Nov 26, 2010

KISAH ROTI PAK AKOB DAN MAK LEHA



Pak Akob begitu asyik menonton perlawanan bola sepak , tiba2 isterinya ( mak leha ) berdiri di hadapanya lalu berkata " abang lampu di halaman rumah kita dah terbakar , abang tolong gantikan yang baru ye".

Pak Akob : "pasang lampu?!! , apa awak ingat saya nie TNB ke?"

Mak Leha : " kalau abang tak nak tukar lampu x pe , tapi abang tolong betulkan paip air di belakang rumah .. airnya dah x mahu keluar ha " minta isteri Pak Akob lagi.

Pak Akob : "Betulkan paip?,awak ingat saya nie keje di Jabatan Bekalan Air ke?" Pak Akob cube mengelak lagi...

Mak Leha : "Kalau semuanya abang tak boleh buat tak apalah , nak buat macam mane kan tapi kalau abang ke kedai nanti abang tolong belikan saya gas memasak , gas dah habis nie"..

Pak Akob : " minta maaf bebanyak ye..saya nie x kerja kat petronas",

bukan main sinis lagi Pak Akob jawab , kerana merasa terganggu Pak Akob pun terus membawa diri ke rumah kawannya untuk sambung menonton perlawanan bolasepak tadi..selepas habis menonton bola kira2 jam 2 Pak Akob pun pulang ke rumah , sesampai ke rumah dia menjadi hairan apabila mendapati lampu di halaman rumah terang benderang , paip air juga sudah berfungsi malah tong gas juga sudah di ganti yang baru..

pada keesokan paginya Pak Akob bertanya pada isterinya

Pak Akob : " awak minta tolong siapa semalam?!!"

Mak Leha : begini bang, setelah abang keluar dari rumah semalam, saya menangis di halaman rumah..kebetulan ada seorang lelaki melintas di depan rumah kita lalu bertanya kenapa saya menangis..saya pun ceritakan la segala2nya , dengan rela hati dia sedia menolong saya tetapi dengan bersyarat..

Pak Akob : " Apa syaratnya?!!"

Mak Leha : "Syaratnya saya perlu pilih same ada buatkan dia roti atau tidur denganya...

Pak Akob : "jadi awak buat roti apa untuk dia?"

Mak Leha : "Buat roti...?!!! awak fikir saya nie kedai roti ke?!!!

Pak Akob : " Aduh!! dia balas pulak, kali nie lagi teruk aku kena" tergamam Pak Akob dah pasti isterinya memenuhi syarat lagi satu:(

Moral Of The Storynya : Jangan la bagi alasan dan mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang suami hanya semata2 ingin menonton bolasepak..kalau isteri melakukan sesuatu perkara di luar batasan macam mane?? khas buat mereka yang candu bola hehehee.. jangan marah...

10 comments:

IMANSHAH said...

ish2, pemalas betul Pak Akob ye..haha

Ayu said...

salam amy~
haha..mmg patut bini dia jawab mcm 2...puas hati..

Sheherazade said...

tolong menolong kan sweet,nabi muhammad S.A.W pon tolong isteri :)

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

tu la...len kali jgn mgelak...last2 kena btg idung sdiri...naiya jek...haha

eelobor said...

pak akob tu x pandai konar. kalu saya tanya dia sapu pakai jem atau butter. hihihihihi.

Abd Razak said...

Elak mengelak bawa mala petaka..

Miss Yaty said...

hihi..menariklah cite ni...

kalau bukan suami yang tolong isteri siapa lagi kan?

Pencacai Alim said...

bagus ah pak akob tu

Kakzakie Purvit said...

Salam Amy,

Baru padan muka pak akob kan. lain kali dia mesti serik.

ana said...

hahaha...pdn muka pak akob. sekadar cerita, dlm dunia realiti bini jgn buat mcm tu ye. dosa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign