Nov 10, 2010

PROSES KE ARAH LEBIH BAIK



Morning all..

Hari nie aku terfikir satu benda , pernah x korang suka pada benda yang x siap??
Contohnya la lets say Bugatti Veyron ( power kereta nie ), ada orang nak bagi free dekat korang tapi x siap lagi meaning dalam proses kat kilang la.. ada x orang yang nak?? nampak x cantik dengan pintu x de , tingkap x pasang , enjin x jalan..uishhh!!! kalau aku la kan confirm x la kot walaupun orang nak bagi free , buat tukun boleh la kan ha3...

Tapi kan ada ke orang nak bagi free?? setahu aku dalam dunia sekarang nie mane ada barang free masuk toilet pun kena bayar tau , jadi confirm la tokei kilang tue x kan bagi free punya.. ye la harga sebiji skru pun kilang berkira inikan pulak sebuah kereta yang dalam proses kan , tambahan pulak kereta tue ada potential nak di jual juta2..kalau sekiranya kilang tue x jual sekali pun pasti dowang tau mane hala tuju kereta tue.. semua tue mesti dowang dah plan baik2 punya dari sekecil skru sampai la sebesar2 kereta.. x kisah la kereta kancil ke , lori tayar 14 ke , bas ekspress ke janji bukan kereta sorong ye he3...

Jadi moral of the storynya , kalau kite plan hidup kite cantik2..kite set kan goal kite , ke mane kite nak pergi dan kite tahu value diri kite dalam hidup nie , dah tentu kite x kan hiraukan apa yang orang lain akan katakan tentang diri kite semasa dalam proses ke arah yang kite nak tuju.. kite juga x kan benarkan orang suka2 nak bagitahu kite apa yang perlu kite buat kerana kite sendiri dah ada perancangan untuk diri kite dan kita tahu apa value proses yang kite akan lalui bile goal hidup kite tercapai satu hari nanti..aku bukan nak samakan diri kite dengan kereta tapi apa yang aku fikirkan satu benda je.. plan aku , rancangan aku , goal aku , hidup aku lagi penting dari apa yang orang kata tentang diri aku..sekarang aku sedang berusaha untuk menjadi manusia yang tiptop dunia dan akhirat..amin (",)

Lagi satu aku ada jugak terjumpa satu ayat berguna nie..

Maksudnya kalau kita x ada duit nak invest untuk future , invest la masa yang kite ada untuk future kite.. sebagai contoh buatlah benda2 yang berguna , belajar benda2 baru yang berfaedah , praktik skill2 baru , cari pengalaman , kerja keras dan apa2 saje yang kite rasa boleh beri faedah kepada diri kte.. lagi bagus kalau benda yang kite buat tue kite minat dan kite suke..

Jadi invest la , masa yang kite invest tue confirm akan senangkan kite satu hari nanti.. tapi jangan pula dah tua baru nak invest masa tue dah x de faedahnya dah.. jadi muda2 nie better jangan spend terlalu banyak sangat masa dengan perkara yang x berfaedah..boleh joli tapi cukup la sekali sekala saje, bukan setiap minggu ok..

Hmm..sebelum nie aku pun x pernah terfikir sampai ke sini.. ini pun sebab aku dapat peluang berborak dengan seorang yang dah berjaya dalam bidang yang same aku ceburi , jadi dapat lah aku curi2 sikit skill yang dia ada ha3..Arghh!! hari nie tiba2 aku nak sangat merasa jadi 'somebody'.. " Be strong and stay positive gurl !!"








6 comments:

FyZa said...

kdg2 bila kita dah plan sesuatu benda 2 jgn terlalu b'harap tkt kecewa kmdian hari..sobs

FyZa said...

kdg2 bila kita dah plan sesuatu benda 2 jgn terlalu b'harap tkt kecewa kmdian hari..sobs

noor said...

amy : motivasi pg2 nih bgs2 ...sgt bguna utk saya..sama2 lah kita ke arh yg lbh baik kan

ana said...

bagus nasihat nie...gunakan apa yg ada sekarang utk jaminan masa depan.

nerves said...

uhh...dapat enjin bugatti tu pun cun gak..

azwa amani said...

wahhh..bgus lah kak amy nie...caiyouk sis dalam menjadi insan yg berguna dan bermatlamat dlm hidup..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belog KAK AMY Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign