleh dia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign